Distance learning during the covid-19 pandemic: teachers’ work and diversity of school contexts

Journal title ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE
Author/s Daniele Di Nunzio, Marcello Pedaci, Fabrizio Pirro, Emanuele Toscano
Publishing Year 2021 Issue 2021/1 Language Italian
Pages 9 P. 98-106 File size 234 KB
DOI 10.3280/ES2021-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper presents the results of an online survey among teachers from primary to high school on the topic of distance learning during the COVID-19 pandemic. The Survey on Dis-tance Learning was conducted at national level, through an online questionnaire, CAWI tech-nique, from the 3rd of April to the 7th of May 2020, collecting 1197 valid questionnaires. The analysis investigates the role of school contexts in determining the impacts both on teach-ers’ working conditions and on the students’ inequalities to affirm their right to education. In particular, the following factors are considered: role of the teachers’ participation, training and technological tools. The survey has been promoted by Flc-Cgil (Federation of Knowledge Workers) and realized in collaboration with Fondazione Giuseppe Di Vittorio, Università di Teramo, Laboratorio LO-Lavoro e organizzazioni del Dipartimento di Scienze sociali ed economiche dell’Università degli studi di Roma «La Sapienza».

Keywords: Distance Learning, Covid-19 Pandemic, Teachers, School, Trade Union

Jel codes: I21, I18, I24, I2, J51

  1. Alessi C., Vallauri M.L. (2020). Il lavoro agile alla prova del Covid-19. In: Bonardi O., Carabelli U., D’Onghia M., Zoppoli L., a cura di. Covid-19 e diritti dei lavoratori. Roma: Ediesse.
  2. Allamprese A., Pascucci F. (2017). La tutela della salute e della sicurezza del lavoratore «agile». Rivista giuridica del lavoro e della previdenza sociale, 2: 307-330.
  3. Brachini N., De Sario B., Leonardi S. (2020). La contrattazione di secondo livello al tempo del Covid-19. Rapporto di ricerca. Osservatorio sulla contrattazione di secondo livello. Fondazione Di Vittorio-CGIL.
  4. Butera F. (2020). Le condizioni organizzative e professionali dello smart working dopo l’emergenza: progettare il lavoro ubiquo fatto di ruoli aperti e di professioni a larga banda. Studi organizzativi, 1: 141-165. DOI: 10.3280/SO2020-001006
  5. Cairoli S. (2020). L’incentivo del lavoro agile nelle misure emergenziali di contrasto al Covid-19: prime osservazioni. Giustizia Civile, 1: 87-91.
  6. Capogna S., Musella F., Cianfriglia L., a cura di (2021). La didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19. Roma: Eurilink University Press.
  7. Corbetta P. (2014). Metodologia e tecniche della ricerca sociale. Bologna: il Mulino.
  8. De Sario B., Di Nunzio D., Leonardi S. (2020). Azione sindacale e contrattazione collettiva per la salute e sicurezza nei luoghi di lavoro al tempo del Covid-19. Fondazione Di Vittorio, Working Paper FDV, n.1 -- <https://www.fondazionedivittorio.it/sites/default/files/content-attachment/wp_1_2020_DeSario-DiNunzio-Leonardi-SSL-COVID_UV_finale.pdf>.
  9. Di Nicola P. (2015). Telelavoro 3.0 o Smart Work?. In: Di Nicola E., a cura di. WELL@WORK. Negoziare il benessere in azienda. Rapporto di ricerca: 47-55.
  10. Di Nunzio D., Pedaci M., Pirro F., Toscano E. (2020). La scuola «restata a casa». Organizzazione, didattica e lavoro durante il lockdown per la pandemia di Covid-19. Fondazione Di Vittorio, Working Paper FDV, n. 2 -- <ttps://www.fondazionedivittorio.it/it/scuola-%C2%ABrestata-casa%C2%BB-organizzazione -didattica-e-lavoro-durante-lockdown-pandemia-covid-19>.
  11. Ipsos, Save the Children (2021). I giovani ai tempi del coronavirus. Report di ricerca -- <https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/i-giovani-ai-tempi-del-coronavirus.pdf>.
  12. Mascheroni G., Saeed M., Valenza M., Cino D., Dreesen T., Zaffaroni L.G., Kardefelt-Winther D. (2021). La didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19: l’esperienza italiana. Firenze: Centro di Ricerca Innocenti dell’Unicef -- <https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/la-didattica-a-distanza-durante-l%E2%80%99emergenza-COVID-19-l'esperienza-italiana.pdf>.
  13. Monda P. (2020). Lavoro pubblico e trasformazione digitale. Sinappsi, X(1): 119-130 -- <https://oa.inapp.org/bitstream/handle/123456789/719/INAPP_Monda_Lavoro_pubblico_trasformazione_digitale_Sinappsi_1_2020.pdf?sequence=1>.
  14. Pascucci P., Delogu A. (2020). Sicurezza sul lavoro nella PA nell’emergenza da Covid-19. Sinappsi, X(1): 131-143 -- <https://oa.inapp.org/bitstream/handle/123456789/718/INAPP_Pascucci_Delogu_Sicurezza_lavoro_PA_e_emergenza_ Covid19_Sinappsi_1_2020.pdf?sequence=1>.
  15. Pastori G., Mangiatordi A., Pagani V., Pepe A. (2020). Che ne pensi? La didattica a distanza dal punto di vista dei genitori. Report di ricerca. Università degli Studi di Milano Bicocca.
  16. Pirro F. (2021). Il lavoro al tempo del coronavirus: la condizione lavorativa. In: Carrieri M., Damiano C., a cura di. Come cambia il lavoro nell’era del Covid. Quarta indagine sui lavoratori italiani. Roma: Arcadia.
  17. Rania N., Coppola I., Lagomarsino F., Rosa P. (2020). Lockdown e ruoli di genere: differenze e conflitti ai tempi del Covid-19 in ambito domestico. La Camera Blu. Rivista di studi di genere, 22: 35-60.
  18. Tripi S., Mattei G. (2020). Covid-19 e Pubblica Amministrazione: implicazioni dello smart working per il management e per la salute mentale dei lavoratori. DEMB Working Paper Series, 171. DOI: 10.25431/11380_1209334

Daniele Di Nunzio, Marcello Pedaci, Fabrizio Pirro, Emanuele Toscano, La didattica a distanza durante la pandemia di covid-19: il lavoro dei docenti e la diversità dei contesti scolastici in "ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE " 1/2021, pp 98-106, DOI: 10.3280/ES2021-001008