Issue 4/2024
Articoli
- Alessia Cornaggia, Federica Bianco, Ilaria Castelli, How do children make sense of peace and war? An exploratory study through the drawings of Italian pupils with an indirect experience of the war in Ukraine
- Alessandra Cecilia Jacomuzzi, Tommaso Vecchi, Sonia Paternò, Psychology and cognitive sciences: Past, present and future
- Chiara Valeria Marinelli, Marco Turi, Pierpaolo Limone, Giuliana Nardacchione, Guendalina Peconio, Giusi Toto, Lo sviluppo di abilità numeriche e aritmetiche nei bambini: l’elaborazione di quantità simboliche e non simboliche (The development of numerical and arithmetical skills in children: The processing of symbolic and non-symbolic quantities)
- Alessandra Salerno, Mariachiara Patti, Aluette Merenda, Alessitimia, tossicodipendenza e percezione del funzionamento familiare. Un’indagine esplorativa (Alexythymia, drug addiction and perception of family functioning. An exploratory investigation)
Issue 3/2024
Articoli
- Francesca Ranghetti, Sarah Miragoli, Paolo Giulini, Benedetta Rho, Laura Emiletti, Marina Contino, Elvira Tassone, Umberto Battaglia, Elisabetta Corbucci, Silvia Merli, Susanna Murru, Luca Milani, Early Network-based Action Against Violent Behaviors to Leverage victim Empowerment: Results from an action-research plan
- Sana Younas, Saeeda Khanum, Cracking the Code: Examining Psychometric Rigor of the Provider Decision Process Assessment Instrument (PDPAI) among Residents' Trainees and Expert Physicians
- Giordana Szpunar, Chiara Mannola, Eleonora Cannoni, Madalina Grigore, Anna Di Norcia, Intelligenza emotiva dell’insegnante e relazione insegnante-alunno nella scuola primaria. Uno studio esplorativo (Teacher emotional intelligence and teacher-student relationship in primary school. An exploratory study)
- Daniela Bulgarelli, Maria Nives Sala, Beatrice Ragaglia, Paola Molina, The relationship between theory of mind and emotion regulation in the preschool years. The role of language and gender
- Tugce Elbir, Catia Cammeo, Francesca Cavallini, Antonella Marchetti, Davide Massaro, Teaching Clinical Reasoning and Critical Thinking in Psychology Graduate Courses: A Systematic Review
Issue 2/2024
Articoli
- Maria Luisa Lorusso, Francesca Foppolo, Federico Faloppa, Il progetto MultiMind e i policy report (The MultiMind project and its policy reports)
- Clara Lucia Alemani, Plurilinguismo a scuola: opportunità, risorse, vantaggi e criticità (Plurilingualism at school: Opportunities, resources, advantages and critical issues)
- Chiara Cantiani, Chiara Dondena, Roberta Agostoni, Maria Luisa Lorusso, Progetto Armonia: attività ritmico-musicali per l'inclusione linguistica nella scuola d'infanzia supportati dalla tecnologia (“Armonia” project: Musical rhythmic activities to sustain linguistic inclusion in kindergartens, supported by technology)
- Sonia Yamile Cané, Alexandra Affranti, Paola Bonifacci, Bilinguismo e abilità matematiche: il linguaggio conta? (Bilingualism and numeracy: Does language matter?)
- Eugenio Trotta, Milvia Cottini, Loreta Cannito, Paola Palladino, Difficoltà nel vocabolario L1 e apprendimento della lingua inglese L2: un’indagine sulle emozioni legate al contesto di apprendimento alla scuola primaria (Difficulties in L1 vocabulary and learning of english as L2: An investigation on emotions related to the learning context in primary school)
- Daniela Traficante, Elisabetta Lombardi, Chiara Andreoletti, Serena Germagnoli, Chiara Valenti, Mariarosa Ferrario, Sara Magenes, Alessandro Antonietti, L’utilizzo della realtà virtuale a supporto dei processi di apprendimento della L2 in studenti con dislessia: una proposta di intervento (Using virtual reality to support L2 learning in students with dyslexia: A proposal for an educational intervention)
Issue 1/2024
Introduzione
Articoli
- Antonella Sorace, Maria Luisa Lorusso, Effetti linguistici e cognitivi del multilinguismo, tra miti e realtà (Linguistic and cognitive effects of multilingualism, between myths and reality)
- Maria Teresa Guasti, Chiara Saponaro, Letizia Raminelli, L’acquisizione dell’italiano come seconda lingua da parte di bambini con mandarino o arabo come prima lingua (The acquisition of Italian as the second language of children with Mandarin or Arabic as first language)
- Stefania Millepiedi, Bruno Sales, DPL e DSA nei bilingui: il difficile dilemma diagnostico (SLI and LD in bilingual children: A diagnostic dilemma)
- Gianmatteo Farabolini, L’intervento comunicativo-linguistico nella riabilitazione logopedica di bambini bilingue: dalle evidenze scientifiche internazionali alle proposte d’intervento nel contesto italiano (Language intervention in bilingual children: From international evaluated evidence to a call for evidence in Italy)
- Maja Roch, Raffele Dicataldo, Simone Giacometti, Tante lingue, un’unica storia: lo sviluppo della competenza narrativa nel bilinguismo (Many languages, a single story: The development of narrative ability in bilingualism)