LIBRI DI MATTEO TOGNI

Giovanna Lo Sapio

Donna danno, donna angelica creatura

Il ruolo psicosociale della donna nei secoli

Il volume affronta alcuni temi che permettono di rendere giustizia non solo al fascino ambivalente della donna, ma anche alla sua intelligenza, alla capacità di coltivare elevati interessi, al suo amore per la cultura, alle pregevoli doti artistiche. Gli autori vogliono delineare e far emergere una riflessione sulla donna nei suoi diversi aspetti e nei suoi vari ruoli, talvolta contrastanti, assunti a seconda dei periodi storici che l’hanno vista agire, soccombere o trionfare.

cod. 1243.58

Giancarlo Trentini, Matteo Togni

Continuità generazionale d'impresa

Dimensioni psicologiche e relazionali

Il volume nasce dall’esigenza, espressa dal mondo imprenditoriale e della ricerca sociale, di fornire una migliore conoscenza degli aspetti psicologico-relazionali connessi alla continuità generazionale d’impresa. La prospettiva psicologica indica le basi teoriche e i percorsi metodologici che possono aiutare i protagonisti a cogliere le sfide e le opportunità della transizione.

cod. 1243.54

Matteo Togni, Serena Cubico, Massimo Bellotto

Valori lavorativi e dinamiche intergruppo tra lavoratori italiani ed immigrati

DiPAV - QUADERNI

Fascicolo: 19 / 2007

Working values represent an important aspect of the system of needs, wishes and goals which characterize attitudes towards work. This research analyses differences in work values and the mutual perceptions of these differences in a multicultural group of 200 workers, at the interpersonal and inter-group levels. The study points out the role of work values in emphasizing or in decreasing the social distance perception between individuals and groups; at the same time, it underlines the role of work and of work values in integration processes.

Matteo Togni

Valori lavorativi e ruoli imprenditoriali

RISORSA UOMO

Fascicolo: 2 / 2007

The paper reports research data concerning the confrontation of a group of entrepreneurs and a group of managers with the normative values of large sections of the Italian population in terms of work values, self-image, self-efficacy and the critical aspects of social adjustment. The present study also examines correlation between two sets of work values: believes and Self-Guides.Two groups of people took part: 183 entrepreneurs and 109 managers. The results underlined significant differences according to how the groups were composed (normative, entrepreneurial and managerial). The entrepreneurs and managers show marked differences as far as work values are concerned. The results permit, moreover, a hypothesis regarding a relative independence between the two sets of values.