School and democracy. Reflections starting from La didattica del diritto. Metodi, strumenti e prospettive

Journal title SOCIOLOGIA DEL DIRITTO
Author/s Anna Cavaliere
Publishing Year 2021 Issue 2020/3
Language Italian Pages 8 P. 192-199 File size 163 KB
DOI 10.3280/SD2020-003010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The Italian Constitution lays the foundations for rethinking the role of the educational institu-tions, seen as one of the social formations where personal development takes place. The school, even today, represents one of the decisive factors for a country’s democratization process, and the role of law teachers is there crucial. It cannot be confined to teaching legal rules or legal notions. It should highlight the specificity of legal reasoning, underline the moral dilemmas involved in law, describe the relationships between law and justice, address the question of citizenship and its transformations, and dwell on the most urgent and significant social issues.

Keywords: Education - Citizenship - Law - Didactics - Autonomy

  1. Caivano, Roberta, 2019. Scuola e Costituzione, tra autonomie e mercato. Roma: Ediesse.
  2. Contessi, Roberto, 2016. Scuola di classe, Roma-Bari: Laterza.
  3. Corsi, Michele, & Roberto Sani, 2004: L’ educazione alla democrazia tra passato e presente. Milano: Vita e Pensiero.
  4. Crocetta, Christian, 2020. A partire da Dewey: didattica del diritto e cittadinanza democratica. Teoria e critica della regolazione sociale, 1: 1-21.
  5. Ferrajoli, Luigi, 2016. La democrazia costituzionale. Bologna: il Mulino.
  6. Gramsci, Antonio, 2012. Come va il tuo cervellino? Lettere sull’amore per lo studio. Roma: L’Ombra.
  7. Iori, Vanna, 2000. Filosofia dell’educazione. Milano: Guerini.
  8. Lodi, Mario, 1977. Cominciare dal bambino. Scritti didattici, pedagogici e teorici. Torino: Einaudi.
  9. Marzocco, Valeria, Silvia Zullo & Thomas Casadei, 2019. La didattica del diritto. Metodi, strumenti e prospettive. Pisa: Pacini.
  10. Matucci, Giuditta (a cura di), 2019. Diritto all’istruzione e inclusione sociale. Milano: FrancoAngeli.
  11. —, & Francesco Rigano, 2019. Costituzione e istruzione, Milano: FrancoAngeli.
  12. Michelini, Maria Chiara, [2006] 2013. Progettare e governare la scuola. Democrazia e partecipazione: dalla progettazione educativa alla organizzazione scolastica. Milano: Franco Angeli.
  13. Ministero dellʼIstruzione, dellʼUniversità e della Ricerca, Direzione Generale per gli Affari Internazionali, 2013. Il sistema educativo italiano. Firenze: Indire.
  14. Nussbaum, Martha, [2010] 2011. Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Traduzione italiana. Bologna: il Mulino.
  15. Portera Agostino, & Paola Dusi, 2017. Neoliberalismo, educazione e competenze interculturali. Milano: FrancoAngeli.
  16. Ravitch, Diane, 2000. Left Back. A Century of Battles over School Reform. New York-London: Simon & Schuster.
  17. Serpienti, Roberto, & Emiliano Grimaldi. 2013. Che razza di scuola. Praticare l’educazione interculturale, Milano: FrancoAngeli.

Anna Cavaliere, Scuola e democrazia. Riflessioni a partire da La didattica del diritto. Metodi, strumenti e prospettive in "SOCIOLOGIA DEL DIRITTO " 3/2020, pp 192-199, DOI: 10.3280/SD2020-003010