Sense of place and authenticity: the case of via del Campo in Genoa

Journal title SOCIOLOGIA URBANA E RURALE
Author/s Silvia Crivello
Publishing Year 2017 Issue 2017/114
Language Italian Pages 19 P. 37-55 File size 233 KB
DOI 10.3280/SUR2017-114003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article analyzes the "sense of place" using as a case-study the area of ‘via del Campo’, a narrow street in the historic centre of Genoa (Italy). The research is based on the analysis of the different perspectives of various actors that live and experience the street. Particularly, through interviews, field observation and other qualitative methodologies, three different fra-ming perspectives - among the many possible - have been detected, labelling them "mythical", "everyday" and "tourist" space. Eventually, the paper emphasizes the partiality and the subjec-tivity of the idea of "authenticity" in the urban sphere, and it highlights the subjective, socially constructed and fragmented nature of the sense of place.

Keywords: Genoa, via del Campo, sense of place, authenticity, urban regeneration, historical centre

  1. Augé M. (1992). Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil (trad. it.: Nonluoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Eleuthera, 2002).
  2. Bhabha B. (1994). Location of Culture. London: Routledge (trad. it.: I luoghi della cultura. Roma: Meltemi, 2001).
  3. Bovone L., Mazzette A., Rovati G. (a cura di) (2005). Effervescenze urbane. Quartieri creativi a Milano, Genova e Sassari. Milano: FrancoAngeli.
  4. Briata P. (2014). Spazio urbano e immigrazione in Italia. Milano: FrancoAngeli.
  5. Cresswell T. (2004). Place: A Short Introduction. London: Blackwell.
  6. Dal Lago A., Quadrelli E. (2003). La città e le ombre. Milano: Feltrinelli.
  7. Dematteis G. (1995). Progetto implicito: il contributo della geografia umana alle scienze del territorio. Milano: FrancoAngeli.
  8. Dematteis G. (1998). La geografia dei beni culturali come sapere progettuale. Rivista geografica italiana, 105: 24-35.
  9. Dovey K. (2010). Becoming Places. London: Routledge.
  10. Gastaldi F. (2012). Grandi eventi e rigenerazione urbana negli anni della grande trasformazione di Genova: 1992-2004. TRIA, 9: 23-35.
  11. Gazzola A. (2003). Traformazioni urbane: società e spazi di Genova. Napoli: Liguori.
  12. Gazzola A., Prampolini R., Rimondi D. (2014). Negli spazi pubblici. Utilizzatori temporanei e pratiche sociali a Genova. Milano: FrancoAngeli.
  13. Gilli M. (2009). Autenticità e interpretazione nell’esperienza turistica. Milano: FrancoAngeli.
  14. Governa F. (1997). Il milieu urbano: l’identità territoriale nei processi di sviluppo. Milano: FrancoAngeli.
  15. Judd D.R., Fainstein S.M. (eds.) (1999). The Tourist City. New Haven: Yale University Press.
  16. Lefebvre H. (1974). La production de l’espace. Paris: Anthropos (trad. it.: La produzione dello spazio. Milano: Miozzi, 1976).
  17. Leone M. (2010). La leggenda dei vicoli. Milano: FrancoAngeli.
  18. Longoni L. (2005). Come parlano i luoghi: viaggio attraverso il centro storico. In Bovone L., Mazzette A., Rovati G. (a cura di). Effervescenze urbane. Milano: FrancoAngeli.
  19. Lynch K. (1960). The Image of the City. Cambridge: MIT Press (trad. it.: L’immagine della città. Venezia: Marsilio, 2006).
  20. Magnaghi A. (a cura di). (1994). Il territorio dell’abitare. Milano: FrancoAngeli.
  21. Manella G. (2013). Le luci della città: l’ascesa del turismo urbano tra opportunità e rischi. Sociologia Urbana e Rurale, 8: 7-12. DOI: 10.3280/SUR2013-10000
  22. Marcenaro G. (2004). Genova e le sue storie. Milano: Bruno Mondadori.
  23. Martinelli M. (2009). La fruizione dei beni culturali come contributo del turismo allo sviluppo delle città d’arte. Sociologia Urbana e Rurale, 88: 59-72. DOI: 10.3280/SUR2009-08800
  24. Massey D. (2005). For Space. London: Sage.
  25. Massey D., Jess P. (eds.) (1995). A Place in the World?: Places, Cultures and Globalization. Oxford: Oxford University Press (trad. it.: Luoghi, culture e globalizzazione. Torino: Utet, 2001).
  26. Mela A. (2006). Sociologia della città. Roma: Carocci.
  27. Papastergiadis N. (2000). The turbulence of migration: Globalization, deterritorialization and hybridity. Cambridge: Polity Press.
  28. Petrillo A. (2003). La città delle paure. Napoli: Sellino.
  29. Petrillo A. (2004). Genova e i migranti. Storia recente e prospettive future. In Rugafiori P. (a cura di). Genova del saper fare. Lavoro, imprese, tecnologie. Milano: Skirà.
  30. Poleggi E., Cevini P. (1981). Genova. Roma: Laterza.
  31. Proshansky H.M., Fabian A.K., Kaminoff R. (1983). Place identity: physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3, 1: 57-83. DOI: 10.1016/S0272-4944(83)80021-8
  32. Raffestin C. (1980). Pour une géographie du pouvoir. Paris: Litec (trad. it.: Per una geografia del potere. Milano: Unicopli).
  33. Raffestin C. (1982). Remarques sur les notions d'espace, de territoire et de territorialite. Es-pace et société, 41: 167-171.
  34. Relph E. (1976). Place and placelessness. London: Pion.
  35. Romana C. (1991). Fabrizio De André. Amico fragile. Milano: Sperling & Kupfer.
  36. Rose G. (1995). Place and identity: a sense of place. In Massey D., Jess P. (eds.). A place in the world? Oxford: Oxford University Press and Open University, 87-132 (trad. it.: Luoghi, culture e globalizzazione.Torino: Utet, 2001).
  37. Semi G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: il Mulino.
  38. Shields R. (2003). The Virtual. London: Routledge.
  39. Simonicca A. (2004). Turismo e società complesse. Saggi antropologici. Roma: Meltemi.
  40. Tuan Y.F. (1977). Space and place: the perspective of experience. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  41. Turco A. (a cura di) (1984). Regione e regionalizzazione. Milano: FrancoAngeli.
  42. Urry J. (1990). The Tourist Gaze. Leisure and travel in contemporary societies. London: Sage.
  43. Vanolo A. (2016). City Branding, Urban Imaginaries and Ghosts: The Politics of Representation in Globalising Cities. London: Routledge (in corso di stampa).
  44. Wang N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26, 2: 349-370. DOI: 10.1016/S0160-7383(98)00103-0
  45. Zukin S. (1991). Landscapes of power. From Detroit to Disney World. Berkeley: Univesrity of California Press.
  46. Zukin S. (2008). Consuming authenticity. From outposts of difference to means of exclusion. Cultural Studies, 22, 5: 724-748. DOI: 10.1080/09502380802245985
  47. Zukin S. (2010). Naked city: The Death and Life of Authentic Urban Places. Oxford: Oxford University Press.

Silvia Crivello, Il senso del luogo fra trasformazione e autenticità: il caso di via del Campo a Genova in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 114/2017, pp 37-55, DOI: 10.3280/SUR2017-114003