Click here to download

Outside the classroom: contexts, roles and target of training professionals 2020
Journal Title: QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO 
Author/s: Daniela Frison 
Year:  2020 Issue: 112 Language: Italian 
Pages:  13 Pg. 185-197 FullText PDF:  202 KB
DOI:  10.3280/QUA2020-112012
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The paper reflects on changes and development of the trainer profession and on variability and multidimensionality of roles, tasks and contexts in which trainers work nowadays. A literature overview and interviews with key informants support the exploration of the profession’s trends over the last five years. In conclusion, professional development trajectories are identified alongside spaces and needs for in-depth analysis related to three emerging key dimensions: the movement from a teaching perspective to a learning perspective, the importance of methodological improvement and the need of adopting methods related to the non-formal sector and to innovation processes.
Keywords: Training, consultancy; training inventory; change; training methodology; learning-related work.

  1. Amietta P.L. e Amietta F. (1996). Valutare la formazione: da una ricerca di interformazione. Milano: Unicopli.
  2. Baldassarre V.A., Zaccaro F. e Ligorio M.B. (2001). Progettare la formazione. Dall’analisi dei bisogni alla valutazione dei risultati. Roma: Carocci.
  3. Block P. (1999). Flawless consulting: A guide to getting your expertise used (2nd ed.). New York: Pfeiffer.
  4. Brostrom R. (1975). Training style inventory. Developing effective teaching styles. COMCOR, -- «testo disponibile al sito: www.my.ilstu.edu/» (28.12.2020).
  5. Castagna M. (1993). Progettare la formazione: guida metodologica per la progettazione del lavoro in aula. Milano: FrancoAngeli.
  6. Castagna M. (1998). La lezione nella formazione degli adulti. Milano: FrancoAngeli.
  7. Castagna M. (2010). L’analisi delle esigenze: dal fabbisogno all’intervento formativo. Principi, metodi e strumenti per il formatore. Milano: FrancoAngeli.
  8. Cripple G. (1996). Instructional styles diagnosis inventory. The 1996 Annual, 2: 147-160. San Francisco, CA: Pfeiffer.
  9. Crispiani P. e Rossi P.G. (2006). E-learning: formazione, modelli, proposte. Roma: Armando.
  10. Demetrio D., a cura di (1996). Il metodo autobiografico. Milano: Guerini e Associati.
  11. Di Nubila R.D., a cura di (2005). Professione formatore. Il ruolo, le competenze, i luoghi e le prospettive. Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.
  12. Di Nubila R.D. (2005). Saper fare formazione. Manuale di metodologia per giovani formatori. Lecce: Pensa Multimedia.
  13. Di Nubila R.D. (2008). Dal gruppo al gruppo di lavoro. Lecce: Pensa Multimedia.
  14. Di Nubila R.D. e Fedeli M. (2008). L’esperienza quando diventa fattore di formazione e di sviluppo. Dall’opera di David A. Kolb alle attuali metodologie di Experiential Learning. Lecce: Pensa Multimedia.
  15. Fabbri L. e Romano A. (2017). Metodi per l’apprendimento trasformativo. Casi, modelli, teorie. Roma: Carocci.
  16. Fabbri L. e Torlone F. (2018). La formazione dei professionisti dell’educazione tra obiettivi formativi e learning outcomes. Prove di condivisione. Form@re, 18(3):1-6.
  17. Fedeli M. e Frison D. (2018). Metodi e tecniche per il supporto e la facilitazione dei processi di apprendimento nei diversi contesti sociali. Form@re, 18(3): 153-169.
  18. Federighi P. (2018). I contenuti ’ore dell’offerta formativa dei Corsi di laurea in Scienze dell’educazione e della formazione. Form@ re, 18(3): 19-36.
  19. Formenti L. (2005). I metodi autobiografici nella formazione. In: Di Nubila D. R., Saper fare formazione. Manuale di metodologia per giovani formatori. Lecce: Pensa Multimedia.
  20. Frison D. e Tino C. (2019). The transformative value of professional development. Research into consultants’ perspectives regarding training and consultancy. Form@re, 19(2): 225-237.
  21. Galliani L. (2005). Professione formatore: curricolo universitario e competenza pedagogica. In: Di Nubila R. D., a cura di, Professione formatore. Il ruolo, le competenze, i luoghi e le prospettive. Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.
  22. Galliani L. e Costa R. (2003). Valutare l’e-learning. Lecce: Pensa Multimedia.
  23. Lipari D. (2012a). Formatori. Etnografia di un arcipelago professionale. Milano: FrancoAngeli.
  24. Lipari D. (2012b). Pratiche professionali tra modelli consolidati e nuovi schemi d’azione. FOR Rivista per la formazione, 92: 13-17.
  25. Lipari D. (2014). Storie di formatori. Esperienza, apprendimento, professione. Milano: FrancoAngeli.
  26. Lippitt R. e Lippitt G. (1986). The consulting process in action (2nd ed.). San Diego, CA: Pfeiffer.
  27. Munari A. (1998). Una metodologia degli eventi per la formazione e la ricerca. Studium Educationis, 3: 429-436.
  28. Pratt D.D. e Collins J.B. (2000). The teaching perspectives inventory (TPI), -- «testo disponibile al sito: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452417.pdf#page=362» (28.12.2020).
  29. Pratt D.D., Collins J. B. e Selinger S.J. (2001). Development and use of the Teaching Perspectives Inventory (TPI). In: Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle Washington.
  30. Quaglino G.P. (1989). Valutare i risultati della formazione. Torino: Isper.
  31. Quaglino G.P. (2005). Fare formazione. I fondamenti della formazione ei nuovi traguardi. Milano: Cortina.
  32. Quaglino G.P. e Carozzi G.P. (2003). Il processo di formazi’ne. Dall'analisi dei bisogni alla valutazione dei risultati. Milano: FrancoAngeli.
  33. Quaglino G. P., Casagrande S. e Castellano A. (1992). Gruppo di lavoro. Lavoro di gruppo. Milano: Cortina.
  34. Ranieri M. e Giampaolo M. (2018). Educators at university. A blended and problem- based teaching model for the training course of “socio-pedagogical educator. Form@ re-Open Journal per la formazione in rete, 18(3): 108-125.
  35. Reggio P. G. (2014). Postfazione. Esperienza professionale e apprendimento dei formatori. In: Lipari D., Storie di formatori. Esperienza, apprendimento, professione. Milano: FrancoAngeli.
  36. Rivoltella P. C. (2005). Criteri metodologici per l’apprendimento e la formazione on line. In Di Nubila D. R., Saper fare formazione. Manuale di metodologia per giovani formatori. Lecce: Pensa Multimedia.
  37. Rotondi M. (2000). Facilitare l’apprendere. Modi e percorsi per una formazione di qualità. Milano: FrancoAngeli.
  38. Schein E.H. (1985). Defining organizational culture. Classics of organization theory, 3(1): 490-502.
  39. Schein E.H. (1987). Process consultation: Lessons for managers and consultants (Vol. 2). Reading, MA: Addison-Wesley.
  40. Spier M. (1994). Student-Content Teaching Inventory. New York: Pfeiffer & Company Library.

Daniela Frison, Outside the classroom: contexts, roles and target of training professionals 2020 in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 112/2020, pp. 185-197, DOI:10.3280/QUA2020-112012

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content