BOOKS BY VALENTINA TOCI

Valentina Toci, Paola Nencioni, Francesca Rossi

Education in the Age of AI: Perceptions, Challenges and Opportunities for Italian Teachers

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 2 / 2024

This study explores the integration of artificial intelligence (AI) in Italian education, focusing on the perceptions of teachers involved in the European AI4T project. The analysis, based on a mixed approach, shows initial optimism towards the possibilities offered by AI, such as recognition of learning and automation of tasks. However, concerns also emerge about ethical issues such as privacy, responsibility for choices made and the impoverishment of interpersonal relationships. Despite the fact that AI is recognized as useful for simplifying administrative and teaching tasks, teachers consider it essential to maintain the human element in the educational process. The contribution invites reflection on the need for ethical regulation and ongoing literacy for responsible use of AI.

Francesca Storai, Sara Mori

Leggere l'innovazione nella scuola

La scuola innesca ogni giorno processi di cambiamento ed innovazione sia a livello organizzativo, sia a livello didattico. La ricerca presentata nel libro cerca di indagare quali siano le caratteristiche della scuola che promuovono processi di innovazione a livello organizzativo e didattico e quali siano le ricadute percepite da docenti, dirigenti, studenti e famiglie rispetto all’attivazione di tali cambiamenti.

cod. 11900.2

Quali elementi caratterizzano le scuole che promuovono l’innovazione? Quali le ricadute percepite da docenti, dirigenti scolastici e famiglie? Il volume tenta di rispondere a queste domande con due prospettive: da un lato delineando i fattori abilitanti dell’innovazione, dall’altro analizzando con ottica valutativa quali elementi dell’innovazione abbiano un impatto sugli attori della scuola, sulla loro soddisfazione, sugli atteggiamenti e sulle strategie adottate da studenti e docenti nei processi di insegnamento-apprendimento.

cod. 1900.2.21