Il racconto della camorra. Storia, cronaca, finzione prima e dopo Saviano

Journal title HISTORIA MAGISTRA
Author/s Guido Panico
Publishing Year 2014 Issue 2013/13
Language Italian Pages 12 P. 113-124 File size 545 KB
DOI 10.3280/HM2013-013012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The essay analyzes the literary case, represented by Roberto Saviano, one of the most prominent figures within the Italian communication sphere. Saviano is well known in Italy and abroad for his first novel, Gomorra, for a series of public actions against the Camorra power and for a second novel ZeroZeroZero. This novel aims to tell the cocaine traffic across nearly the entire globe. It is said that Saviano, with his works, explained to a large audience, clearly, without the pedantry of analytical essays, a social and economic phenomenon of enormous importance such as criminal organizations, which are generically called "Mafia". But how can the writing style of Saviano, which mixes, offhandedly, literary fiction, investigative journalism and judicial documents, have value for the social and historical knowledge? The Mafia and Camorra crime has been, since the nineteenth century, the subject of studies. Weak, on the other hand, its presence in the literary page. It is only with The Day of the Owl (1961) by Leonardo Sciascia that the Mafia becomes the object of narrative plots describing, realistically, the mafia and its culture. The literary and cinematic page, dedicated to the Camorra, is, however, more ancient. This paper analyzes the page of "invention" and, in part, "documentation" of the Camorra before and after Savianio and intends to contribute, through a case study, to the debate on the historical value of the literary page

Keywords: "Camorra", criminal reports, history, novel, realism/creativity, story.

  1. F. Barbagallo, Storia della camorra, Laterza, Roma-Bari 2010.
  2. G. Benvenuti, Riscrivere la storia modi e tecniche del romanzo “neostorico” italiano contemporaneo, in P. Favilli (cura), Il letterato e lo scrittore. La letteratura creativa come storia, FrancoAngeli, Milano 2013, p. 104.
  3. A. Dal Lago, Eroi di carta. Il caso Gomorra e altre epopee, Manifestolibri, Roma 2010
  4. P. Favilli, Per un’introduzione. Il testo letterario e lo storico “spaesato”: alcune domande, in Id., (cura), Il letterato e lo scrittore. La letteratura creativa come storia, FrancoAngeli, Milano 2013, pp. 18-44.
  5. M. Marmo, La città camorristica e i suoi confini: dall’Unità al processo Cuocolo, in G. Gribaudi (a cura di), Traffici criminali. Camorra, mafia e reti dell’illegalità, Bollati-Boringhieri, Torino 2009, pp. 33-64.
  6. M. Marmo, Il coltello e il mercato. La camorra prima e dopo l’Unità d’Italia, L’Ancora del Mediterraneo, Napoli 2011.
  7. Marmo e L. Musella (a cura di), La costruzione della verità giudiziaria, Clio Press- Dipartimento Discipline Storiche, Università di Napoli, Napoli 2003, pp. 101-170.
  8. M. Marmo, «Processi indiziari non se ne dovrebbero mai fare». Le manipolazioni del processo Cuocolo, in M.
  9. G. Marrazzo, Il camorrista. Vita segreta di Raffaele Cutolo, Pironti, Napoli 1984, p. 7.
  10. M. Onofri, Tutti a cena da don Mariano: letteratura e mafia nella Sicilia della nuova Italia, Bompiani, Milano 1996.
  11. A. Palermo, La camorra come tema letterario, in F. Barbagallo (a cura di), Camorra e criminalità organizzata in Campania, Liguori, Napoli 1989, pp. 50-56.
  12. G. Panico, Disperato blues. Raccontare Napoli, tra cronaca, letteratura e scienze sociali, in «Historia Magistra», n. 5/2011, p. 130. DOI: 10.3280/HM2010-00401
  13. R. Saviano, Gomorra. Viaggio nell’impero economico e nel sogno di dominio della camorra, Arnoldo Mondadori Editore, Milano 2006.
  14. R. Saviano, ZeroZeroZero, Feltrinelli, Milano 2013.
  15. L. Sciascia, Il giorno della civetta, Einaudi, Torino 1961.
  16. R. Sciarrone, recensione a M. Marmo, Il coltello e il mercato. La camorra prima e dopo l’Unità d’Italia, in «Historia Magistra», n. 8/2012, p. 146.
  17. A. Sofri, Perché Saviano non è un eroe di carta, in «la Repubblica», 28 maggio 2010.
  18. M. Vargas Llosa, Gomorra e Napoli, in «El Pais», 22 settembre 2008.
  19. F. Varese, Mafie in movimento. Come il crimine organizzato conquista nuovi territori, Einaudi, Torino 2011.
  20. F. Varese, ZeroZeroZero”. Più romanzo che documento, in «La Stampa», 6 aprile 2013.

Guido Panico, Il racconto della camorra. Storia, cronaca, finzione prima e dopo Saviano in "HISTORIA MAGISTRA" 13/2013, pp 113-124, DOI: 10.3280/HM2013-013012