Sicut palea: Merini under the impact of refusal

Journal title WELFARE E ERGONOMIA
Author/s M. Girolama Caruso, Anna Valeri
Publishing Year 2021 Issue 2021/1
Language Italian Pages 21 P. 128-148 File size 356 KB
DOI 10.3280/WE2021-001012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The contribution is based on the favourable relationship between literature and sociology and on the bidirectional relationship of knowledge and critical analysis linked to social changes. In fact, literature, due to its scope, is often a tool for sociological reflection. The reciprocal relationship between literature and sociology occurs when the literary arguments emerge from the analysis of the text and assume the role of sociological reflection. The contribution presents two levels of analysis: - the didactic relevance of a character like Merini, that started as a concrete analysis of the linguistic form, resulting from a rhetorical passage from an overabundance of meaning to a blank page, on the one hand, and a research - discreet but rigorous - of the invasive representation on society of the character-artist, in the never resolved conflict of contami-nation between genius -madness. - the sociological reflection that derives from the didactic project "Ricordami il pensiero della vita. Il mondo di Alda Merini" ("Remember me the thought of life. The world of Al-da Merini") was a reason for empirical study on the concepts of normality, stereotype and dis/ability. Merini’s biography has a particular meaning because, although she was exposed to judg-ment and shame, she challenged the hierarchies of abilism.

Keywords: disability-normality; stereotype; creativity and madness; students; factor analysis; cluster analysis; literature and sociology; life stories.

  1. Davis L.J. (1995). Enforcing normalcy: Disability, deafness, and the body. London: Verso.
  2. Fabbris L. (1983). Analisi esplorativa dei dati multidimensionali. Padova: Cleup.
  3. Ferrarotti F. (1997). Le storie di vita. Roma-Bari: Laterza.
  4. Ferrarotti F. (1966). Idee per una nuova società. Firenze: Vallecchi.
  5. Ferrucci F. (2004). La disabilità come relazione sociale. Gli approcci sociologici tra natura e cultura. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  6. Gagliardo C. e Spaini G., a cura di (2017). La pazza della porta accanto di Merini Alda. Firenze: Giunti.
  7. Genovesi G. (2012). La scuola italiana ha 150 anni. Problemi e prospettive. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 4(3): 28-42.
  8. Ghirlanda E. (2020). «Alla disperata ricerca di un vertice (di un verso)»: l’orfismo come oltraggio e difesa nelle poesie giovanili di Alda Merini. Peloro,1.
  9. Goffman E. (1988). Il rituale dell’interazione. Bologna: il Mulino.
  10. Goffman E. (1969). La vita quotidiana come rappresentazione. Bologna: il Mulino.
  11. Hall S., editor (1997). Culture, media and identities. Representation: Cultural representations and signifying practices. Sage Publications, Inc; Open University Press.
  12. Kaufman S.B. (2015). Creatività e follia, un altro punto di vista. -- https://www.lescienze.it/ news/2015/06/13/news/persone_creative_spettro_autismo_schizofrenia-2649389/.
  13. Manganelli G. (2006). Poesie. Milano: Crocetti.
  14. Marradi A. (2007). Metodologia delle scienze sociali. Bologna: il Mulino.
  15. Massa R. (1997). Cambiare la scuola. Educare o istruire? Bari: Laterza.
  16. Melville H. (1987). Moby Dick o la Balena. Milano: Adelphi.
  17. Merini A. (2010). Il suono dell’ombra. Poesie e prose 1953-2009. Milano: Mondadori.
  18. Merini A., a cura di (1998). Fiore di poesia 1951-1997.Torino: Einaudi.
  19. Merini A. (1997). L’altra verità. Diario di una diversa. Milano: Rizzoli.
  20. Merini A. (1995). La pazza della porta accanto. Milano: Bompiani.
  21. Merini A. (1994). Reato di vita. Autobiografia e poesia. Milano: La vita felice.
  22. Morin E. (1974). Il paradigma perduto. Milano: Feltrinelli.
  23. Pagliccia F. (2018). Prefazione. In: Allievi S., Punti di vista. Sociologia delle cose, e di altre cose. Dueville (VI): Ronzani Editore.
  24. Parsons T. (1987). Teoria dell’azione Sociale (trad. it.) Bologna: il Mulino.
  25. Pasolini P.P. (1954). Una linea orfica. Paragone, 60.
  26. Pitrone M.C. (2009). Sondaggi e interviste. Lo studio dell’opinione pubblica nella ricerca sociale. Milano: FrancoAngeli.
  27. Rilke R.M. (1978). Elegie duinesi. Torino: Einaudi.
  28. Schültz A. (2012). Don Chisciotte e il problema della realtà. Roma: Armando Editore.
  29. Sorgon L. (2016). Alda Merini, ovvero la terapia della scrittura. Venezia: Università Ca’ Foscari. -- http://hdl.handle.net/10579/8536.
  30. Steiner G. (1992). Vere presenze. Milano: Garzanti.
  31. Allevi S. (2018). Punti di vista. Sociologia di cose, e di altre cose. Dueville (VI): Ronzani.
  32. Ballini P.L. e Pécout G., a cura di (2007). Scuola e nazione in Italia e in Francia nell’Ottocento: modelli, pratiche, eredità. Nuovi percorsi di ricerca comparata. Bologna: il Mulino.
  33. Barnes C. (2012). Re‐thinking Disability, Work and Welfare. Sociology Compass, -- https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1751-9020.2012.00464.x.
  34. Becker H.S. (2004). I mondi dell’arte. Bologna: il Mulino.
  35. Bertasio D., a cura di (1998). Le immagini sociali dell’arte. Bari: Dedalo.
  36. Binni W. (1963). Poetica, critica e storia letteraria. Roma-Bari: Laterza.
  37. Borsani A. (2010). Il buio illuminato di Alda Merini. In: Merini A., Il suono dell’ombra. Poesie e prose 1953-2009. Milano: Mondadori, pp. IX-LXVIII.
  38. Bourdieu P. (2005). Le regole dell’arte. Genesi e struttura del campo letterario. Milano: il Saggiatore.
  39. Bourdieu P. et Wacquant L.J.D. (1992). Réponses. Pour une anthropologie réflexive. Paris: Seuil.
  40. Campbell F.K. (2009). Contours of ableism. The production of disability and abledness. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  41. Campbell F.K. (2008). Exploring internalised ableism using critical race theory. Disability & Society, 23(2): 151-162.
  42. Cannavò L. e Frudà L. (2007). Ricerca sociale. Dall’analisi esplorativa al data mining. Roma: Carocci.
  43. Caramiello L., di Martino G. e Romano M. (2016). Percorsi di sociologia dell’arte. libreriauniversitaria.it.
  44. Cianfaglioni C. (2013). Disprigionare l’Immenso. Assisi: Cittadella.
  45. Colucci M. (2002). Il nostro folle quotidiano. JCOM, 1(2).
  46. Contarello A., Nencini A. e Sarrica M. (2007). Sé, identità e cultura. In: Mazzara B.M., Prospettive di psicologia culturale. Modelli teorici e contesti di azione. Roma: Carocci, pp. 131-152.
  47. Coonan C.M. (2000). La ricerca azione. In: Conan C.M., La ricerca azione. Venezia: Libreria Editrice Cafoscarina.
  48. Tabin J.-P., Piecek M., Perrin C. et Probst I., eds. (2019). Repenser la normalité: perspectives critiques sur le handicap. Lormont, France: Le Bord de l’Eau.
  49. Vadalà G. (2011). La riproduzione delle disabilità nella scuola dell’integrazione. Una riflessione critica a partire dalle rappresentazioni sociali. In: Medeghini R. e Fornasa W., a cura di, L’educazione inclusiva. Culture e pratiche nei contesti educativi e scolastici. Una prospettiva psicopedagogica. Milano: FrancoAngeli, pp. 129-155.
  50. Vardanega A. (2007). Dall’organizzazione delle informazioni alla matrice dei dati. In: Cannavò L. e Frudà L., Ricerca sociale. Dal progetto dell’indagine alla costruzione degli indici. Roma: Carocci.
  51. Ville I., Ravaud J.F. e Fillion E. (2014). Introduction à la sociologie du handicap. Histoire, politiques et expérience. Louvain-la-Neuve (Belgique): Editions De Boeck.
  52. Weber M. (1958). L’“oggettività” della scienza sociale e della politica sociale. In: Il metodo delle scienze storico-sociali, (trad. it.). Torino: Einaudi.

M. Girolama Caruso, Anna Valeri, Sicut palea: Merini sotto l’urto del rifiuto in "WELFARE E ERGONOMIA" 1/2021, pp 128-148, DOI: 10.3280/WE2021-001012