La pubblicazione dei dati sui beneficiari dei fondi strutturali: quali strategie per le regioni europee?

Titolo Rivista PRISMA Economia - Società - Lavoro
Autori/Curatori Chiara Assunta Ricci, Marco Biagetti, Luigi Reggi
Anno di pubblicazione 2015 Fascicolo 2015/1
Lingua Italiano Numero pagine 17 P. 64-80 Dimensione file 129 KB
DOI 10.3280/PRI2015-001006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

European Cohesion Policy and its Structural Funds, involving all EU Regions and Member States, are a well-suited context to verify the presence of different approaches to the publication of Open Government Data, a crucial tool to foster governmental transparency and accountability. Following the theoretical framework introduced by Dawes (2010), this paper is aimed at exploring how national and regional managing authorities of Structural Funds are making available the data on the use of the funding, in terms of both data stewardship (quality, format, accessibility, detail, etc.) and usefulness (availability of tools to interact with the data). The analysis takes into consideration 15 indicators aggregating 62 characteristics of the data published by each EU 2007-13 Programme in December 2013. Results show that only a fraction of the concerned administrations is investing in advanced tools for data visualization and citizen engagement. These authorities rely on good quality and high detail of the information, thus confirming the interdependence of the stewardship and usefulness principles, as highlighted in the literature;

  1. Davies T., (2014) “Open Data Policies and Practice: An International Comparison”, available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2492520 or
  2. Bachtler J., (1998) “Reforming the Structural Funds: challenges for EU regional policy”, European Planning Studies, vol. 6(6), pp. 645-664
  3. 10.2139/ssrn.2492520 Davies T., (2012) Supporting open data use through active engagement, paper presented at the W3C Using Open Data Workshop
  4. Dawes S., (2010) “Stewardship and usefulness: Policy principles for informationbased transparency”, Government Information Quarterly, vol. 27, pp. 377-383
  5. Matteucci N., (2014) “L’investimento nelle reti NGA a larga banda: la ‘questione settentrionale’”, Economia e Politica Industriale, Vol. 41(4), pp.9-25
  6. Open Government Working Group, (2007) “8 Principles of Open Government Data”, http://www.opengovdata.org/
  7. Osimo D., (2008) “Web 2.0 in Government: Why and How?”, European Commission Joint Research Centre
  8. Reggi L., (2012) “La trasparenza sui beneficiari dei Fondi Strutturali in Italia e in Europa”, Materiali UVAL Analisi e Studi n. 27
  9. Ubaldi B., (2013) “Open Government Data: Towards an Empirical Analysis of OpenGovernment Data Initiatives”, Working Papers on Public Governance. Paris, OECD
  10. Vickery G., (2011) “Review of recent studies on PSI re-use and related market developments”. Information Economics, Paris.
  11. Von Hippel E., (2005) Democratizing innovation, MIT Press, Cambridge (MA)

Chiara Assunta Ricci, Marco Biagetti, Luigi Reggi, La pubblicazione dei dati sui beneficiari dei fondi strutturali: quali strategie per le regioni europee? in "PRISMA Economia - Società - Lavoro" 1/2015, pp 64-80, DOI: 10.3280/PRI2015-001006