RICERCHE DI PSICOLOGIA


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
RICERCHE DI PSICOLOGIA
Psychological Research Journal
4 issues per year , ISSN 0391-6081 , ISSNe 1972-5620
Printed issue price (also old issues): € 30,50
E-book issue price (also old issues): € 24,50

Subscription fees 2020
Institutional subscriber, companies:
Print (VAT included): Italy € 111,00;Other countries € 157,00;
Online only (VAT excluded):  € 122,50;

Info about  print subscription     Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Print: € 102,50 (Italy); Print: € 135,50 (Other countries); Online only: € 87,50 ; 
Info about subscription  Info about CONVENZIONI

Dall’annata 2021 Ricerche di Psicologia verrà pubblicata in Open Access

Subscribe here


Psychological Research Journal is a scientific journal that publishes theoretical, historical, empirical, and critical review and discussion articles that deal with a broad range of themes in psychology. Every psychological topic is of interest to the journal if considered under the aspect of the most recent research advances: general, cognitive and experimental psychology; history of psychology; physiological psychology, neuropsychology and psychobiology; animal and comparative psychology; psychometry and methodology of psychological research; developmental and educational psychology; social psychology; work and organizational psychology; dynamic psychology; clinical psychology. The journal is sensitive to an approach that seeks to intercept current issues and the problems that emerge from culture and society, promoting interdisciplinary dialogue. Psychological Research Journal can host forums focused on specific issues or which collect scientific contributions associated with events and conferences and the organic presentation of the results of projects. The journal publishes articles in Italian and English, privileging the latter ones to encourage international diffusion.

Founder: Marcello Cesa-Bianchi.
General editor Alessandro Antonietti. .
Executive board: Mauro Antonelli (Università di Milano Bicocca), Alessandro Antonietti (Università Cattolica di Milano), Paolo Inghilleri (Università degli Studi di Milano), Antonella Marchetti (Università Cattolica di Milano), Marco Poli (Università degli Studi di Milano), Giuseppe Vallar (Università di Milano Bicocca). .
Editorial staff: Federica Savazzi. .
Scientific board: Tiziano Agostini (Università di Trieste), Piergiorgio Argentero (Università di Pavia), Bruno Bara (Università di Torino), Dora Capozza (Università di Padova), Carlo Cipolli (Università di Bologna), Cesare Cornoldi (Università di Padova), James C. Coyne (University of Pennsylvania, USA), Mihály Csíkszentmihályi (University of Chicago, USA), Antonella Delle Fave (Università di Milano), Santo Di Nuovo (Università di Catania), Dario Grossi (Seconda Università di Napoli), Riccardo Luccio (Università di Trieste), Barbara Ongari (Università di Trento), Anne-Nelly Perret-Clermont (Université de Neuchâtel, Svizzera), Louis Ploton (Université Lumière Lyon 2, Francia), Emanuela Prato Previde (Università di Milano), Paolo Renzi (Università La Sapienza di Roma), Mario Rossi Monti (Università di Urbino), Ian Robertson (Trinity College Dublin, Irlanda), Wolfgang Schnotz (Universität Koblenz-Landau, Germania).

Editorial Office: Dipartimento di Psicologia, Università Cattolica del Sacro Cuore, Largo Gemelli 1, 20123 Milano Tel. 02 7234 2284. e-mail: ricerchedipsicologia@unicatt.it.

The Journal uses a double-blind peer review process. Reviewers are chosen for their expertise. The article will be sent anonymously to reviewers to avoid possible influences due to the name of the author. The editors may decide not to submit the article to any referee in the case it is judged as not relevant, not rigorous or not meeting appropriate scientific standards. Reviewers' evaluations will be sent to the author also in case of negative response.

Classified in Class A by Anvur (National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institutes) in: Education and History of Education and Didactic, Inclusive Education and Educational Research

Supervised ERIH Plus European Reference Index for the Humanities

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The circulation of the journal is intended to enhance the impact in the academic community and the world of research.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 4/1992 


J. Gallenmuller, R. Wakenhunt, Concettualizazione e sviluppo di un questionario per l'analisi della coscienza dell'affiliazione nazionale
R. Forsthofer, M. Martini, Uno studio comparato sulla coscienza dell'affiliazione nazionale in studenti tedeschi e italiani
H. U. Kohr, R. Wakenhut, Socio-moralità della coscienza dell'affiliazione nazionale
H. U. Kohr, M. Martini, Appartenenza locale, regionale, nazionale o transnazionale? Considerazioni psico-politiche e ricerca esplorativa su studenti tedeschi e italiani
A. Quadrio, M.E. Magrin, Lo sviluppo di una coscienza trans-nazionale europea in un campione di bambini italiani
E. Lippert, Sulla psicologia della "nazione"
G. Guerra, Aspetti psicosociali dell'appartenenza nazionale


Issue 3/1992 


F. Benedetti, E.A. Moja, Comportamento sessuale del ratto femmina in laboratorio: una rassegna delle tecniche di valutazione
G.B. Vicario, E. Zambianchi, L.Tomat, Testimonianza di vicende dinamiche e statiche: una rivisitazione del metodo di Musatti
E. Gattico, Osservazioni sulla genesi di alcune strutture logiche nei bambini tra i 3 ed i 6 anni di una scuola materna
C. Antoniotti, O. Albanese, Influenza dello stile interattivo dell'adulto sul processo di comprensione nel bambino
M. Lavelli, Strutture didattiche e triadiche di comunicazione in un gruppo di bambini dai 18 ai 36 mesi


Issue 2/1992 


A. Zito, P. Cicogna, C. Cavallero, Sogni REM e sogni di addormentamento: in che termini è ancora legittimo parlare di differenze?
G.V. Caprara, M. perugini, Lo spazio semantico dell'aggressività: prove a sostegno di un'analisi delle componenti e implicazioni pratiche
E. Pessa, L. Contreras, M.P. Penna, Complessità di pattern e rotazione di immagini mentali
E. Bartolotta, P. Battistelli, F. Fazioli, C. Panfoli, Personalità e relazioni oggettuali in bambini con pubertà precoce
E. Cenami Spada, Le ricerche sul linguaggio animale: critiche di alcune aspetti teorici


Issue 1/1992 


G. Mantovani, Artefatti cognitivi, specificità dei contesti e azione situata: una prospettiva teorica sul rapporto scienza - applicazione
G. Tampieri, L. Czerwinsky Domenis, M. Cecotti, L'oggettializzazione del suono delle parole
L. Tomat, E. Zambianchi, Testimonianza di vicende dinamiche e statiche
A. Pascarella, Il concetto di invarianza visiva nell'ambito della psicologia ecologica
C. Feresin, E' possibile spiegare le caratteristiche dell'immagine consecutiva solamente in base ai processi fotochimici?
M. Gallo, Livelli di integrazione degli elementi inattesi di un racconto


Table of contents

2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   2000   1999   1998   1997   1996   1995   1994   1993   1992   1991   1990