La costruzione della pedagogia neoidealistica nei Nuovi Doveri

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Rossana Adele Rossi
Publishing Year 2015 Issue 2015/2
Language Italian Pages 12 P. 99-110 File size 116 KB
DOI 10.3280/ERP2015-002007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In this essay, analyzing some aspects of the journal Nuovi Doveri, the authoress tries to demonstrate the meaning of new idealistic pedagogy, represented basically by the Giovanni Gentile’s and Giuseppe Lombardo Radice’s thought, which has not only been an abstract philosophy of the spirit, but it is a theory which tried to solve some concrete problems as the training of teachers and the concept of the secular school.

  1. Rossi, R. A. (2013). I Nuovi Doveri. La pedagogia della scuola di Giuseppe Lombardo Radice, Cosenza: Periferia.
  2. Rossi, R. A. (2008). La presenza e l’ombra. La pedagogia del giovane Gentile. Roma: Anicia.
  3. Charnitzky, J. (1996). Fascismo e scuola. La politica scolastica del regime (1922-1943). Firenze: La Nuova Italia.
  4. Carazzi, D. (30 giugno – 15 luglio 1908). Proposte sommarie di una riforma delle scuole secondarie, Nuovi Doveri, 29-30, 182-185.
  5. Galletti, A. & Salvemini, G. (1908). La riforma della scuola media. Notizie, osservazioni, proposte. Milano-Palermo-Napoli: R. Sandron. Gentile, G. (1907a). Per la scuola primaria di Stato. Discorso tenuto in Castelvetrano il 7 Aprile 1907. Palermo: Sandron.
  6. Gentile, G. (1907b). La preparazione degli insegnanti medi. Le proposte fatte al Congresso universitario di Milano, Nuovi Doveri, 1, 7-10.
  7. Gentile, G. (1907c). La preparazione degli insegnanti medi. Le teorie didattiche e le scuola di Magistero, Nuovi Doveri, 4, 57-59.
  8. Gentile, G. (1907d). Istituti o cattedre?, Nuovi Doveri, 5, 77-80.
  9. Gentile, G. (15 febbraio 1908a). La preparazione degli insegnanti medi. Il valore didattico della preparazione scientifica, Nuovi Doveri, 21, 38-41.
  10. Gentile, G. (15 maggio 1908b). La preparazione degli insegnanti medi. La scuola Normale universitaria di Pisa, Nuovi Doveri, 26, 129-140.
  11. Lombardo Radice, G. (1907a). Riforma di scuola o riforma d’insegnanti?, Nuovi Doveri, 1, 6-7.
  12. Lombardo Radice, G. (1907b). Un progetto di legge disastroso, Nuovi Doveri, 1, 15-16.
  13. Lombardo Radice, G. (1907c). La piaga delle classi aggiunte, Nuovi Doveri, 2, 25-28.
  14. Lombardo Radice, G. (1907d). Sull’istruzione privata in Italia, Nuovi Doveri, 3, 43-44.
  15. Lombardo Radice, G. (1907e). Una scuola inverosimile, Nuovi Doveri, 3, 52-53.
  16. Lombardo Radice, G. (1908). La riforma della scuola nel libro di A Galletti e G. Salvemini, Nuovi Doveri, 37, 313-316.
  17. Lombardo Radice, G. (1910). Saggi di propaganda politica e pedagogica (1907-1910). Catania: Sandron.
  18. Redazione (La) (15 aprile 1907). Nuovi Doveri, Nuovi Doveri, 1, 1-5.
  19. Salvemini, G., (10 agosto 1907a). Per la libertà. A proposito di laicità della scuola, Nuovi Doveri, 9, pp. 153-156.
  20. Salvemini, G. (31 ottobre – 15 novembre 1907b). La scuola laica al Congresso di Napoli. Primo discorso di Gaetano Salvemini, Nuovi Doveri, 14-15, p. 232.
  21. Spadafora, G. (1996). Gentile e il problema della scuola laica. In G. Bonetta & G. Cives (a cura di), Laicità ieri e domani. La questione educativa (pp. 173-202), Argo, Lecce.

Rossana Adele Rossi, La costruzione della pedagogia neoidealistica nei Nuovi Doveri in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2015, pp 99-110, DOI: 10.3280/ERP2015-002007