RICERCHE DI PSICOLOGIA


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
RICERCHE DI PSICOLOGIA
Psychological Research Journal
4 issues per year , ISSN 0391-6081 , ISSNe 1972-5620
Printed issue price (also old issues): € 30,50
E-book issue price (also old issues): € 24,50

Subscription fees 2020
Institutional subscriber, companies:
Print (VAT included): Italy € 111,00;Other countries € 157,00;
Online only (VAT excluded):  € 122,50;

Info about  print subscription     Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Print: € 102,50 (Italy); Print: € 135,50 (Other countries); Online only: € 87,50 ; 
Info about subscription  Info about CONVENZIONI

Dall’annata 2021 Ricerche di Psicologia verrà pubblicata in Open Access

Subscribe here


Psychological Research Journal is a scientific journal that publishes theoretical, historical, empirical, and critical review and discussion articles that deal with a broad range of themes in psychology. Every psychological topic is of interest to the journal if considered under the aspect of the most recent research advances: general, cognitive and experimental psychology; history of psychology; physiological psychology, neuropsychology and psychobiology; animal and comparative psychology; psychometry and methodology of psychological research; developmental and educational psychology; social psychology; work and organizational psychology; dynamic psychology; clinical psychology. The journal is sensitive to an approach that seeks to intercept current issues and the problems that emerge from culture and society, promoting interdisciplinary dialogue. Psychological Research Journal can host forums focused on specific issues or which collect scientific contributions associated with events and conferences and the organic presentation of the results of projects. The journal publishes articles in Italian and English, privileging the latter ones to encourage international diffusion.

Founder: Marcello Cesa-Bianchi.
General editor Alessandro Antonietti. .
Executive board: Mauro Antonelli (Università di Milano Bicocca), Alessandro Antonietti (Università Cattolica di Milano), Paolo Inghilleri (Università degli Studi di Milano), Antonella Marchetti (Università Cattolica di Milano), Marco Poli (Università degli Studi di Milano), Giuseppe Vallar (Università di Milano Bicocca). .
Editorial staff: Federica Savazzi. .
Scientific board: Tiziano Agostini (Università di Trieste), Piergiorgio Argentero (Università di Pavia), Bruno Bara (Università di Torino), Dora Capozza (Università di Padova), Carlo Cipolli (Università di Bologna), Cesare Cornoldi (Università di Padova), James C. Coyne (University of Pennsylvania, USA), Mihály Csíkszentmihályi (University of Chicago, USA), Antonella Delle Fave (Università di Milano), Santo Di Nuovo (Università di Catania), Dario Grossi (Seconda Università di Napoli), Riccardo Luccio (Università di Trieste), Barbara Ongari (Università di Trento), Anne-Nelly Perret-Clermont (Université de Neuchâtel, Svizzera), Louis Ploton (Université Lumière Lyon 2, Francia), Emanuela Prato Previde (Università di Milano), Paolo Renzi (Università La Sapienza di Roma), Mario Rossi Monti (Università di Urbino), Ian Robertson (Trinity College Dublin, Irlanda), Wolfgang Schnotz (Universität Koblenz-Landau, Germania).

Editorial Office: Dipartimento di Psicologia, Università Cattolica del Sacro Cuore, Largo Gemelli 1, 20123 Milano Tel. 02 7234 2284. e-mail: ricerchedipsicologia@unicatt.it.

The Journal uses a double-blind peer review process. Reviewers are chosen for their expertise. The article will be sent anonymously to reviewers to avoid possible influences due to the name of the author. The editors may decide not to submit the article to any referee in the case it is judged as not relevant, not rigorous or not meeting appropriate scientific standards. Reviewers' evaluations will be sent to the author also in case of negative response.

Classified in Class A by Anvur (National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institutes) in: Education and History of Education and Didactic, Inclusive Education and Educational Research

Supervised ERIH Plus European Reference Index for the Humanities

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The circulation of the journal is intended to enhance the impact in the academic community and the world of research.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 4/2010 
Buy the issue as e-book


Aldo Stella, John L. Dennis, Chiara Nucci, La spiegazione psico-logica di un comportamento: riflessioni su un possibile modello (The psycho-logical explanation of behavior: thoughts on a possible model)
Marianna Alesi, Gaetano Rappo, Annamaria Pepi, Strategie di autosabotaggio e autostima in bambini con differenti profili di apprendimento (Self-handicapping strategies and self-esteem in children with different learning profiles)
Miriam Parise, Raffaella Iafrate, Claudia Manzi, Ariela Francesca Pagani, E' tutta colpa mia! Il self-serving bias nella relazione di coppia (It’s all my fault! self-serving bias in couple relationship)
Fiorenzo Laghi, Roberto Baiocco, Daniela Troilo, Antonia Lonigro, Binge eating e stili d'identità in adolescenza (Binge eating and identity style in adolescence)
A. Marchetti, A. Valle, D. Massaro, I. Castelli, La consapevolezza emotiva in età scolastica: un contributo alla validazione italiana della LEAS-C (Emotional awareness in school-aged children: a contribution to the italian validation of the leas-c)
Maria Rosaria Como, Giovanna Manna, Palmira Faraci, Il ruolo dello stile di attaccamento materno sull'autostima in età adolescenziale (The role of maternal attachment style on adolescents'self-esteem)
Despina Moraitou, Georgia Papantoniou, Mindfulness and action control in young, middle-aged, and old adults: an examination of their relationship to attentional bias towards emotional information (Mindfulness and action control in young, middle-aged, and old adults: an examination of their relationship to attentional bias towards emotional information)


Issue 3/2010 
Buy the issue as e-book


Pasquali Vittorio, Migliore Martina, Renzi Paolo, Ritmi ultradiani nell'attenzione sostenuta: studio dell'effetto della complessità del compito e stabilità test-retest
John L. Dennis, Aldo Stella, Priming dei concetti di attività/passività: la valorizzazione dell'intenzionalità nella codifica e nella interpretazione di eventi/comportamenti
Carretti Barbara, Zamperlin Claudia, La relazione fra lettura strumentale, comprensione da ascolto e comprensione del testo in studenti italiani
M. Scopesi Alda, Maria Rosso Anna, Delfante Chiara, Pangallo Simona, Lessico psicologico e abilità di mentalizzazione nella preadolescenza
Ravenna Marcella, Brambilla Marco, Roncarati Alessandra, Percezione sociale di gruppi nazionali: credenze ed emozioni verso gli israeliani
Bruno Vicario Giovanni, Illusioni ottico-geometriche, XVII: lacune e dintorni
Underwood Jean, Tomisson Carolyne, Generational differences in response to youth offenders: myth or reality?


Issue 2/2010 


Paola Molina, Daniela Bulgarelli, Andre Vyt, Emerging sensitivity to standards in toddlers: a necessary but insufficient condition for visual self-recognition in the rouge-task procedure?
Brumat Mauro, La percezione del ritmo musicale: il ruolo della conoscenza strutturata. Un confronto tra due campioni
Alfredo Clerici Carlo, de' Micheli Angelo, Veneroni Laura, Cavallotti Gaia, Albasi Cesare, Fondamenti empirici delle procedure di prevenzione del rischio di abuso di armi da fuoco legali
Rabaglietti Emanuela, Menna Palma, Ciairano Silvia, Aleni Sestito Laura, Luoghi di ieri e luoghi di oggi nel racconto degli anziani
Benevene Paula, Lagioia Bianca, Callea Antonino, Validazione del questionario "atteggiamento verso il lavoro minorile"
Bruno Vicario Giovanni, Illusioni ottico-geometriche, XV: il problema della forma
Jausovec Norbert, Jausovec Ksenija, A typology of human neuro-electric brain activity and its relation to personality and ability
Norme per gli Autori


Issue 1/2010 


Editoriale
Monica Pedrazza, Giulio Boccato, Attachment style questionnaire: contributo alla validazione italiana (Attachment style questionnaire: a contribution to the italian validation of the scale,)
Griva Pierpaolo Peretti, Monica Bucciarelli, Auto-efficacia e modalità di produzione del discorso (Self-efficacy and discourse production)
Donatella Aloisio, Sabrina Bonichini, Marta Tremolada, Marta Pillon, Modesto Carli, Analisi longitudinale della sintomatologia post-traumatica su 61 genitori di bambini malati di leucemia dalla diagnosi allo stop terapia (Longitudinal analysis of post-traumatic symptomatology in 61 parents of leukemic children from the diagnosis to the stop therapy)
Ida Galli, Debora Sommella, Roberto Fasanelli, Carmela Franzese, Lewin e l’onda. Una ricerca-azione nell’ottica del mutamento (Lewin and the wave an action research promoting social change)
Andrea Laudadio, Quali sono le differenze di personalità tra credenti e non credenti? (What are the personality differences between believers and non-believers?)
Renato Miceli, Igor Sotgiu, Giorgia Molinengo, Preoccupazione, probabilità di accadimento e comportamenti preventivi rispetto al rischio alluvionale in una zona di montagna (Feelings of worry, likelihood judgments and adoption of protective behaviours concerning flood risk in a mountain site)
Lee San Chloe Teoh, Ai-Girl Tan, A study of the transtheoretical model of behaviour change in computer gaming
Norme per gli autori


Table of contents

2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   2000   1999   1998   1997   1996   1995   1994   1993   1992   1991   1990