EDUCATION SCIENCES AND  SOCIETY


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY
2 issues per year , ISSN 2038-9442 , ISSNe 2284-015X

Articles freely available

Journal's articles avialable as "Open Access". Click here



Education Sciences & Society (ESS) is an international scholarly open access, peer reviewed biannual journal. The journal aims at highlighting and discussing the main issues arising in the pedagogical and didactical fields. The journal objective is also to provide the educational scientific community with the state-of-the-art and tools to interpret the ongoing debate.


The journal welcomes publications of high quality papers on theoretical developments and practical applications in education science. Original research papers, state-of-the-art reviews, and high quality technical notes are invited for publications.

In order to provide a timely and broad coverage of this ever-evolving field, ESS offers its readers a mix of regular and special issues. Papers can be submitted for the regular issues of the journal or in response to calls for papers for special issues.

Editors in chief:: Michele Corsi (Università di Macerata, Italia); Pier Giuseppe Rossi (Università di Macerata, Italia)

Editorial Committee: Michele Corsi (Università di Macerata, Italia); Ilaria D’Angelo (Università di Macerata, Italia), Noemi Del Bianco (Università di Macerata, Italia), Tommaso Farina (Università di Macerata, Italia), Grazia Romanazzi (Università di Macerata, Italia), Pier Giuseppe Rossi (Università di Macerata, Italia); Laura Fedeli (Università di Macerata, Italia); Catia Giaconi (Università di Macerata, Italia); Lorella Giannandrea (Università di Macerata, Italia); Massimiliano Stramaglia (Università di Macerata, Italia)

Direction Committee: Fabrizio d’Aniello, Rosita Deluigi, Catia Giaconi, Lorella Giannandrea, Luca Girotti, Chiara Sirignano, Massimiliano Stramaglia, Raffaele Tumino

Scientific Committee: Serge Agostinelli (Université Paul Cezanne de Marseille, France); Marguerite Altet (Université de Nantes, France); Anna Ascenzi (Università di Macerata, Italia); Massimo Baldacci (Università di Urbino, Italia); Vitalij G. Bezrogov (Russian Academy of Education, Moscow, Russia); Boris M. Bim-Bad (Russian Academy of Education, Moscow, Russia); Marc Bru (Université de Toulouse, Francia); Renza Cerri Musso (Università di Genova, Italia); Cristina Coggi (Università di Torino, Italia); Piero Crispiani (Università di Macerata, Italia); Elio Damiano (Università di Parma, Italia); Jean-Marie De Ketele (Université Catholique de Louvain-La Neuve, Belgio); Juan Manuel De Pablos Pons (Universidad de Sevilla); Gaetano Domenici (Università di Roma Tre, Italia); Yrjö Engeström (University of Helsinky, Finlandia); Franco Frabboni (Università di Bologna, Italia); Luciano Galliani (Università di Padova, Italia); Jim Garrison (Virginia Tech University, U.S.A.); Larry Hickman (Southern Illinois University, Carbondale, U.S.A.); Jean Houssaye (Université de Rouen, Francia); José Antonio Ibañez-Martin (Universidad de Madrid, Spagna); Cosimo Raffaele Laneve (Università di Bari, Italia); Yves Lenoir (Université de Sherbrooke, Quebec, Canada); Sira Serenella Macchietti (Università di Siena, f.r., Italia); Susanna Mantovani (Università di Milano Bicocca, Italia); Anna Maria Mariani (Università di Torino, Italia); Luigina Mortari (Università di Verona, Italia); Maria Teresa Moscato (Università di Bologna, Italia); Anatolij V. Mudrik (Russian Academy of Education, Moscow, Russia); Concepción Naval Durán (Universidad de Navarra, Spagna); Luigi Pati (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano, Italia); Philippe Perrenoud (Université de Genève, Svizzera); Franca Pinto Minerva (Università di Foggia, Italia); Aleksandr N. Poddjakov (State Research University, Higher School of Economics, Moscow, Russia); Jean-Pierre Pourtois (Université de Mons- Hainaut, Belgio); David Rasmussen (Boston College, U.S.A.); Pier Giuseppe Rossi (Università di Macerata, Italia); Naoko Saito (Università di Kyoto, Giappone); Albert Sangrà (Universitat Oberta de Catalunya, Spagna); Roberto Sani (Università di Macerata, Italia); Luisa Santelli Beccegato (Università di Bari, Italia); Giuseppe Spadafora (Università della Calabria, Italia); Bianca Spadolini (Università di Roma Tre, Italia); Flavia Stara (Università di Macerata, Italia); Jean-Marie Van der Maren (Université de Montréal, Canada); Renata Viganò (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano, Italia); Emil Visnovsky (Accademia Slovacca delle Scienze, Slovacchia); Carla Xodo (Università di Padova, Italia)

Manuscripts for publication in ESS are selected through a rigorous peer review to ensure originality, timeliness, relevance, and readability. The main aim of the journal is to publish peer reviewed research and review articles in rapidly developing field of Education and all other related fields. ESS is an online journal having full access to the research and review paper.

Fascia A Anvur, area: 11/D2 (Didattica, Pedagogia speciale e Ricerca educativa )area: 11/D1 (Pedagogia e storia della pedagogia) Per il ranking in Google Scholar, clicca qui

The journal is indexed on:

EBSCO Knowledge Base
Google Scholar

Francoangeli is aware of the importance of ensuring the preservation of digital content in order to increase the visibility and impact of its publications. For this purpose, we are members of Clockss and Portico. They are international associations of publishers and libraries, created to ensure the preservation of electronic academic publications and future access whenever the conditions for accessing the content through other forms fail.
They are certified repositories offering also authors and libraries the guarantee of technological updating, and formats to allow them to enjoy full text in perpetuity and in the most complete way possible.

For more information: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.





Issue 2/2021 


Michele Corsi, Pier Giuseppe Rossi, Lorella Giannandrea, Gabrielle E. Miller, Evaluation, feedback, equity: a challenge in education
Piergiuseppe Ellerani, Daniele Barca, Valutazione narrativa e trasformativa: co-costruzione di comunità di apprendimento. Un caso di studio espl (Narrative and transformative evaluation: Co-construction of learning communities. An exploratory case study)
Teresa Grange, Salvatore Patera, La valutazione formativa per sostenere lo sviluppo della dimensione profonda dell’agire competente. Un caso di studio (Formative evaluation to support the development of the deep dimension of acting with competence. A case study)
Laura Fedeli, Luca Girotti, Prove tecniche di futuro: un’esperienza laboratoriale per educare al feedback formativo (Testing for the future: A workshop hands-on experience for training in formative assessment)
Francesco Claudio Ugolini, Concezioni di Open Education e istanze di equità. Questioni didattiche e approcci val (of equity. Pedagogical issues and approaches to assessment)
G. Filippo Dettori, Barbara Letteri, Valutare per includere gli studenti con disturbi dello spettro dell’autismo. Il supporto delle tecnologie per una valutazione di qualit& (Assessing to include students with autism spectrum disorders. Technology support for quality assessment)
Giovanni Arduini, Diletta Chiusaroli, Il contributo dei Disability Studies per una scuola più equa ed inc (The help of Disability Studies for a more equitable and inclusive school)
Valentina Grion, Anna Serbati, Beatrice Doria, David Nicol, Ripensare il concetto di feedback: il ruolo della comparazione nei processi di valutazione per l’apprendimento (Rethinking feedback: The role of comparison in assessment for learning processes)
Concetta La Rocca, Triangolo del feedback per una valutazione trasparente e condivisa in ambienti digitali. Descrizione di una esperienza (The feedback triangle for transparent and shared evaluation in digital environments. Description of an experience)
Maura Mengoni, Silvia Ceccacci, Noemi Del Bianco, Ilaria D'Angelo, Francesco Paolo Romeo, Aldo Caldarelli, Simone Aparecida Capellini, Catia Giaconi, Emotional Feedback in evaluation processes: Case studies in the University context
Francesca Storai, Valentina Pedani, Uno studio sul gradimento del feedback in due corsi universitari online (A study of feedback satisfaction in two online college courses)
Luca Ferrari, Il questioning mediato digitalmente come alleato del feedback (Digitally mediated questioning as a feedback enabler)
katia Montalbetti, Innovare la valutazione all’università: si può, (Innovating university assessment: It can be done, indeed it must be done! )
Claudio Pignalberi, Competenze strategiche e didattica universitaria: un percorso di autoregolazione e valutazione dell’apprendimento nello studio e nel lavoro (Strategic competencies and university teaching: A path of self-regulation and assessment of learning in study and work)
Francesca Gratani, Towards Assessment as Learning: Findings from online courses for secondary school teachers
Giuseppa Cappuccio, Giuseppa Compagno, Valutazione e feedback: la competenza docimologica come competenza comunicativa. Una ricerca con i docenti della scuola secondaria (Evaluation and feedback: Evaluative competence as a communicative competence. A research with secondary school teachers)
Maila Pentucci, Elsa Maria Bruni. Ispirarsi alla paideia. I modelli classici nella formazione, Carocci, Roma, 2021 (Elsa Maria Bruni. Ispirarsi alla paideia. I modelli classici nella formazione, Carocci, Roma, 2021)
Martina Albanese, La sfida neuro-docimologica: criticità e strumenti po (The neuro-docimological challenge: Critical issues and possible tools)
Irene Dora Maria Scierri, Davide Capperucci, La valutazione per promuovere l’apprendimento permanente: il rapporto tra formative assessment e self-regulated learning (Assessment to promote lifelong learning: The relation between formative assessment and self-regulated learning)
Debora Aquario, Through the lens of justice. A systematic review on equity and fairness in learning assessment
Francesco Bearzi, Andrea Tarantino, Processi co-valutativi ed equità agentiva nella didattica trasformativa pandemica e post-pan (Co-evaluation processes and agentic equity in the transformative pandemic and post-pandemic education)
Rosa Sgambelluri, Valutare in ambito didattico. Dalla personalizzazione del curricolo alla progettazione universale (IEvaluate in the didactic field. From the Personalization of the Curriculum to a Universal Design)
Michela Galdieri, Emanuela Zappala, Strumenti e approcci per la valutazione delle capacità comunicative di alunni con Disturbo dello Spettro Aut (Tools and approaches for assessing the communication skills of students with Autism Spectrum Disorder)
Livia Petti, Filippo Bruni, Grande aula universitaria on-line e feedback: un connubio possibile? (On-line lecture university hall and feedback: A possible combination? )
Viviana Vinci, Peer review, feedback e nuovi modelli di valutazione partecipata nell’higher education: una sperimentazione presso l’Università Mediterranea di Reggio C (Peer review, feedback and new models of participatory assessment in higher education: An experimention at the Mediterranea University of Reggio Calabria)
Hagen Lehmann, Petr Svarny, Using a social robot for different types of feedback during university lectures
Giuseppe C. Pillera, Feedback docente e revisione tra pari su compiti di progettazione della ricerca: evidenze empiriche da un corso di Pedagogia sperimentale online (Teacher feedback and peer reviewing on research design assignments: Empirical evidence from an online experimental pedagogy course)
Antonio Marzano, Sergio Miranda, Roberto Trinchero, Deep Understanding. Control of student understanding in university during distance and face-to-face learning
Francesca Anello, Validazione di uno strumento di etero- e auto-valutazione della competenza di organizzazione didattica a scuola (Validating of a hetero- and self-evaluation tool for teaching organization competence at school)
Emanuela M. Torre, Paola Ricchiardi, Utilizzo formativo di prove autentiche nel corso di laurea in Scienze della formazione primaria (Formative use of authentic assessment tests in pre-service teacher education)
Nadia Sansone, Ilaria Bortolotti, Manuela Fabbri, Il peer-assessment nella formazione insegnanti: accorgimenti e ricadute (Peer-assessment and teachers’ training: Tips and impacts)
Andrea Tinterri, Maka Eradze, Anna Dipace, Martina Fava, Re-organization of assessment during the educational emergency in primary and secondary teaching: an Italian case


Issue 1/2021 


Michele Corsi, Catia Giaconi, Vanessa Perry, The special pedagogy between research and training during Covid-19. The possible inclusion after pandemic
Stefania Montebelli, Il territorio come spazio della creatività sociale. Un esempio di laboratorio per una "città accogliente" (The territory as space for social creativity. An example of urban re-generation laboratory)
The teachers’ educational needs for early detection of difficulties in kindergarden
Sofia Tancredi, Rachel S.Y. Chen, Christina Krause, Dor Abrahamson, Filippo Gomez, Getting up to SpEED: Special Education Embodied Design for Sensorially Equitable Inclusion
Francesca Salis, Britt Rhodes, Trauma Informed Care During a Global Pandemic: Synergies and multidisciplinary boundaries for working with childhood, adolescence, senility and disability
Arianna Taddei, Esmeralda Azahar López, Rebeca Abigail Recinos Reyes, Children with Hearing Disabilities during the Pandemic: Challenges and Perspectives of Inclusion
Noemi Del Bianco, Laurel Grigg Mason, Specific Learning Disorders in Higher Education: The University of Arizona case study
Márcia Greguol, Cristiana Conti, Bruno Marson Malagodi, Bruna Barboza Seron, Elaine Cappellazzo Souto, Attilio Carraro, Impact of the COVID-19 pandemic on physical activity practice of people with disabilities
Fabio Bocci, Ines Guerini, La formazione degli insegnanti in era Covid. Descrizione e analisi di una esperienza laboratoriale sui temi della pedagogia e della didattica inclusiva (Teacher training in the Covid era. Description and analysis of a workshop experience on the themes of pedagogy and inclusive didactics)
Michele Corsi, A pandemic year and the offense to the younger generations. Suggestions and hypotheses.
Le conseguenze economiche, sociali e scolastiche della pandemia da Coronavirus per le famiglie immigrate e per i loro figli (The economic, social and educational consequences of the Coronavirus pandemic for immigrant families and their children)
Antonio M. Amor, María Fernández, Miguel Á. Verdugo, Alba Aza, M. Isabel Calvo, Towards the fulfillment of the right to inclusive education for students with intellectual and developmental disabilities: Framework for action
Gianluca Amatori, Preterm Infants: Parenting Implications and Perspectives in Early Childhood Special Education
Donatella Fantozzi, Insegnare e apprendere nella scuola secondaria: paradigmi teorici e declinazioni operative per una scuola inclusiva (Teaching and learning in secondary school: Theoretical paradigms and operational declinations for an inclusive school)
Gigliola Paviotti, Ilaria D’Angelo, Simone Aparecida Capellini, Catia Giaconi, Inclusion in university contexts and the role of internships in the education of students with disabilities: Critical issues, perspectives and good practices
Lucia Dinacci, Filoso-fare nell’epoca della pandemia: attualità e nuove sfide per la Philosophy for Children (Philosophizing in the age of pandemic: Topicality and new challenges for Philosophy for Children)
Simone Aparecida Capellini, Isabela Pires Metzner, Noemi Del Bianco, Ilaria D’Angelo, Aldo Caldarelli, Catia Giaconi, Perceptual-visual-motor measures, reading and properties of eye movements of students with attention deficit hyperactivity disorder
Arianna Santoro, Noemi Del Bianco, Ilaria D’Angelo, Manuela Crescimbeni, Recensioni (Book Review)


Table of contents

2021   2020   2019   2018   2017   2016