LIBRI DI DANIELLE BORRA

Valentina Maria Merlino, Stefano Massaglia, Simone Blanc, Filippo Brun, Danielle Borra

Differences between Italian specialty milk in large-scale retailing distribution

Economia agro-alimentare

Fascicolo: 2 / 2022

The specialty milk market in Italy has shown positive trends in recent years. Companies, from small producers to market leaders, continue to invest in differentiating their product lines, increasingly orienting their production choices towards specialties linked to sustainability and health benefits. This trend not only meets the needs of consumers, who are increasingly attentive to sustainable and healthy foods, but it also has a significant impact on the production and profitability of milk companies. Thus, this research aims to analyse the composition of specialty cow milk assortments in different large-scale retail (LSR) stores in North-West Italy. The objectives were to define the assortment depth of sustainable and health-focused milk categories, as well as the marketing policies currently applied in the LSR market for such products. Differences in the assortment of seven specialty product categories were evaluated with regard to brands, milk origin and packaging material, using the Correspondence Analysis. Price differences between product categories were analysed using ANOVA and comparing the product brands and the different formats of large-scale retailers. The main results highlight the key characteristics and differences of the specialty milk supply, taking into consideration the main sales channel of this type of product.

Danielle Borra, Martina Tarantola

Il consumatore europeo e il benessere animale.

Indagine di Slow Food sui consumi e le abitudini di acquisto della carne in funzione della percezione dell'animal welfare

Rivolto a persone adulte sensibili al tema del benessere animale e alle problematiche a esso legate, nonché a consumatori interessati a un acquisto consapevole e informato dei prodotti di origine animale, questo libro presenta i risultati di un’indagine relativa alle abitudini e alle scelte di consumo alimentare dei cittadini dell’Unione Europea.

cod. 372.5

Il volume si propone di portare all’attenzione del pubblico le realtà produttive e le strategie commerciali osservate attraverso l’analisi dei dati statistici disponibili e di quelli quanti-qualitativi raccolti direttamente presso le aziende vitivinicole e le cantine sociali del Nord Piemonte.

cod. 365.999

Vasco Boatto, Alejandro Juan Gennari

La roadmap del turismo enologico

Alla luce dei continui cambiamenti nel mondo del turismo del vino, il volume analizza il fenomeno dell’enoturismo “globale”, frutto di un consumo sempre più critico di un servizio e di un prodotto che si devono presentare di alta qualità. Il testo passa in rassegna gli studi sul fenomeno enoturistico, analizza il turismo del vino mondiale e presenta alcuni casi studio.

cod. 365.866

L’indagine analizza la percezione del concetto di sostenibilità nel settore vitivinicolo. Dopo uno studio sullo stato dell’arte delle certificazioni esistenti a livello internazionale e nazionale relative alla sostenibilità in ambito vitivinicolo, il volume prende in considerazione il rapporto tra sostenibilità e produttori e sostenibilità e consumatori.

cod. 372.7