LIBRI DI MAURIZIO CARPITA

Paolo Prandi

Il risk management

Teoria e pratica nel rispetto della normativa

Il volume indaga i principali rischi associati cui sono sottoposte le aziende, il loro grado di copertura, i presìdi e le modalità di trasferimento adottate, nonché un quadro di possibili interventi migliorativi.

cod. 366.60

Maurizio Carpita

La qualità del lavoro nelle cooperative sociali.

Misure e modelli statistici

Un contributo alla costruzione delle misure oggettive e dei modelli statistici che possono essere utilizzati per valutare la qualità soggettiva del lavoro nelle cooperative sociali e nelle organizzazioni la cui attività richiede una medio-alta intensità di capitale umano e di capacità relazionali dei lavoratori. Il tema è affrontato utilizzando i dati raccolti in occasione di una recente ricerca campionaria condotta a livello nazionale, l’Indagine sulle Cooperative Sociali Italiane 2007.

cod. 365.677

Luigi D'Ambra, Pietro Rostirolla

Metodi, modelli e tecnologie dell'informazione a supporto delle decisioni.

Vol. I. Metodologie. Vol. II Applicazioni

Le procedure decisionali, gli strumenti valutativi, i diversi approcci al trattamento dell’incertezza e le applicazioni in un’ampia gamma di settori costituiscono il dominio d’interesse dei contributi raccolti nel volume, contributi discussi nelle diverse sessioni della seconda edizione del Convegno omonimo.

cod. 365.693

Maurizio Carpita, Elena Poli

Statistica per l'impresa sociale di qualità

RIVISTA DI ECONOMIA E STATISTICA DEL TERRITORIO

Fascicolo: 3 / 2007

Statistics for the social enterprise of quality (by Maurizio Carpita, Elena Poli). Objectives The present study firstly proposes to extend the standard total quality approach, to take into account the peculiarities of the social enterprises, as the non profit organiza- tions offering social utility services are called in Italy since 2006 (DL n. 155/2006). Furthermore, the study aims at evaluating the characteristics of the quality systems in the certified social enterprises, in order to obtain a picture of the actual quality systems developed in the social service sector. Methods and Results The theoretical model proposed is called Social Relationship Value Management (SRVM) and is developed starting from the analogous model proposed in the for profit literature (Payne et al., 2001). The theoretical investigation, also concerning the statistical instruments to evaluate quality, is completed by a online survey involving the quality responsible of the certified social enterprises belonging to the CGM network. In this context, the SRVM approach can be developed by the linkage research techniques, using appropriate statistical indicators and models. The results of the survey clearly show that (i) the quality is considered as an internal instrument of organization and management rather than as an instrument useful to strengthen the relationships with the stakeholders and (ii) the weakness of the quality system is mainly due to the lack of recognition and interest from the external subjects. Conclusions The SRVM model can be adopted to develop effective quality systems in the social enterprises and can be supported by using appropriate statistical techniques. In our opinion, the proposed model can help to face and partly solve the problems pointed out by the survey.