Click here to download

La formazione manageriale in un sistema organizzativo a rete
Journal Title: SALUTE E SOCIETÀ 
Author/s: Micol Bronzini, Enrico Cori 
Year:  2021 Issue: Language: Italian 
Pages:  16 Pg. 39-54 FullText PDF:  248 KB
DOI:  10.3280/SES2021-001004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Management training; processual view of the organization; organizational net-works; organizational learning; Marche regional health system; organizational change.

  1. Argyris C., Schön D.A. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective. Reading MA: Addison-Wesley.
  2. Barnard C. (1938). The functions of the executive (trad. it.: Le funzioni del dirigente. Torino: Utet, 1970).
  3. Battistelli A., Majer V., Odoardi C. (1997). Sapere, fare, essere. Formazione come percorso di cambiamento nelle organizzazioni. Milano: FrancoAngeli.
  4. Cori E., Bonti M., Borgese A. (2008). Qualità dell’ambiente di lavoro e percorsi di apprendimento innovativi. In: IX Workshop dei Docenti e dei Ricercatori di Organizzazione Aziendale, Università Ca’ Foscari–Venezia.
  5. Denicolai S., Cioccarelli G. (2008). Apprendimento interorganizzativo e pratiche manageriali per la gestione di alleanze e reti collaborative. In: IX Workshop dei Docenti e dei Ricercatori di Organizzazione Aziendale, Università Ca’ Foscari–Venezia.
  6. DiMaggio P.J, Powell W.W. (1983). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48(2): 147-160., DOI: 10.2307/209510
  7. Haythornthwaite C., De Laat M. (2012). Social network informed design for learning with educational technology. In: Olofsson A.D., Lindberg J.O., eds., Informed design of educational technologies in higher education: Enhanced learning and teaching. Hershey, PA: IGI Global.
  8. Lave J., Wenger E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
  9. Lipparini A., Lorenzoni G., Ferriani S. (2014). From core to periphery and back: A study on the deliberate shaping of knowledge flows in interfirm dyads and networks. Strategic Management Journal, 35(4): 578-595.
  10. Maggi B. (1991). Le concezioni di formazione. Un quadro per il confronto. In: Maggi B., a cura di, La formazione: concezioni a confronto. Milano: Etas.
  11. Maggi B. (2010). Peut-on transmettre savoirs et connaissances? Bologna: TAO Digital Library.
  12. Maggi B. (2011). Teoria dell’agire organizzativo. In: Maggi B, a cura di, Interpretare l'agire: una sfida teorica. Roma: Carocci.
  13. Martinez M. (2007). L’analisi organizzativa: il network. In: De Vita P., Mercurio R., Testa F., a cura di, Organizzazione aziendale: assetto e meccanismi di relazione. Torino: Giappichelli.
  14. Mascia D. (2009). L’organizzazione delle reti in sanità. Teoria, metodi e strumenti di social network analysis. Milano: FrancoAngeli.
  15. Morgan G. (1997). Images of Organization. Thousand Oaks: Sage.
  16. Perrone V. (1998). La rete. In: Costa, G., Nacamulli, R., a cura di, Manuale di organizzazione aziendale. Vol. 2, Torino: Utet.
  17. Pinelli N., Rossini G., a cura di (2010). Formazione manageriale in sanità. Competenze e fabbisogni per lo sviluppo professionale del management SSN. Roma: Edizioni Iniziative Sanitarie.
  18. Pipan T., Pentimalli B. (2018). Apprendere dalle pratiche. Le sfide della formazione professionale per lo sviluppo delle competenze manageriali in sanità. Scuola democratica, 9(3): 523-542., DOI: 10.12828/9214
  19. Romano C., Barbirotti S., Covone P., Inghilleri L., Lanzara M.V., Noschese S. (2011). Esplorando l’agire maieutico nella formazione degli adulti. Storie di un divenire. Milano: FrancoAngeli.
  20. Senge P. (1990). The Fifth Discipline. New York: Doubleday.
  21. Simon H.A. (1947). Administrative behavior; a study of decision-making processes in administrative organization. New York: Macmillan.
  22. Triassi M., Cuccaro P., Dionisio A., a cura di (2017). Il Management in Sanità. La koinè della medicina: punti di vista a confronto per progettare la formazione manageriale in sanità. Napoli: Ateneapoli.
  23. Varchetta G. (1991). L’approccio psicosocioanalitico all’educazione degli adulti. In: Maggi B., a cura di, La formazione: concezioni a confronto. Milano: Etas.
  24. Weick K.E. (1999). Il Jazz e l'improvvisazione organizzativa. Sviluppo e Organizzazione, 175: 93-111.

Micol Bronzini, Enrico Cori, in "SALUTE E SOCIETÀ" 1/2021, pp. 39-54, DOI:10.3280/SES2021-001004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content