PSICOLOGIA DI COMUNITA’


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
PSICOLOGIA DI COMUNITA’
Journal of Community Psychology
2 issues per year , ISSN 1827-5249 , ISSNe 1971-842X
Printed issue price (also old issues): € 36,00
E-book issue price (also old issues): € 30,50

Subscription fees 2022
Institutional subscriber, companies:
Print (VAT included): Italy € 71,00;Other countries € 106,50;
Online only (VAT excluded):  € 77,00;

Info about  print subscription     Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Print: € 62,50 (Italy); Print: € 93,50 (Other countries); Online only: € 53,00 ; 
Info about subscription  Info about CONVENZIONI

Subscribe here


The Journal aims to address, from the political perspective that characterizes the discipline of Community Psychology, human and social problems emerging in the different community settings (local communities, virtual communities, schools, political institutions, informal groups, volunteer organizations, self and mutual help, welfare, families, etc.), with an attention to the current scientific debate. It welcomes research studies (quantitative, qualitative), review, case studies, theoretical reflections, reports and evaluations of interventions and services (formal and informal) aimed at social change and building empowered communities, with an attention also to the international context.
The owner of the Journal is the Italian Society of Community Psychology.
No fee is required from the authors to publish their manuscript.

General editor: Elvira Cicognani (Università di Bologna), Cinzia Novara (Università degli Studi di Palermo), Fortuna Procentese (Università di Napoli Federico II).
Scientific board: Caterina Arcidiacono (Università di Napoli Federico II), Donatella Cavanna (Università degli Studi di Genova), David M. Chavis (University of Maryland), Mauro Croce (Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana e Università della Valle d’Aosta), Norma De Piccoli (Università di Torino), Santo Di Nuovo (Università degli Studi di Catania), Donata Francescato (Università La Sapienza di Roma), Silvia Gattino (Università di Torino), Bianca Gelli (Università del Salento), Caterina Gozzoli (Università del S. Cuore di Milano), Maria Isabel Hombrados Mendieta (Universidad de Malaga), Gioacchino Lavanco (Università degli Studi di Palermo), Giovanna Leone (Università La Sapienza di Roma), Terri Mannarini (Università del Salento), Elena Marta (Università Cattolica S. Cuore di Milano), Elvio Raffaello Martini (Martini Associati - Milano), Bruno Mazzara (Università La Sapienza di Roma), Anna Maria Meneghini (Università degli Studi di Verona), Isabel Menezes (University of Porto), Mariagrazia Monaci (Università della Valle d’Aosta), Patrizia Meringolo (Università di Firenze), Jim Orford (University of Birmingham), Patrizia Patrizi (Università degli Studi di Sassari), Seth Pollack (University of Wisconsin-Madison), Maura Pozzi (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Isaac Prilleltensky (University of Miami), Ennio Ripamonti (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Sergio Salvatore (La Sapienza Università di Roma), Massimo Santinello (Università degli Studi di Padova), Fulvia Signani (Università degli Studi di Ferrara), Stefano Tartaglia (Università di Torino), Wolfgang Stark (University of Duisburg-Essen), Alessio Vieno (Università degli Studi di Padova), Chiara Volpato (Università degli Studi di Milano-Bicocca), Bruna Zani (Università degli Studi di Bologna), Adriano Zamperini (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Cristina Zucchermaglio (Università La Sapienza di Roma).
Editorial board: Cinzia Albanesi (Università di Bologna), Angela Fedi (Università degli Studi di Torino), Michela Lenzi (Università degli Studi di Padova), Daniela Marzana (Università Cattolica del S. Cuore di Milano), Minou Mebane (Università Telematica - Giustino Fortunato di Benevento).
Segreteria di redazione: Davide Boniforti (Metodi - Milano), Gabriele Prati (Università di Bologna).
Editorial office: Cinzia Novara (Università degli Studi di Palermo - cinzia.novara@unipa.it).

Contact: rivistapsicologiadicomunita@sipco.it

The Journal uses a double blind peer review process. Reviewers are chosen for their expertise. The article will be sent anonymously to reviewers to avoid possible influences due to the name of the author. The Editors, in coordination with the Editorial board, may decide not to submit the article to any referee in the case it is judged as not relevant, not rigorous or not meeting appropriate scientific standards. Reviewers' evaluations will be sent to the author also in case of negative response.

Referee anno 2019
Referee anno 2020

Francoangeli is aware of the importance of ensuring the preservation of digital content in order to increase the visibility and impact of its publications. For this purpose, we are members of Clockss and Portico. They are international associations of publishers and libraries, created to ensure the preservation of electronic academic publications and future access whenever the conditions for accessing the content through other forms fail.
They are certified repositories offering also authors and libraries the guarantee of technological updating, and formats to allow them to enjoy full text in perpetuity and in the most complete way possible.

For more information: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The Journal is addressed to:
academics and scholars, professionals and practitioners (e.g. social workers, counsellors, etc.). The Journal may offer useful stimuli (at theoretical and methodological level) to expert professionals and practitioners in community psychology, as well as to those ones who are approaching this discipline and are interested in its innovative contributions to social and community intervention, young researchers. The Journal may offer young researchers useful information on methodological approaches and tools for community psychology interventions.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 2/2021 
Buy the issue as e-book


Craig McGarty, Emma F. Thomas, Collective action, social change, and Allport’s "master problem" as it confronts community psychology
Carlo Pistoni, Lisa M. Vaughn, Maura Pozzi, Using Concept Mapping methodology to visualize Italian activists’ motivations to collective action
Carlos Vázquez-Rivera, Jacquelinee Rojas-Livia, Grekchy Meléndez, Luz Sánchez, Jennifer Abreu, Alicia Montañez Bryan Sanabria, Dagnairé Rodríguez, Alexandra Mattos, INARO, participación comunitaria y desastres socio-naturales: Barreras y dificultades (INARO, community participation and socio-natural disasters: Barriers and difficulties)
Maura Pozzi, Carlo Pistoni, Presentazione del numero. Partecipare nelle comunità: forme e pratiche di azione sociale per la collettività
Francesco Fattori, Cecilia Pennati, Cristina Cavallo, Antonio Lagrotteria, Sergio Silvotti, Le nuove forme di volontariato e le sfide per il terzo settore: uno studio mixed method (New forms of volunteering and the challenges for the third sector: A mixed methods study)
Gino Mazzoli, Prospettive della formazione all’impegno socio-politico (Perspectives on training for socio-political engagement)
A cura della Redazione, Schede bibliografiche


Issue 1/2021 
Buy the issue as e-book


Giulia Guidetti, Cinzia Albanesi, Senso di comunità. Può bastare per fronteggiare l’emergenza COVID-19 a scuola? Uno studio di un caso su una scuola secondaria di primo grado (Sense of community. Could it be enough to face the COVID-19 emergency at school? A case study of a middle school)
Fortuna Procentese, Davide Boniforti, Andrea Guazzini, Daniela Marzana, Laura Migliorini, Alessia Rochira, Stefano Tartaglia, Gruppo di lavoro su setting di intervento online in psicologia di comunità
Cinzia Novara, Fortuna Procentese, Presentazione del numero. Il ruolo della collettività nell’emergenza
Daniela Marzana, Giovanni Aresi, Nicola Boventi, Chiara Crafa, Elena Marta, La risposta delle associazioni di terzo settore lombarde all’emergenza sanitaria da COVID-19: uno studio qualitativo (Response of Lombardy region no profit organisations to the COVID-19 health emergency: A qualitative study)
Cinzia Novara, Gaetano Di Napoli, Fortuna Procentese, Emozioni e reazioni dei docenti ai cambiamenti in tempo di COVID-19. Dalla "didattica in presenza" alla "presenza didattica" (Emotions and readness of teachers to the change during COVID-19. From "face to face learning" to the "didactic presence")
Fortuna Procentese, Alessia Fantini, Martina Giordano, Cristina Malvone, Comunità scolastica: intervento con insegnanti in tempo di COVID-19 (School community: intervention with teachers in times of COVID-19)
A cura della Redazione, Scheda bibliografica
Anna Maria Meneghini, Sandro Stanzani, La risposta degli italiani all’appello del volontariato per l’emergenza COVID-19 (Italians’ response to the call of volunteering for COVID-19 emergency)
Marta Gaboardi, Silvia Demita, Roberta Cosentino, Natale Canale, Michela Lenzi, Claudia Marino, Alessio Vieno, Massimo Santinello, La comunità di Padova si attiva: il volontariato nella prima fase dell’emergenza COVID-19 (The Padua community gets active: volunteering in the first phase of the emergency for COVID-19)


Table of contents

2021   2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005