Clicca qui per scaricare

Nulla die sine linea nel Paradiso Terrestre
Titolo Rivista: CADMO 
Autori/Curatori: Maria Serlupi Crescenzi 
Anno di pubblicazione:  2019 Fascicolo: Lingua: Italiano 
Numero pagine:  9 P. 25-33 Dimensione file:  167 KB
DOI:  10.3280/CAD2019-001003
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 




The educational action of Vatican museums was already implied in the words on the dedication plaque of Museo Cristiano, the first to be opened to visitors in 1757. In the Twentieth century, that mission has acquired a more precise cultural identity and in 1987 a specific Office for educational activities with schools was founded, thus underlining the relevance assigned to the relationship between cultural action and educational institutions, partners in the promotion of education and citizenship values. When the office was restored under the direction of Maria Serlupi, in 2008, a fruitful collaboration was started with Emma Nardi and the world of university. The project In Interiori Puero, created by Emma Nardi and ad dressing art and writing in schools, was thus truly welcomed in the Vatican setting. It showed a revolutionary impact in the schools, especially in a moment when hand writing has been so widely neglected. Significantly, calligraphy, in its same definition, is associated to drawing and, as such, to art, and this affinity marks the connection between writing and artistic creation, between reflection and creation.
Keywords: Hand-writing; cultural action; Vatican Museums; reflection; creativity.

  1. Barthes, R. (1970), L’Empire des signes. Ginevra: Skira; trad. it. L’impero dei segni. Torino: Einaudi, 1984.
  2. Ministero della Pubblica Istruzione, RD 29 gennaio 1905, n. 43, Programmi didattici per le scuole elementari.
  3. Ministero dell’Educazione nazionale, DM 28 settembre 1934, Programmi di studio, norme e prescrizioni didattiche per le scuole elementari.
  4. Ministero della Pubblica Istruzione, DM del 9 febbraio 1945, Programmi didattici per la scuola elementare.
  5. Montesquieu, C.L. de Secondat (1792), Oeuvres de Monsieur de Montesquieu, tome VII. Lyon: Bruyset Freres, 2e éd., p. 342.
  6. Nardi, E. (1993), La cappella sistina. Roma: Palombi.
  7. Papa Benedetto XIV, Lettera apostolica Ad optimarum artium, 4 ottobre 1757.
  8. Sacchetti, G. (1991), “Adamo ed Eva nel Paradiso Terrestre di Venceslao Peter nella Pinacoteca Vaticana”, Bollettino. Monumenti, Musei e Gallerie Pontificie, 1991, XI, Città del Vaticano, pp. 179-187.
  9. Vasari, G. (1550), Le vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori, da Cimabue insino ‘a tempi nostri. Firenze: Lorenzo Torrentino.
  10. Vertecchi, B., Angelini, C., Poce, A., Nardi, E., Agrusti, F., Harb, N. (2017), “La mente, le azioni, i segni”, Cadmo. Giornale italiano di Pedagogia sperimentale - An International Journal of Educational Research, 25 (1), pp. 101-118.

Maria Serlupi Crescenzi, in "CADMO" 1/2019, pp. 25-33, DOI:10.3280/CAD2019-001003

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche