Titolo Rivista MONDI MIGRANTI
Autori/Curatori Gabriella D’Avino, Roberto Guaglianone
Anno di pubblicazione 2024 Fascicolo 2024/3
Lingua Inglese Numero pagine 22 P. 139-160 Dimensione file 236 KB
DOI 10.3280/MM2024-003-008
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Over the last decade, as the global number of forcibly displaced people has risen, Western countries have adopted strict migration policies. Meanwhile, some European countries have introduced community-based sponsorship programmes, such as the Italian Humanitarian Corridors (HC), involving private and public actors in refugee resettlement. Enthusiasm for these programmes is often driven by the belief that they can positively impact society by changing negative attitudes towards migrants and refugees and fostering more inclusive communities. However, comprehensive research exploring sponsorship effects on the broader community is lacking, particularly in Europe. This article addresses this gap by investigating HC’s impact on Italian communities and institutions. Findings show that sponsorship initiatives can have positive effects on public attitudes, especially when the entire community is involved. Increased government involvement could further bolster these positive changes.
Nell’ultimo decennio, con l’aumento globale di sfollati, i paesi occidentali hanno adottato politiche migratorie restrittive. Nel frattempo, alcuni paesi europei hanno introdotto programmi di sponsorizzazione, come i Corridoi Umanitari (CU), coinvolgendo attori privati e pubblici nel ricollocamento dei rifugiati. L’entusiasmo per questi programmi è spesso alimentato dall’idea che possano avere un impatto positivo sulla società cambiando le attitudini negative verso migranti e rifugiati e favorendo comunità più inclusive. Tuttavia, mancano ricerche che esplorino questa idea, soprattutto in Europa. Questo articolo affronta questa lacuna investigando l’impatto dei CU sulle comunità e le istituzioni italiane. I risultati mostrano che iniziative di sponsorizzazione possono migliorare l’opinione pubblica verso migranti e rifugiati, specialmente quando l’intera comunità è coinvolta. Un maggiore coinvolgimento governativo potrebbe ulteriormente rafforzare questi cambiamenti positivi.
Keywords:corridoi umanitari; rifugiati; opinione pubblica; sponsorizzazione; società civile.
Gabriella D’Avino, Roberto Guaglianone, Shaping public attitudes towards migrants and refugees: the effects of the Humanitarian Corridors programme in Italy in "MONDI MIGRANTI" 3/2024, pp 139-160, DOI: 10.3280/MM2024-003-008