When "made in italy" meets global competition: a theoretical appraisal

Titolo Rivista ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE
Autori/Curatori Jean J. Gabszewicz, Ornella Tarola
Anno di pubblicazione 2011 Fascicolo 2011/3
Lingua Inglese Numero pagine 22 P. 31-52 Dimensione file 309 KB
DOI 10.3280/POLI2011-003002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

The fierce growth in global competition has led politicians and economists in Italy to shift the focus of the debate to the pressing need for the country’s small firms to formulate appropriate strategic responses. In particular, the discussion has prompted the question of how best to ensure their survival: should these firms expand to a size that would enable them to tap into new markets through de novo entry strategies? Or should they pursue cooperation ventures with interested larger rivals? The paper seeks to contribute to the theoretical debate by illustrating a simple example, that of a small firm investigating the possibility of accessing a new market. Given that "made in Italy" companies leverage their competitive edge through the high quality of their products, we study when, in this context and in cases where potential licensing or other cooperation ventures are open to the firm, acquisition is preferable to a de novo entry plan.

Keywords:Acquisizione, innovazione del prodotto, differenziazione verticale

Jel codes:L1, L2, O31

Jean J. Gabszewicz, Ornella Tarola, When "made in italy" meets global competition: a theoretical appraisal in "ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE " 3/2011, pp 31-52, DOI: 10.3280/POLI2011-003002