Clicca qui per scaricare

Health, well-being sustainability and rights in the time of Covid-19 infection: Infection management by the Albanian legal order
Titolo Rivista: RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA' 
Autori/Curatori: Ismail Tafani 
Anno di pubblicazione:  2021 Fascicolo: 1  Lingua: Inglese 
Numero pagine:  17 P. 133-149 Dimensione file:  78 KB
DOI:  10.3280/RISS2021-001008
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


The scope of this article is the analysis of the situation created by the Coronavirus which has been a risk to the health of the humans and at the same time has af-fected the legal systems in a country. In addition, this article will try to highlight likewise in the whole World, the same way the Albanian legal system is caught em-inently unprepared to respond and protect "the right to health" and consequently the management of the Covid-19 pandemic. The situation of the pandemic in addition of being a great test for the human immunity, seems to have done the same for the "immunity" of legal systems in general and the Albanian system, on which the study will be focused mainly. Although the legal system provided for exceptional measures to respond to the situation in a subtle way in respect to fundamen-tal rights, the Albanian government in particular and governments around the World seem to have been disoriented and have lost the thread to react in a natural way in respect to the provisions of the legal order in response to the Covid-19 and respect for individual rights of health with dignity. This disorientation of the gov-ernment actions towards the response to the situation seemed to be ineffective and contagious like the virus itself. The situation of Covid-19 infection has begun to be managed through the law that regulates infections and infectious diseases, adopt-ing various secondary regulations in accordance with this law. Thus, in Albania, the Government has made legislative interventions through the decree laws, to tighten the administrative sanctions against people who did not respect the "lock-down". This legislation was followed by the proclamation of the state of emergency throughout the Albanian territory. So the situation inevitably has influence on the sustainability of the society because this disorientation of the legislative activi-ty created confusion in this country. The state of emergency is foreseen in the Al-banian, obviously taking into account the proportionality of the reaction to the danger. In this context, the article intends to make a detailed analysis considering some comparative aspects, and as regards the proportionality of the measures adopted by the Albanian government.


Keywords: health right, law order, infection Covid-19, democracy.

  1. Acocella C. (2020). L’epidemia come metafora della sospensione e della compressione delle libertà fondamentali. Rileggendo La Peste di Camus. Diritti regionali. Rivista di diritto delle autonomie territoriali, 1: 463 et seq.
  2. Baldini V. (2020). Emergenza sanitaria e Stato di prevenzione. Dirittifondamentali.it, 1: 561.
  3. Belletti M. (2020). La “confusione” nel sistema delle fonti ai tempi della gestione dell’emergenza da Covid-19 mette a dura prova gerarchia e legalità. AIC-Osservatorio Costituzionale, 3: 3 et seq.
  4. Bin R. (2013). La sovranità nazionale e la sua erosione. In: Pugiotto A. (a cura di). Per una consapevole cultura costituzionale. Lezioni magistrali. Napoli, 371.
  5. Bocchini C. (2008). La Teoria Schmittiana Della Democrazia. Il pensiero politico e la teoria costituzionale di Carl Schmitt nel contesto dell’interpretazione delle costituzioni moderne dall’età della Rivoluzione francese alla Repubblica di Weimar. Padova, p. 5 et seq.
  6. Bononi M.S. (2014). Il diritto alla salute e il sistema sanitario nazionale. federalismi.it, 30 luglio.
  7. Clementi F. (2020). Proteggere la democrazia rappresentativa tramite il voto elettronico: problemi, esperienze e prospettive (anche nel tempo del coronavirus). Una prima introduzione. federalismi.it, 6: 216 et seq.
  8. Covolo S. (2020). Il difficile bilanciamento tra la salute come diritto fondamentale dell’individuo e interesse della collettività e gli altri diritti inviolabili, ai tempi dell’emergenza coronavirus. Soltanto il parlamento può essere garante contro l’arbitrio del potere esecutivo, Diritto.it, 3 aprile.
  9. Cukani E. (2020). Albania e Covid-19: dallo stato di calamità naturale alla calamità dello Stato di diritto?. DPCE-Online, 43(2): 2015.
  10. Cuocolo L. (2020). I diritti costituzionali di fronte all’emergenza Covid-19: una prospettiva comparata. federalismi.it-paper, Osservatorio emergenza Covid-19, 4 et seq., aggiornato al 5 maggio.
  11. Decision of the Parliament no. 18/2020 dated 23.4.2020 “On giving consent for the extension of the state of natural disaster”.
  12. Decision of the Council of Ministers no. 243, dated 24.3.2020 “On the declaration of the state of natural disaster”.
  13. Decision of the Council of Ministers no. 211, dated 11.3.2020 “On the commitment of the armed forces of the Republic of Albania to ensure the implementation of preventive measures against the epidemic caused by Covid-19”.
  14. Decree Law no. 3, dated 15.3.2020 “On taking special administrative measures during the period of infection caused by covid-19” (amended by 23).
  15. Decree Law no. 4, dated 16.3.2020; no. 5, dated 17.3.2020; No. 8, dated 24.3.20201; No.12, dated 2.4.2020; No. 14, dated 11.4.2020, No.20, dated 20.5.2020).
  16. Groppi T. (2020). Le sfide del coronavirus alla democrazia costituzionale. Consulta Online, 30 March, 193.
  17. Grosso E. (2020). Legalità ed effettività negli spazi e nei tempi del diritto costituzionale dell’emergenza. È proprio vero che “nulla potrà più essere come prima”?. federalismi.it, 16: 7.
  18. Law no. 8417, 21.10.1998 “The Constitution of the Republic of Albania”, Amended.
  19. Law no. 15/2016 “On the prevention and control of infections and infectious diseases” partially aligned with the Decision No. 1082/2013/EU of the European Parliament and of the Council, of 22 October 2013, “On serious cross-border threats to health, abolishing decision no. 2119/98/EC”, number CELEX: 2013D1082, Official Journal of the EU, L(293): 1-15, of 5.11.2013 - Commission Decision (2000/96/EC), of 22 December 1999, “On communicable diseases that will be progressively covered by the community network, according to decision no. 2119/98/EC of the European Parliament and the Council”, (marked according to document number C (1999) 4015), CELEX number 32000D0096, Official Journal of the EU, L(28): 50-53, of 3.2.2000.
  20. Madhi G. (2020). Nel pieno del COVID-19, durante le rigide misure anti-pandemia, il governo a guida socialista ha messo in scena l’ultimo drammatico atto dello scontro di potere attorno alla demolizione del Teatro Nazionale. A farne le spese, la democrazia nel paese in -- https://www.balcanicaucaso.org/aree/Albania/Albania-la-fine -di-un-teatro-202034, date of access on 15 july 2020.
  21. Minni F., Morrone A. (2013). Il diritto alla salute nella giurisprudenza della Corte costituzionale italiana. AIC-Rivista, 3.
  22. Oliveti M. (2020). Coronavirus. Così le norme contro il coronavirus possono rievocare il dictator. Avvenire, 11 March.
  23. Rawls J. (2008). Una teoria della giustizia. Milano: Feltrinelli, 347 ss.
  24. Ruggeri A. (2020). Il coronavirus contagia anche le categorie costituzionali e ne mette a dura prova la capacità di tenuta. Diritti regionali. Rivista di diritto delle autonomie territoriali, 1: 369.
  25. Tripodina C. (2020). La Costituzione al tempo del coronavirus. Costituzionalismo.it, 1: 78 ss.

Ismail Tafani, in "RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'" 1/2021, pp. 133-149, DOI:10.3280/RISS2021-001008

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche