Click here to download

Pedagogic consulting in the professionalism perspective
Journal Title: QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO 
Author/s: Claudio Melacarne 
Year:  2020 Issue: 112 Language: Italian 
Pages:  13 Pg. 69-81 FullText PDF:  194 KB
DOI:  10.3280/QUA2020-112006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


This paper aims to describe the pedagogical consultant within the evolution of current professional scenarios. The first part describes the key concepts of the consulting process and the tradition into the pedagogical research. In the second part, the construct of ‘professionalization’ will be described in depth and it will be used in the conclusions to reflect on the possible evolutions of pedagogical consultancy and educational professionals within this macro-category.
Keywords: Pedagogical consultant; professionalism; labor market.

  1. Bellingreri A. (2013). L’empatia come virtù. Senso e metodo del dialogo educativo. Trapani: Il pozzo di Giacobbe.
  2. Bertagna G. (2011). Lavoro e formazione dei giovani. Brescia: La Scuola.
  3. Bocca G. (1998). Pedagogia del lavoro. Brescia: La scuola.
  4. Boffo V. (2011). Relazioni educative: tra comunicazione e cura. Milano: Apogeo.
  5. Boffo V. e Melacarne C. (2019). Employability in Adult and Higher Education. New Directions for Adult and Continuing Education, 163: 163-169.
  6. Calaprice S. (2020). Educatori e pedagogisti tra formazione e autoformazione. Identità, azioni, competenze e contesti per educare all’imprevedibile. Milano: FrancoAngeli.
  7. Clarke J. e Newman J. (1997). The managerial state: Power, politics and ideology in the remaking of social welfare. London: Sage.
  8. Costa M. (2011). Pedagogia del lavoro e contesti di innovazione. Milano: FrancoAngeli.
  9. Covin T.J. e Fisher T.V. (1991). Consultant and Client must work together. Journal of Management Consulting, 6(4): 11-20.
  10. D’Alonzo L., Mariani V. e Zampieri G., a cura di (2012). La consulenza pedagogica. Pedagogisti in azione. Roma: Armando.
  11. Decreto Legge 14 agosto 2020, n. 104. Misure urgenti per il sostegno e il rilancio dell’economia.
  12. Di Nicola P., a cura di (2002). Prendersi cura delle famiglie. Roma: Carocci.
  13. Evetts J. (2009). New Professionalism and New Public Management: Changes, Continuities and Consequences. Comparative Sociology, 8: 247-266.
  14. Evetts J. (2011). A new professionalism? Challenges and opportunities. Current Sociology, 59: 406-422.
  15. Exworthy M., Powell M. e Mohan J. (1999). Markets, bureaucracy and public management: The NHS: quasi-market, quasi-hierarchy and quasi-network? Public Money and Management, 19(4): 15-22.
  16. Fabbri L. (2007). Comunità di pratica e apprendimento riflessivo. Roma: Carocci.
  17. Fabbri L. (2014). Università e nuove professionalità. Metis, 1(IV): 174-181.
  18. Federighi P. (2010). L’educazione incorporata nel lavoro. Studi sulla Formazione, 12(1-2): 133-151.
  19. Fenwick W.E. e Steffy B.E. (1984). Educational Consulting. A guidebook for Practitioners. New Jersey, NJ: Educational Technology Publications.
  20. Freidson E. (2002). Professionalismo. La terza logica. Bari: Dedalo.
  21. Gunter H.M. e Mills C. (2017). Consultants and consultancy: the case of education. Switzerland: Springer International Publishing.
  22. Legge 27 dicembre 2017, n. 205. Bilancio di previsione dello Stato per l’anno finanziario 2018 e bilancio pluriennale per il triennio 2018-2020.
  23. Legge 30 dicembre 2018, n. 145. Bilancio di previsione dello Stato per l’anno finanziario 2019 e bilancio pluriennale per il triennio 2019-2021.
  24. Massa R., a cura di (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
  25. May R. (1978). Psycology and the human dilemma. Pennsylvania: Norton & Company.
  26. Mezirow J. e Taylor E.W., editors (2011). Transformative Learning: theory to practice. Insights from Community, Workplace, and Higher Education. San Francisco, CA: John Wiley.
  27. Mortari L. (2006). La pratica dell’aver cura. Milano: Mondadori.
  28. Osberg D. e Biesta G. (2020). Beyond curriculum: Groundwork for a non-instrumental theory of education. Educational Philosophy and Theory, 53(1): 57-70.
  29. Palma M., a cura di (2017). Consulenza pedagogica e clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
  30. Pati L., a cura di (2003). Ricerca pedagogica ed educazione familiare. Milano: Vita e Pensiero.
  31. Perillo P. (2018). Pedagogia per le famiglie. La consulenza educativa alla genitorialità in trasformazione. Milano: FrancoAngeli.
  32. Potestio A. (2020). Alternanza formativa. Radici storiche di un principio pedagogico. Roma: Studium.
  33. Rezzara A. (2014). Consulenza pedagogica. In: Brandani W. e Tramma S., a cura di, Dizionario del lavoro educativo. Roma: Carocci.
  34. Riva M. (2014). La consulenza pedagogica come dispositivo complesso. In: Mortari L. e Bertolani J., a cura di, Counseling a scuola. Brescia: La Scuola.
  35. Riva M. (2020). La consulenza pedagogica. Una pratica sapiente tra specifico pedagogico e connessione dei saperi. Milano: FrancoAngeli.
  36. Rossi B. (2011). L’organizzazione educativa. Apprendimento e formazione nei luoghi di lavoro. Roma: Carocci.
  37. Sabatino C.A. (2014). Consultation theory and practice: a handbook for school social workers. Oxford: Oxford University Press.
  38. Schein E.H. (2010). Le forme dell’aiuto. Come costruire e sostenere relazioni efficaci. Milano: Raffaello Cortina.
  39. Schein, E.H. (1992). Lezioni di consulenza. Milano: Raffaello Cortina
  40. Simeone D. (2011). La consulenza educativa. Dimensione pedagogica della relazione di aiuto. Milano: Vita e Pensiero.
  41. Torlone F. (2019). L’educazione per il cambiamento e la trasformazione di soggetti e contesti lavorativi. Il caso dei processi di institutional learning dei Governi regionali. Form@re Open Journal per la formazione in rete, 2: 88-104.
  42. Ulivieri Stiozzi S. (2013). Il counseling formativo. Milano: FrancoAngeli.
  43. Wenger E., McDermott R. e Snyder W.M. (2007). Coltivare comunità di pratica. Prospettive ed esperienze di gestione della conoscenza. Milano: Guerini e Associati.
  44. Wilson A.L. e Hayes E.R., editors (2000). Handbook of adult and continuing education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  45. Xodo Cegolon C. (2001). L’occhio del cuore. Pedagogia della competenza etica. Brescia: La Scuola.

Claudio Melacarne, Pedagogic consulting in the professionalism perspective in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 112/2020, pp. 69-81, DOI:10.3280/QUA2020-112006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content