Click here to download

Distance learning during the covid-19 pandemic: teachers’ work and diversity of school contexts
Journal Title: ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE  
Author/s:  Daniele Di Nunzio, Marcello Pedaci, Fabrizio Pirro, Emanuele Toscano 
Year:  2021 Issue: Language: Italian 
Pages:  9 Pg. 98-106 FullText PDF:  234 KB
DOI:  10.3280/ES2021-001008
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


This paper presents the results of an online survey among teachers from primary to high school on the topic of distance learning during the COVID-19 pandemic. The Survey on Dis-tance Learning was conducted at national level, through an online questionnaire, CAWI tech-nique, from the 3rd of April to the 7th of May 2020, collecting 1197 valid questionnaires. The analysis investigates the role of school contexts in determining the impacts both on teach-ers’ working conditions and on the students’ inequalities to affirm their right to education. In particular, the following factors are considered: role of the teachers’ participation, training and technological tools. The survey has been promoted by Flc-Cgil (Federation of Knowledge Workers) and realized in collaboration with Fondazione Giuseppe Di Vittorio, Università di Teramo, Laboratorio LO-Lavoro e organizzazioni del Dipartimento di Scienze sociali ed economiche dell’Università degli studi di Roma «La Sapienza».
Keywords: Distance Learning, Covid-19 Pandemic, Teachers, School, Trade Union
Jel Code: I21, I18, I24, I2, J51

  1. Alessi C., Vallauri M.L. (2020). Il lavoro agile alla prova del Covid-19. In: Bonardi O., Carabelli U., D’Onghia M., Zoppoli L., a cura di. Covid-19 e diritti dei lavoratori. Roma: Ediesse.
  2. Allamprese A., Pascucci F. (2017). La tutela della salute e della sicurezza del lavoratore «agile». Rivista giuridica del lavoro e della previdenza sociale, 2: 307-330.
  3. Brachini N., De Sario B., Leonardi S. (2020). La contrattazione di secondo livello al tempo del Covid-19. Rapporto di ricerca. Osservatorio sulla contrattazione di secondo livello. Fondazione Di Vittorio-CGIL.
  4. Butera F. (2020). Le condizioni organizzative e professionali dello smart working dopo l’emergenza: progettare il lavoro ubiquo fatto di ruoli aperti e di professioni a larga banda. Studi organizzativi, 1: 141-165., DOI: 10.3280/SO2020-001006
  5. Cairoli S. (2020). L’incentivo del lavoro agile nelle misure emergenziali di contrasto al Covid-19: prime osservazioni. Giustizia Civile, 1: 87-91.
  6. Capogna S., Musella F., Cianfriglia L., a cura di (2021). La didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19. Roma: Eurilink University Press.
  7. Corbetta P. (2014). Metodologia e tecniche della ricerca sociale. Bologna: il Mulino.
  8. De Sario B., Di Nunzio D., Leonardi S. (2020). Azione sindacale e contrattazione collettiva per la salute e sicurezza nei luoghi di lavoro al tempo del Covid-19. Fondazione Di Vittorio, Working Paper FDV, n.1 -- .
  9. Di Nicola P. (2015). Telelavoro 3.0 o Smart Work?. In: Di Nicola E., a cura di. WELL@WORK. Negoziare il benessere in azienda. Rapporto di ricerca: 47-55.
  10. Di Nunzio D., Pedaci M., Pirro F., Toscano E. (2020). La scuola «restata a casa». Organizzazione, didattica e lavoro durante il lockdown per la pandemia di Covid-19. Fondazione Di Vittorio, Working Paper FDV, n. 2 -- .
  11. Ipsos, Save the Children (2021). I giovani ai tempi del coronavirus. Report di ricerca -- .
  12. Mascheroni G., Saeed M., Valenza M., Cino D., Dreesen T., Zaffaroni L.G., Kardefelt-Winther D. (2021). La didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19: l’esperienza italiana. Firenze: Centro di Ricerca Innocenti dell’Unicef -- .
  13. Monda P. (2020). Lavoro pubblico e trasformazione digitale. Sinappsi, X(1): 119-130 -- .
  14. Pascucci P., Delogu A. (2020). Sicurezza sul lavoro nella PA nell’emergenza da Covid-19. Sinappsi, X(1): 131-143 -- .
  15. Pastori G., Mangiatordi A., Pagani V., Pepe A. (2020). Che ne pensi? La didattica a distanza dal punto di vista dei genitori. Report di ricerca. Università degli Studi di Milano Bicocca.
  16. Pirro F. (2021). Il lavoro al tempo del coronavirus: la condizione lavorativa. In: Carrieri M., Damiano C., a cura di. Come cambia il lavoro nell’era del Covid. Quarta indagine sui lavoratori italiani. Roma: Arcadia.
  17. Rania N., Coppola I., Lagomarsino F., Rosa P. (2020). Lockdown e ruoli di genere: differenze e conflitti ai tempi del Covid-19 in ambito domestico. La Camera Blu. Rivista di studi di genere, 22: 35-60.
  18. Tripi S., Mattei G. (2020). Covid-19 e Pubblica Amministrazione: implicazioni dello smart working per il management e per la salute mentale dei lavoratori. DEMB Working Paper Series, 171., DOI: 10.25431/11380_1209334

Daniele Di Nunzio, Marcello Pedaci, Fabrizio Pirro, Emanuele Toscano, Distance learning during the covid-19 pandemic: teachers’ work and diversity of school contexts in "ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE " 1/2021, pp. 98-106, DOI:10.3280/ES2021-001008

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content