Faculty Development and Teaching Innovation. University of Foggia Initiatives

Journal title EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING
Author/s Anna Dipace, Pierpaolo Limone, Claudia Bellini
Publishing Year 2017 Issue 2017/1
Language Italian Pages 17 P. 126-142 File size 204 KB
DOI 10.3280/EXI2017-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The Faculty development initiatives undertaken at the University of Foggia, in line with quality assurance actions, aim to give teachers services and tools that enable them to tackle challenges in the context of innovation, teaching and learning, considering the development of digital technologies and media for supporting teaching.

Keywords: Faculty development; quality assurance; teaching innovation; ICT; higher education.

  1. Dipace, A., Baldassarre, M., & Limone, P. (2014). Authentic assessment e progettazione per competenze: per costruire comunità di pratica fra gli insegnanti. In Per-la, L., I nuovi licei alla prova delle competenze. Guida alla progettazione nel primo biennio (pp. 327-340). Lecce: Pensa.
  2. European Commission (2013). High Level Group on the Modernisation of Higher Education. Retrieved from http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/reports/modernisation_en.pdf.
  3. Felisatti, E. (2016). Azioni di supporto alla docenza universitaria per migliorare la qualità della didattica. Catania, 16/2/2016. Retrived from archivio.unict.it/sites/ default/files/magazine/Prodid%20Universita_%20di%20Catania%2016.02.2016.pdf.
  4. Kalantzis, M. & Cope, B. (2010). The Teacher as Designer: Pedagogy in the new Media Age. E-learning and Digital Media, 7 (3), 200-222.
  5. Laurillard, D. (2015). Insegnamento come scienza della progettazione. Costruire modelli pedagogici per apprendere con le tecnologie: Costruire modelli pedagogici per apprendere con le tecnologie. Milano: FrancoAngeli.
  6. Leslie, K., Baker, L., Egan-Lee, E., Esdaile, M., & Reeves, S. (2013). Advancing Faculty Development in Medical Education: A Systematic Review. Acad Med., 88, 1038-1045.
  7. Limone, P. (2012). Ambienti di apprendimento e progettazione didattica: proposte per un sistema educativo transmediale. Roma: Carocci.
  8. Limone, P. (2016). Il modello business del portale EduOpen. Atti del convegno “Wow! Europe embraces MOOCs”, Roma, 30/11/2015. Available at https://www.academia.edu/24566696/EduOpen_network_in_Italy.
  9. Limone, P. & Pace, R. (2015). La design-based research per la progettazione educati-va. In Tarozzi, M., Montù, V., & Traverso, A. (a cura di), Oltre i confini, lungo i margini. Atti della prima giornata di studio del gruppo di lavoro SIPED, Teorie e metodi della ricerca in educazione. AMS ACTA del Dipartimento di Scienze per la qualità della vita. Bologna: Alma Mater Studiorum-Università di Bologna.
  10. Limone, P., Pace, R., & De Santis, A. (2015). Linee guida per la progettazione di corsi MOOC: l’esperienza dell’ateneo foggiano. In Rui, M., Messina, L., & Minerva, T. (Eds.), Teach different! Proceedings della Multiconferenza EMEMITALIA2015 (pp. 495-498). Genova: Genova University Press.
  11. Lotti, A. (2011). La formazione pedagogica dei docenti della facoltà di Medicina e il ruolo dei Centri di Medical education. In Galliani, L., Il docente universitario. Una professione tra ricerca, didattica e governance degli atenei. Atti della VIII Biennale internazionale sulla didattica universitaria, Padova, 2.
  12. Menichetti, L. (2017). I MOOC e il loro impatto sulla formazione universitaria. In Bonaiuti, G., Calvani, A., Menichetti, L., Vivanet, G., Le tecnologie educative. Roma: Carocci.
  13. O’Sullivan, P. S., Irby, D. M. (2011). Reframing Research on Faculty Development. Acad Med., 86, 421-428.
  14. Reilly, J. R., Vandenhouten, C., Gallagher-Lepak, S., Ralston-Berg, P. (2012). Faculty Development for e-learning: A Multi-campus Community of Practice (COP) Approach. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16 (2), 99-110.
  15. Steinert, Y., Mann, K., Centeno, A., Dolmans, D., Spencer, J., Gelula, M., Prideaux, D. (2006). A Systematic Review of Faculty Development Initiatives Designed to improve Teaching Effectiveness in Medical education: BEME Guide No. 8. Medical teacher, 28 (6), 497-526.

Anna Dipace, Pierpaolo Limone, Claudia Bellini, Faculty development e innovazione didattica. Le esperienze dell’Università di Foggia in "EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING" 1/2017, pp 126-142, DOI: 10.3280/EXI2017-001008