Recent developments in the business model of the exhibition industry in Italy

Journal title MANAGEMENT CONTROL
Author/s Massimo Albanese
Publishing Year 2016 Issue 2016/3
Language Italian Pages 18 P. 173-190 File size 488 KB
DOI 10.3280/MACO2016-003009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article analyses the evolution of the fair industry in Italy since the outbreak of the financial crisis in 2008. In particular, the article examines the performance achieved by a sample of Italian exhibitions between 2008 and 2011 - at the apex of the financial crisis - and the strategies and the business model adopted/modified to respond to the crisis. In the years under consideration, the exhibitions analysed experienced a meaningful reduction in their economic performance. Larger exhibitions, however, suffered less than smaller exhibitions in terms of profitability. This may be due to the fact that larger exhibitions have successfully pursued an internationalization strategy that has, at least partially, balanced out the negative effects of the financial crisis. Smaller exhibitions may follow suit, or may decide to focus their activity on a small number of relevant events and exhibitions, in order not to disperse the few resources that the crisis has left them to count on.

Keywords: Exhibition industry, Italy, financial crisis, profitability, internationalization, collaborative strategy.

  1. AEFI (2009), Innovare le fiere per vincere la crisi. Idee e strategie del sistema fieristico italiano, www.aefi.it.
  2. AEFI (2013), Posizionamento internazionale delle manifestazioni fieristiche italiane e analisi per settore, www.aefi.it.
  3. Albanese M. e Gabbioneta C. (2015), La crisi e il sistema fieristico italiano: un modello di business resiliente o in difficoltà? Controllo di Gestione, n.3, pp. 23-30.
  4. Aureli S. e Del Baldo M. (2014), Contratto di rete e imprese artigiane: quali prospettive per l’internazionalizzazione? Quaderni di ricerca sull'artigianato, 2(1), pp. 21-48.
  5. Azzali S., Mazza T. (2011), La valutazione degli Information Technology Controls nell’ambito di sistemi di controllo interno: I risultati di una ricerca empirica, Management Control, 3, pp. 91-118. DOI: 10.3280/MACO2011-003005
  6. Bertini U. (1984), Il governo dell’impresa tra managerialità e imprenditorialità, Banca toscana Studi e Informazioni, n.4, pp. 19-36.
  7. Bolton J. (1971), Small Firms: Report of the Committee of Inquiry on Small Firms, London Her Majesty’s Stationery Office.
  8. Buratti N. (2006), Comprendere i problemi e le specificità dell’impresa minore: brevi note a margine dell’opera Il governo della piccola impresa, in AA.VV., Scritti in onore di Isa Marchini, Milano, FrancoAngeli.
  9. Chiucchi M.S., Gatti M., Marasca S. (2012), The relationship between management accounting Does the organizational life cycle affect the management accounting system and ERP systems in a medium-sized firm: a bidirectional perspective, Management Control, Suppl. 3, pp. 39-65. DOI: 10.3280/MACO2013-SU3003
  10. Churchill N.C. e Lewis V.L. (1983), The five stages of small business growth, Harvard Business Review, 83(3), pp. 3-12.
  11. Ciambotti M. (2006), Il percorso scientifico di Isa Marchini negli studi di ragioneria ed economia aziendale, in AA.VV., Scritti in onore di Isa Marchini, Milano, FrancoAngeli,
  12. Cohen W.M. e Levinthal D.A. (1990), Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation, Administrative Science Quarterly, 35(1), pp. 128-152.
  13. Corsi, K. (2008), I nuovi sistemi informativi: impatti organizzativi nelle piccole e medie imprese”, in Cesaroni F.M. e Demartini P. (a cura di), ICT e informazione economico-finanziaria. Saggi sull’applicazione delle nuove tecnologie nelle grandi e nelle piccole e medie imprese, Milano, FrancoAngeli.
  14. Deeks J. (1976), The Small Firm Owner-Manager: Entrepreneurial Behavior and Management Practice, New York, Praeger.
  15. Del Baldo M. (1997), Determinanti e condizioni delle strategie di non crescita delle piccole imprese, Piccola Impresa/Small Business, n. 3, pp. 31-74.
  16. Del Baldo M. (2008), I nuovi sistemi informativi: opportunità e criticità per il controllo di gestione nelle piccole e medie imprese, in Cesaroni F.M. e Demartini P. (a cura di), ICT e informazione economico-finanziaria. Saggi sull’applicazione delle nuove tecnologie nelle grandi e nelle piccole e medie imprese, Milano, FrancoAngeli.
  17. DIEC (2012), Analisi strategica del settore fieristico: Fiera di Genova Spa, Progetto di Ricerca coordinato dal prof. Alberto Quagli del Dipartimento di Economia dell’Università degli Studi di Genova.
  18. Farneti G. (1988), L'innnovazione nella funzione amministrativa delle piccole imprese, Torino, G. Giappichelli.
  19. Favotto F. (1990), Simulazione e modello del bilancio di esercizio, in Brunetti G., Coda V. e Favotto F., Analisi, previsioni, simulazioni economico-finanziarie, Milano, Etas.
  20. Ferraris Franceschi R. (1986), Premesse per lo studio del processo di formazione della scelta nelle aziende, in Pinna M. e Varaldo R. (a cura di), Studi in ricordo di Egidio Gianessi, Pacini, Pisa.
  21. Ferrero G. (1980), Impresa e management, Milano, Giuffrè.
  22. Golfetto F. (2009), I benefici delle fiere sul territorio, in atti del convegno Promuovere il sistema fieristico-congressuale nel territorio e per il territorio, 27 marzo 2009, Torino.
  23. Golfetto F. e Uslenghi A. (1999), Le fiere: una palestra di comunicazione per le imprese, Micro & Macro Marketing, n.2, pp. 281-303.
  24. Lamboglia R., D’Onza G. (2013), Un modello di gestione del rischio reputazionale. Dall’identificazione al fronteggiamento, Management Control, 3, pp. 7-34.
  25. DOI: 10.3280/MACO2013-003002
  26. Lucas H.C. e Goh J.M. (2009), Disruptive technology: How Kodak missed the digital photography revolution, The Journal of Strategic Information Systems, 18(1), pp. 46-55.
  27. Marchi L. (1995), L’analisi economico-finanziaria del profilo strategico, in Marchi L., Paolini A. e Quagli A., Strumenti di analisi gestionale: il profilo strategico, Torino, G. Giappichelli.
  28. Marchi L. (2011), Integrazione pubblico-privato su metodologie e strumenti di controllo gestionale, Management Control, 2, pp. 5-8. DOI: 10.3280/MACO2011-002001
  29. Marchi L., Sollevanti R. e Vanoni P. (2004), Il controllo di gestione nelle aziende di servizi: il progetto NCH, Budget: analisi, programmazione e controllo di gestione, n.39, pp. 4-16.
  30. Marchini I. (1985), Attualità, specificità e strategie delle piccole e medie imprese. L’economia delle piccole e medie imprese industriali, in Atti del Convegno Aidea, Urbino, Bologna, Editrice Clueb.
  31. Marchini I. (1995), Il governo della piccola impresa, vol. 1-2-3, Urbino, Aspi/Ins-Edit.
  32. McCann J., Selsky J. e Lee J. (2009), Building agility, resilience and performance in turbulent environments, People & Strategy, 32(3), 44-51.
  33. Paolini A. (1993), Il controllo strategico. Uno schema di analisi, Milano, Giuffrè.
  34. Quagli A. (1995), Il comportamento strategico delle piccole imprese, in Marchi L., Paolini A. e Quagli A., Strumenti di analisi gestionale: il profilo strategico, Torino, G. Giappichelli,
  35. Santini F. (2013), Strategic Management Accounting and financial performance in the small and medium sized Italian manufacturing enterprises, Management Control, 1, pp. 77-107. DOI: 10.3280/MACO2013-00100
  36. Sheffi Y. (2005), The Resilient Enterprise: Overcoming Vulnerability for Competitive Advantage, Boston, MIT Press Books.
  37. Thompson J.D., Maggi, B. e del Lungo S. (1988), L'azione organizzativa, Torino, ISEDI Petrini editore.
  38. UFI (2014), Global Exhibition Barometer - 12th edition.
  39. Vogus T.J. e Sutcliffe K.M. (2007), Organizational resilience: towards a theory and research agenda, Systems, Man and Cybernetics, ISIC, IEEE International Conference on, pp. 3418-3422.
  40. Wildavsky A.B. (1988), Searching for safety, Transaction publishers, New Brunswick.

  • Handbook of Research on Autopoiesis and Self-Sustaining Processes for Organizational Success María Jesús Ávila-Gutiérrez, Francisco Aguayo-González, pp.1 (ISBN:9781799867135)

Massimo Albanese, La trasformazione del modello di business nel sistema fieristico italiano in "MANAGEMENT CONTROL" 3/2016, pp 173-190, DOI: 10.3280/MACO2016-003009