Titolo Rivista SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE
Autori/Curatori Pier Paolo Donati, Riccardo Solci
Anno di pubblicazione 2016 Fascicolo 2015/108
Lingua Italiano Numero pagine 20 P. 13-32 Dimensione file 123 KB
DOI 10.3280/SR2015-108002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
The paper discusses how to measure the social intangible goods called «relational goods» (BR). In order to define these goods and carry out a survey to measure them, the authors adopted the paradigm of relational sociology which has been developed in Italy in the last three decades. After clarifying the sociological definition of the relational goods, the authors operationalize the concept in a multidimensional way, as constituted by two relations, the intersubjective relationship (RS) and the reflexivity relation (RI). The methodological and empirical analysis is carried out along various dimensions, from both quantitative and qualitative perspectives. The different dimensions of the relational goods are measured through the introduction of items, indicators and sub-indexes, and the use of vector (not scalar) quantities. The empirical survey has been applied to groups of mutual and self-help (third sector) and for profit enterprises. The empirical results show that the proposed model of investigation is valid. It allows the assessment of relational goods produced in different spheres of society, on the basis of the quality and causal power of the social relations constituting these intangible goods;
Pier Paolo Donati, Riccardo Solci, Misurare l’immateriale: il caso dei beni relazionali in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 108/2015, pp 13-32, DOI: 10.3280/SR2015-108002