Clicca qui per scaricare

The challenges of public sector communication in the face of the pandemic crisis: professional roles, competencies and platformization
Titolo Rivista: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE  
Autori/Curatori: Gea Ducci, Alessandro Lovari 
Anno di pubblicazione:  2021 Fascicolo: 61 Public Sector Communication: hybridizations and trajectories of development in the digital era Lingua: Inglese 
Numero pagine:  11 P. 9-19 Dimensione file:  260 KB
DOI:  10.3280/SC2021-061002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


The pandemic crisis has led to a renew centrality of public sector communica-tion in a hybrid and convergent media ecosystems aiming at (re)building relation-ships based on trust between institutions and citizens. This contribution reflects on the strengths and fragility of the Italian public communication in the face of the pandemic, considering regulatory processes and paths of professionalization. It focuses also on the challenges of social media use in public sector, suggesting a critical approach towards the platformization of the public sector communication activities. The last part of this manuscript presents the different articles that com-pose the special issue.


Keywords: public sector communication, platformization, pandemic challenges, public communicators, social media.

  1. Bowen S. A. (2013), Using classic social media cases to distill ethical guidelines for digital engagement, in «Journal of Mass Media Ethics: Exploring Questions of Media Morality», 28(2), pp. 119-133.
  2. Canel M.J., V. Luoma-aho (eds) (2019), Public Sector Communication, Wiley Blackwell, New York.
  3. Bessières D. (2018), L’hybridité: une composante ancienne mais aujourd’hui démultipliée de la communication publique, in «Recherches en Communication», 47, 5-21.
  4. Boccia Artieri G., Marinelli A. (2018), Piattaforme, algoritmi, formati. Come sta evolvendo l’informazione online, in «Problemi dell’informazione», 43(3), pp. 349-368.
  5. Chadwick A. (2013), The hybrid media system. Politics and power, Oxford University Press, Oxford-New York.
  6. Criado I.J., Rojas-Martin F., Gil-Garcia R.J. (2017), Enacting social media success in local public administrations: an empirical analysis of organizational, institutional and contextual factors, in «International Journal of Public Sector Management», 30, 1, pp. 2-14.
  7. Dahlgren P. (2009), Media and Political Engagement. Citizens, Communication and Democracy, Cambridge University Press, New York.
  8. D’Ambrosi L., Massoli L. (2014), Environmental Movements, Institutions and Civil Society: A New Way to Preserve Common Goods, in «Partecipazione e Conflitto», n.7, pp. 657-681.
  9. Ducci G. (2017), Relazionalità consapevole. La comunicazione pubblica nella società connessa, FrancoAngeli, Milano.
  10. Ducci G., Materassi L., Solito L. (2020), Re-Connecting Scholars’ Voices: An historical Review of Public Communication in Italy and New Challenges in the Open Government Framework, in «Partecipazione e conflitto», 13(2), pp. 1062-1084.
  11. Ducci G., Lovari A., D’Ambrosi L. (2019), Fra schermi e schermaglie: le sfide del visual nello storytelling istituzionale, in «H-Ermes. Journal of Communication», 15, pp. 313-352.
  12. Faccioli F. (2000), Comunicazione pubblica e cultura del servizio, Carocci, Roma.
  13. Faccioli F., D’Ambrosi L., Ducci G., Lovari A. (2020), #DistantiMaUniti: la comunicazione pubblica tra innovazioni e fragilità alla ricerca di una ridefinizione, in «H-Ermes. Journal of Communication», 17, pp. 27-72.
  14. Gillespie T. (2018), Custodians of the Internet. Platform, content moderation, and the hidden decisions that shape social media, Yale University Press, London.
  15. Helmond A. (2015), The platformization of the web: making web data platform ready, in «Social Media + Society», pp. 1-11.
  16. Jenkins H., S. Ford S., and J. Green (2013), Spreadable media. Creating value and meaning in a networked culture, New York University Press, New York.
  17. Lovari A. (2013), Networked citizens. Comunicazione pubblica e amministrazioni digitali, FrancoAngeli, Milano.
  18. Lovari A., Righetti N. (2020), La comunicazione pubblica della salute tra infodemia e fake news: il ruolo del Ministero della Salute nella sfida social al COVID-19, in «Mediascapes Journal», 15, pp. 156-173.
  19. Lovari A., Valentini C. (2020), Public Sector Communication and Social Media. Opportunities and Limits of Current Policies, Activities, and Practices, in V. Luoma-aho, M.J. Canel (eds.), Handbook of Public Sector Communication, Wiley Blackwell, New York, pp. 315-328.
  20. Luoma-aho L., Canel M.J. (2020), Handbook of Public Sector Communication, Wiley Blackwell, New York.
  21. Mancini P. (2002), Manuale di comunicazione pubblica, Laterza, Roma-Bari.
  22. Solito L. (2018), Comunicazione istituzionale e società digitale. Un nuovo ruolo per i comunicatori pubblici, in «Comunicazione Politica», 3. pp. 393-412.
  23. Sorice, M. (2020), La «piattaformizzazione» della sfera pubblica, in «Comunicazione politica», 21(3), pp. 371-388.
  24. van Dijck J. (2020), Governing digital societies: private platforms, public values, in «Computer Law & Security Review», pp. 1-4.
  25. van Dijck J., Poell T., de Wall M. (2019), Platforms society. Valori pubblici e società connessa, Guerini Scientifica, Milano.
  26. Zavattaro S.M., Sementelli A.J. (2014), A critical examination of social media adoption in government: introducing omnipresence, in «Government Information Quarterly», 31, pp. 257-64.
  27. Zémor P. (1995), La communication publique, PUF, Paris.

Gea Ducci, Alessandro Lovari, in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 61/2021, pp. 9-19, DOI:10.3280/SC2021-061002

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche