Click here to download

A brief training model for volunteers: self-knowledge into help relationship
Journal Title: PSICOLOGIA DI COMUNITA’ 
Author/s:  Paola Bastianoni, Gisele Ronga 
Year:  2020 Issue: Language: Italian 
Pages:  21 Pg. 114-134 FullText PDF:  584 KB
DOI:  10.3280/PSC2020-001008
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


This paper presents a brief training model for volunteers, tested during the ten-year collab-oration between Ferrara’s University and the CSV – Agire Sociale di Ferrara, now also as University of Volunteers, which is based on the assumption of close interdependence between internal setting and external setting (Bastianoni, Taurino, 2009). The focus of training is self-knowledge, with specific reference to emotion and internalized representations starting from the early relational experiences. The training aims to increase in the voluntarees the reflection about her/his personal relational history to improve their relational competence and their abili-ties in the comprehension of the others.
Keywords: Short training model, volunteering, help relationship, relationship skills, self-knowledge, internal setting.

  1. Bastianoni, P. (2009). Funzioni di cura e genitorialità. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 4(1), 37-53
  2. Bastianoni, P. (2012). Il sostegno alla genitorialità fragile: il progetto di affiancamento familiare. Minorigiustizia, 1, 212-219.
  3. Busnelli, F.R., Salvi A. (2014). Formare e formarsi nel volontariato. I Quaderni, 71, 5-168.
  4. Colozzi, P.D.I. & Donati, P. (2006). Terzo settore e valorizzazione del capitale sociale in Italia: luoghi e attori. Milano: Franco Angeli.
  5. Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E. & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: Assessed in the strange situation and at home. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  6. Arcidiacono, C. (2004). Volontariato e legami collettivi. Bisogni di comunità e relazione reciproca. Milano: FrancoAngeli.
  7. Baggiani, D. (2011). Le competenze del volontariato, un modello di analisi dei fabbisogni formativi. I Quaderni, (1)51, 48-52.
  8. Baldoni, F. (2013). La funzione adattiva della disperazione nel fallimento delle strategie di attaccamento: una prospettiva Dinamico-Maturativa. In V. Caretti, G. Craparo & A. Schimmenti (a cura di), Trauma. Teoria, clinica, ricerca. Roma: Astrolabio.
  9. Barbaranelli, C., Caprara, G.V., Capanna, C. & Imbimbo, A. (2003). Le ragioni del volontariato: un contributo empirico. Giornale Italiano di Psicologia, 30(2), 369-388.
  10. Bastianoni, P. (2016). Comunicare le dimensioni latenti della comunità: il setting di formazione e supervisione integrata. In P. Bastianoni, M. Ciriello & A.M. Fucili (a cura di). Comuni_care in comunità per minori. Bergamo: Edizioni Junior.
  11. Bastianoni, P. & Taurino, A. (2006). Formazione e supervisione agli operatori di comunità. Un modello integrato. In P. Bastianoni & A. Taurino (a cura di). Famiglie e genitorialità oggi. Nuovi significati e prospettive (pp. 63-64). Milano: Unicopli.
  12. Bastianoni P. & Taurino, A. (a cura di). Famiglie e genitorialità oggi. Nuovi significati e prospettive. Milano: Unicopli.
  13. Bastianoni, P. & Taurino, A. (2009). La comunità per minori. Modelli di formazione e supervisione clinica. Reggio Emilia: Edizioni Junior.
  14. Bastianoni, P. & Taurino, A. (2012). La cura e il sostegno agli operatori di comunità: il modello della formazione-supervisione integrata. Minorigiustizia, 3, 141-149.
  15. Batson, C.D. (1991). The altruism question. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  16. Benedek, D.M., Fullerton, C. & Ursano, R.J. (2007). First responders: Mental health consequences of natural and human-made disasters for public health and public safety workers. Annual Review of Public Health, 28, 55-68.
  17. Boccacin, L. (1990). Altruismo, reciprocità e scambio simbolico nel terzo settore. Studi di Sociologia, 3, 321-336.
  18. Boccuzzo, G. (2008). Il ruolo dei volontari del terzo settore: verso una qualificazione professionale. In S. Balbi, G. Boccuzzo, M.G. Grassia (a cura di), Profili formativi e bisogno di competenze nel terzo settore (pp. 167-187). Padova: Cleup.
  19. Bondioli, A. & Ferrari, M. (2004). Educare la professionalità degli operatori per l’infanzia. Azzano San Paolo (BG): Edizioni Junior.
  20. Bowlby J. (1969): Attachment and loss: vol. 1. Attachment. New York: Basic Books (Trad. it. Attaccamento e perdita: vol. 1. L’attaccamento alla madre. Torino: Boringhieri, 1972).
  21. Bowlby J. (1973): Attachment and loss: vol. 2. Separation: anxiety and anger. New York: Basic Books (trad. it. Attaccamento e perdita: vol. 2. La separazione dalla madre. Torino: Boringhieri, 1975).
  22. Bowlby J. (1980): Attachment and loss: Vol. 3. Loss, sadness and depression. New York: Basic Books (trad. it. Attaccamento e perdita: vol. 3. La perdita della madre. Torino: Boringhieri, 1983).
  23. Bowlby, J. (1982). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment (2nd ed.). New York: Basic Books. (Original work published 1969).
  24. Bowlby J. (1988). A secure base. London: Routledge (trad. it. Una base sicura. Milano: Raffaello Cortina, 1989).
  25. Bramanti, D. (1993), La formazione, uno strumento per operare. Analisi del ruolo della formazione nell’azione volontaria: tra desiderio di appartenenza e richieste di professionalità. Ricerca Sociale, n. 29. In I. Colozzi (cura di). Terzo settore e nuove politiche sociali in Italia e in Europa (pp. 242-261). Milano: FrancoAngeli.
  26. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  27. Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological system theory. In R. Vasta (Ed.). Six theories of child development. London: Jessica Kingsley Publishers.
  28. Bronfenbrenner, U. (1993). The ecology of cognitive development: Research models and fugitive findings. In R.H. Wozniak e K.W. Fisher (Eds.). Development in context. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
  29. Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks, CA: Sage.
  30. Davis, M.H., Hall, J.A. & Meyer, M. (2003). The first year: Influences on the satisfaction, involvement, and persistence of new community volunteers. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 248-260., DOI: 10.1177/014616720223905
  31. Decreto legislativo interministeriale 8 ottobre 1997, Modalità per la costituzione dei fondi speciali per il volontariato presso le regioni (GU Serie Generale n. 241 del 15-10-1997).
  32. Figley, C.R. (1995). Compassion fatigue as secondary traumatic stress disorder: An overview. In C.R. Figley (Ed.), Compassion fatigue: Coping with secondary traumatic disorder in those who treat the traumatized (pp. 1-20). New York, NY: Brunner-Mazel.
  33. Folgheraiter, F. (1999). L’operatore sociale al tempo del welfare mix. Animazione sociale, 8/9, 18-28.
  34. George, C. & Solomon, J. (2008). The caregiving system: A behavioral-system approach to parenting. In J. Cassidy & P.R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (2nd ed., pp. 833-856). New York, NY: Guilford Press.
  35. ISTAT (2018), Rapporto annuale. -- Tratto da: https://www.istat.it/storage/rapporto-annuale/2018/Rapportoannuale2018.pdf
  36. Kihlstrom J.F. & Hoyt I.P. (1990). Repression, dissociation and hypnosis. In J.L. Singer (Ed.) Repression and Dissociation. Chicago: University of Chicago Press.
  37. Legge 11 agosto 1991, n. 266, Legge quadro sul volontariato (G.U. 22.8.1991, n. 196).
  38. Legge 8 novembre 2000, n. 328, Legge quadro per la realizzazione del sistema integrato di interventi e servizi sociali (G.U. n. 285 del 13.11.2000).
  39. Liotti, G. & Ardovini, C. (2017). Lo studio della motivazione nella prospettiva evoluzionistica: cenni storici e concetti di base. In G. Liotti, G. Fassone & F. Monticelli (Eds.), L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali: Teoria, ricerca, clinica (pp. 3-25). Milano: Raffaello Cortina.
  40. Marta, E. & Pozzi, M. (2007). La Psicologia del Volontariato. Roma: Carocci.
  41. Martelli, S. (2009). La comunicazione al servizio del volontariato. Le prestazioni comunicative dei nove Centri di servizio per il volontariato dell’Emilia-Romagna nel triennio 2004-2006: Le prestazioni comunicative dei nove Centri di servizio per il volontariato dell’Emilia-Romagna nel triennio 2004-2006. Milano: FrancoAngeli.
  42. Meneghini, A.M., Mikulincer, M. & Shaver, P.R. (2018). The contribution of caregiving orientations to volunteering‐related motives, costs, and benefits. Personal Relationships, 25(4), 517-537.
  43. Mikulincer, M. & Shaver, P.R. (2015). An attachment perspective on prosocial attitudes and behavior. In D.A. Schroeder & W. Graziano (Eds.), The Oxford handbook of prosocial behavior (pp. 209-230). New York, NY: Oxford University Press.
  44. Pardess, E., Mikulincer, M., Dekel, R. & Shaver, P.R. (2014). Dispositional attachment orientations, contextual variations in attachment security, and compassion fatigue among volunteers working with traumatized individuals. Journal of Personality, 82, 355-366.
  45. Palmonari, A. (1986). IV convegno Nazionale sul volontariato, cit. in Busnelli, F.R., Salvi A. (2014). Formare e formarsi nel volontariato. I Quaderni, 71, 5-168.
  46. Piliavin, J.A. & Callero, P.L. (1991). Giving blood: the development of an altruistic identity. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  47. Salvini, A. (2005). L’analisi delle reti sociali. Risorse e meccanismi. Pisa: University Press.
  48. Sandrin, L. (2004). Aiutare senza bruciarsi. Come superare il burnout nelle professioni di aiuto (Vol. 34). Milano: Paoline.
  49. Sarpellon, G. (2011), Il volontariato tra crisi e trasformazione. Fondazione «E. Zancan», Il volontariato guarda al futuro, Padova: Fondazione Zancan.
  50. Schacter, D.L. (1992). Understanding implicit memory: A cognitive neuroscience approach. American Psychologist, 47(4), 559. -- Tratto da: http://scholar.harvard.edu/files/schacterlab/files/schacter1992_0.pdf
  51. Shaver, P.R., Mikulincer, M., Shemesh-Iron, M. (2010). A behavioral-systems perspective on prosocial behavior. In M. Mikulincer & P.R. Shaver (Eds.), Prosocial motives, emotions, and behavior: The better angels of our nature. Washington, DC, US: American Psychological Association.
  52. Snyder, M. & Omoto, A.M. (2000). Doing good for self and society: Volunteerism and the psychology of citizen participation. In M. Van Vugt, M. Snyder, T.R. Tyler & A. Biel (Eds.), Cooperation in modern society (pp. 143-157). Abingdon, United Kingdom: Routledge.
  53. Squire, L.R. (2004). Memory systems of the brain: a brief history and current perspective. Neurobiology of Learning and Memory, 82(3), 171-177.
  54. Tavazza, L. (1987). Promozione e formazione del volontariato per cambiare società e istituzioni. Orientamenti. Bologna: Edizioni Dehoniane.
  55. Vecchiato T. (2011), Presente e futuro del volontariato, in Fondazione «E. Zancan», Il volontariato guarda al futuro, Fondazione Zancan, Padova. Tratto da: https://www.researchgate.net/profile/Tiziano_Vecchiato/publication/266710526_Presente_e_futuro_del_volontariato/links/5825c1b608aeebc4f8a1d287/Presente-e-futuro-del-volontariato.pdf
  56. Vender, S. (2005). Stigma interiorizzato e vergogna. Noos, 3-4, 233, 243.
  57. Vignola, G.B. & Mandrioli, E. (2011). Il futuro del volontariato. -- Tratto da: https://www.researchgate.net/profile/Giulia_Barbero_Vignola/publication/266617199_Il_futuro_del_volontariato/links/56f0126e08aeae9f93e8056e.pdf

Paola Bastianoni, Gisele Ronga, A brief training model for volunteers: self-knowledge into help relationship in "PSICOLOGIA DI COMUNITA’" 1/2020, pp. 114-134, DOI:10.3280/PSC2020-001008

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content