La misurazione delle performance nelle banche di credito cooperativo: due casi di studio sull’applicazione

Journal title ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO
Author/s Natalia Aversano, Mario Nicoliello
Publishing Year 2014 Issue 2013/2
Language Italian Pages 19 P. 229-247 File size 1621 KB
DOI 10.3280/ED2013-002003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The continuous evolution of the market and the competitive environment more and more aggressive and dynamic led banks to use new performance measurement systems. In the past, banks measured their performance referring exclusively to the economic and financial dimension; now the attention paid to stakeholders led banks to measure other aspects such as: customer satisfaction, customer loyalty, quality of the products and services, skills and motivation of employees. These new dimensions are monitored in particular by cooperative credit banks, characterized by a strong reciprocal link with the territory. Among the most important tools to measure performance, a special role is assumed by the Balanced Scorecard (BSC), which perfectly matches with banking needs and it allows to assess the performance in four key perspectives.

  1. Banca d’Italia, Relazione Annuale, Roma, 2012.
  2. Baraldi, S., Bocci, F., Bubbio, A., Balanced Scorecard: un’agenda per il futuro, Controllo di gestione, 2-3, 2005.
  3. Brusa, L., Attuare e controllare la strategia aziendale – Mappa strategica e Balanced Scorecard, Milano, Giuffrè, 2007.
  4. Busco, C. et al., Governance, strategia e misurazione delle performance. Le nuove frontiere della Balanced Scorecard, Ed. Knowità, 2007.
  5. Capuano, P., L’applicazione della Balanced Scorecard in ambito bancario, in «Dirigenza bancaria», 2010, 34, 145, pp. 38-43.
  6. Castellano, N. e Giannizzari, R., L’implementazione della Balanced Scorecard nella Banca di Credito Cooperativo di Fisciano: impatti sulla misurazione delle performance, in «Controllo di Gestione», 2012, 2, 12, pp. 41-57.
  7. Desario, M.S., Il modello delle BCC: positività intrinseche e migliorabilità della governance, in «Bancaria», 12, 2006.
  8. Di Antonio, M. (a cura di), La misurazione dei processi in banca, Roma, Bancaria editrice, 2008.
  9. Draghi, M., Discorso pronunciato in occasione del Convegno per il 50° anniversario di Crediumbria, 2009.
  10. Farneti, F., Il progressivo affermarsi del principio di accountability negli enti locali. Le implicazioni di tipo manageriale, Milano, FrancoAngeli, 2004.
  11. Giorgino, M. et al., Balanced scorecard, strategia e controllo per la banca multicanale, in «Bancaria», 2005, 61, 7/8.
  12. Kaplan, R.S., Norton, D.P., Translating strategy into action. The Balanced Scorecard, Boston, Harvard Business School Press, 1996.
  13. –, L’impresa orientata dalla strategia. Balanced Scorecard in azione (a cura di A. Bubbio), Torino, Isedi, 2002.
  14. –, What is your strategy management philosophy, in «Balanced Scorecard Report», 10(6), 2008, pp. 1-6.
  15. –, How a management system helps you cope with a recession, in «Balanced Scorecard Report», 11(3), 2009, pp. 1-5.
  16. Mazza, V., Un’applicazione della Balanced Scorecard alle filiali bancarie: il caso di Intesa SanPaolo, Budget, 2008, 53, pp. 5-22.
  17. Ruozi, R. (a cura di), Economia della banca, Milano, Egea, 2011.
  18. Sannino, G., Tendenze evolutive nei principi e negli strumenti del controllo di gestione, Padova, Cedam, 2002.
  19. Sansonetti, F., Il riorientamento del controllo di gestione verso il performance management, in «Amministrazione e Finanza Oro», 1, 2002.
  20. Scanziani, V., Tavecchio, M., Tradurre la vision aziendale in obiettivi strategici ed operativi con le balanced scorecard, in «Economia & Management», 1, gennaio, 2001.
  21. Turi, A., La balanced scorecard supporta i servizi bancari multicanale: un caso concreto, in «Amministrazione & finanza», 2001, 16, 10, pp. 32-37.
  22. Turi, A., La Balanced Scorecard supporta i servizi bancari multicanale: il caso della Banca 121, in «Amministrazione & finanza Oro», 2002, 13, 5, pp. 75-87.
  23. Vola, P., Broccardo, L., Truant, E., Performance measurement under Balanced Scorecard: the case study of a Co-operative Credit Bank in Piedmont, in «Economia Aziendale Online», 3, July, Pavia, 2009.

  • La misurazione della performance delle banche in ottica Value-Based: l'approccio integrato della BSC nel credito cooperativo Claudia Bernardo, Carmen Gallucci, in ESPERIENZE D'IMPRESA 1/2014 pp.41
    DOI: 10.3280/EI2014-001003
  • Do the women matter in co-operative banks’ boards? Vittorio Boscia, Pietro Marchetti, Valeria Stefanelli, in Journal of Governance and Regulation /2015 pp.57
    DOI: 10.22495/jgr_v4_i3_p5

Natalia Aversano, Mario Nicoliello, La misurazione delle performance nelle banche di credito cooperativo: due casi di studio sull’applicazione in "ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO " 2/2013, pp 229-247, DOI: 10.3280/ED2013-002003