Click here to download

Bambini e ragazzi accolti in comunità durante la pandemia da Covid-19. Prime riflessioni da una ricerca qualitativa in Friuli Venezia Giulia
Journal Title: SALUTE E SOCIETÀ 
Author/s:  Anna Zenarolla 
Year:  2021 Issue: Language: Italian 
Pages:  13 Pg. 94-106 FullText PDF:  213 KB
DOI:  10.3280/SES2021-002007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Residential child and youth care; children without parental care; Covid-19 impact on children; educators; lockdown; vulnerable children.

  1. Armitage R., Nellums L.B. (2020). Considering inequalities in the school closure response to COVID-19. The Lancet. Global health, 8(5): e644., DOI: 10.1016/S2214-109X(20)30116-
  2. Bastianoni P. (2000). Interazioni in comunità: vita quotidiana e interventi educativi. Roma: Carocci.
  3. Bastianoni P., Baiamonte M. (2014). Il progetto educativo nelle comunità per minori. Trento: Erickson.
  4. Bauman Z. (2006). Paura liquida. Roma-Bari: Laterza, 2012.
  5. Beck U. (1986). La società del rischio. Roma: Carocci, 2000.
  6. Cameron C. (2020). Young people in care: How lockdown provides a haven of security and belonging. Scottish Journal of Residential Child Care, 19(3): 116-121.
  7. Cardano M. (2011). La ricerca qualitativa. Bologna: il Mulino.
  8. Cattarinussi B., a cura di (2000). Emozioni e sentimenti nella vita sociale. Milano: FrancoAngeli.
  9. Ministero del lavoro e delle politiche sociali (2020). Bambini e ragazzi in affidamento familiare e nei servizi residenziali per minorenni. Quaderni della ricerca sociale n. 46. Firenze: Istituto degli Innocenti.
  10. Murphy J. (2020). COVID-19: Survey of residential services in Ireland during the restrictions. Scottish Journal of Residential Child Care, 19(3): 84-91.
  11. Nussbaum M. (2002). Giustizia sociale e dignità umana. Bologna: il Mulino.
  12. Petrella A. (2020). Distanti ma connessi? Lo smart welfare nei servizi socio-educativi ai tempi del Coronavirus. Encyclopaideia – Journal of Phenomenology and Education, 24(57): 57-73.
  13. Satta C. (2012). Bambini e adulti: la nuova sociologia dell’infanzia. Roma: Carocci.
  14. Sen A.K. (2000). Lo sviluppo è libertà. Milano: Mondadori.
  15. Steinert S. (2020). Corona and value change. The role of social media and emotional contagion. Ethics and Information Technology, 1-10, 21 Jul. 2020.
  16. Van Lancker W., Parolin Z. (2020). COVID-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. The Lancet. Public health, 5(5): e243-e244., DOI: 10.1016/S2468-2667(20)30084-
  17. Xie X., Xue Q., Zhou Y., et al. (2020). Mental Health Status Among Children in Home Confinement During the Coronavirus Disease 2019 Outbreak in Hubei Province, China. JAMA Pediatrics, 174(9): 898-900., DOI: 10.1001/JAMAPEDIATRICS.2020.161
  18. Ye J. (2020). Pediatric Mental and Behavioral Health in the Period of Quarantine and Social Distancing With COVID-19. JMIR Pediatr Parent, 3(2): e19867., DOI: 10.2196/1986
  19. Uccella S., De Carli F., Nobili L. (2020). L’impatto psicologico e comportamentale sui bambini delle famiglie in Italia. Testo disponibile al sito: http://www.gaslini.org/wp-content/uploads/2020/06/Indagine-Irccs-Gaslini.

Anna Zenarolla, in "SALUTE E SOCIETÀ" 2/2021, pp. 94-106, DOI:10.3280/SES2021-002007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content