Internal Controls in the Public Administration: Critical Aspects and Cor-rective Measures in a Constantly Evolving System

Journal title ECONOMIA PUBBLICA
Author/s Anna Peta
Publishing Year 2017 Issue 2017/1
Language Italian Pages 36 P. 97-132 File size 338 KB
DOI 10.3280/EP2017-001004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

At the beginning of the 1990s, the need to increase the efficiency of administra-tive activity resulted in legislative initiatives to extend some of the management tools developed in the private sector to the Italian Public Administration. Among these instruments, a key role was assigned to internal controls. Over twenty years since their introduction, the functioning of public internal controls still displays several critical aspects. Through a comparative assessment with other European models, the author highlights the main shortcomings affecting the legal frame-work of Italian public internal controls, such as the lack of a clearly identified internal audit structure or their excessive focus on formal aspects. Moreover, the results of past performance assessments show that the principles of "accountability" and "transparency" are not widely applied within the Administration, thus undermining the effectiveness of internal controls. Some of these weaknesses have been addressed with the recently adopted regulation on measuring the performance of the Public Administration; the positive effects of the new measures will, however, depend on their concrete implementation.

Keywords: Planning, internal controls, accountability, efficiency

Jel codes: JEL: K23, H83, M42

  1. A.N.A.C. (2014). Relazione sulla performance delle amministrazioni centrali anno 2012. Roma, --consultabile su http://www.anticorruzione.it/.
  2. Allegretti U. (a cura di) (1995). I controlli amministrativi. Bologna: il Mulino.
  3. Allen R., Hemming R. and Potter B.H. (2013). The International Handbook of Public Financial Management. London: Palgrave Macmillan.
  4. Anthony R.N. (1973). Sistemi di pianificazione e controllo: schema di analisi. Milano: Etas Kompass.
  5. Berti G. and Tumiati L. (1962). Controlli amministrativi. Enciclopedia del diritto, vol. X. Milano: Giuffrè.
  6. Besta F. (1909). La ragioneria, vol. I. Milano: Francesco Vallardi.
  7. Bianchi M. (2012). Il National Audit Office e il Public Accounts Committee: ancora lezioni da Westminster? Rivista Italiana di Politiche Pubbliche, 1: 89-116. DOI: 10.1483/36735
  8. Borgonovi E. (2005). Principi e sistemi aziendali per le amministrazioni pubbliche. Milano: Egea.
  9. Borgonovi E., Fattore G. and Longo F. (eds.) (2015). Management delle istituzioni pubbliche. Milano: Egea.
  10. Bouckaert G. and Halligan J. (2008). Managing Performance. International Comparisons. Routledge: Oxon.
  11. Cassese S. (a cura di) (1993). I controlli nella pubblica amministrazione. Bologna: il Mulino.
  12. Cerasoli G. and Mocavini F. (2008). Il Public Internal Financial Control. Un modello evoluto di controllo interno, --consultabile su http://www.rgs.mef.gov.it/.
  13. CiVIT (2012). Relazione sulla performance delle amministrazioni centrali anno 2011. Roma, --consultabile su http://www.anticorruzione.it/.
  14. Colombini G. (2013). Corte dei conti e controlli interni. Rivista della Corte dei conti, 5/6: 667-697.
  15. Commissione Europea (2000). Reforming the Commission. A White Paper. Bruxelles: --consultabile su http://ec.europa.eu/reform/refdoc/index_en.htm.
  16. Commissione Europea (2007). Public Finances in EMU 2007. European Economy, fasc. 3. Bruxelles: --consultabile su http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/publication338_en.pdf.
  17. Commissione Europea (2014). Compendium of the Public Internal Control Systems in the EU Member States. Bruxelles: --consultabile su http://ec.europa.eu/budget/pic/lib/book/compendium/HTML/index.html.
  18. Corte dei conti (2001). Sezione centrale di controllo sulla gestione delle Amministrazioni dello Stato. Deliberazione n. 30/01/G. Roma: --consultabile su http://www.corteconti.it/.
  19. Corte dei conti (2002). Sezione centrale di controllo sulla gestione delle Amministrazioni dello Stato. Deliberazione n. 19/2002/G. Roma, --consultabile su http://www.corteconti.it/.
  20. Corte dei conti (2003). Sezione centrale di controllo sulla gestione delle Amministrazioni dello Stato. Deliberazione n. 15/2003/G. Roma: --consultabile su http://www.corteconti.it/.
  21. Corte dei conti (2010). Sezione centrale di controllo sulla gestione delle Amministrazioni dello Stato. Deliberazione n. 11/2010/G. Roma: --consultabile su http://www.corteconti.it/.
  22. Corte dei conti (2012). Sezione centrale di controllo sulla gestione delle amministrazioni dello Stato. Deliberazione n. 14/2012/G. Roma: --consultabile su http://www.corteconti.it/.
  23. D’Alterio E. (a cura di) (2013). Lo stato dei controlli delle pubbliche amministrazioni, --consultabile su http://www.sna.gov.it/.
  24. D’Alterio E. (2015). I controlli sull’uso delle risorse pubbliche. Milano: Giuffrè.
  25. D’Alterio E. (2016). La valutazione della performance nelle pubbliche amministrazioni. Giornale di diritto amministrativo: bimestrale di legislazione, giurisprudenza, prassi e opinioni, 5: 639-649.
  26. D’Auria G. (2003). I controlli. In: Cassese S. (a cura di). Trattato di diritto amministrativo. Diritto amministrativo generale, Vol. II. Milano: Giuffrè, 1343-1545.
  27. D’Auria G. (2006a). Controlli amministrativi. In: Cassese S. (diretto da). Dizionario di diritto pubblico. Milano: Giuffrè.
  28. D’Auria G. (2006b). I controlli. In: Cassese S. (a cura di). Istituzioni di diritto amministrativo. Milano: Giuffrè: 361-389.
  29. D’Auria G. (2009). I “nuovi” controlli della corte dei conti (dalla “legge Brunetta” al federalismo fiscale, e oltre). Il lavoro nelle Pubbliche Amministrazioni, 3-4: 469-496.
  30. D’Onza G. (2008). Il sistema di controllo interno nella prospettiva del risk management. Milano: Giuffrè.
  31. De Koning R. (2007). PIfC Public Internal Financial Control. A European Commission initiative to build new structures of Public internal control in applicant and third-party countries. Belgium: Robert de Koning.
  32. ECIIA (2005). Position Paper on Internal Auditing in Europe. Bruxelles: ECIIA.
  33. Ford J.D. and Schellenberg D.A. (1982). Conceptual Issues of Linkage in the Assessment of Organizational Performance. The Academy of Management Review, 7(1): 49-58.
  34. Garri F. (1988). I controlli nell'ordinamento italiano. Milano: Giuffrè.
  35. Giannini M.S. (1974a). Nota sui controlli nella riforma della finanza pubblica. Politica e Mezzogiorno, Nuova Serie, anno III, 2.
  36. Giannini M.S. (1974b). Controllo: nozioni e problemi. Rivista Trimestrale di diritto pubblico, 4: 1263 e ss.
  37. Giannini M.S. (1974c). Le proposte di riforma dei controlli in Italia. QRF, 5: 49 e ss.
  38. Giannini M.S. (1979). Rapporto sui principali problemi della Amministrazione dello Stato, trasmesso alle Camere dal Ministro per la funzione pubblica. Roma: Senato.
  39. Hepworth N. and De Koning R. (2012). Audit Committees in the Public Sector. A Discussion Paper, --consultabile su https://www.iia.nl/SiteFiles/Audit%20committees%20in%20the%20public%20sector%20May%202012.pdf.
  40. Hinna L. e Monteduro F. (2010). Misurazione, valutazione e trasparenza della performance nella riforma Brunetta: una chiave di lettura. Impresa e Stato – Rivista della Camera di Commercio di Milano, 88.
  41. HM Treasury (2011). Corporate Governance in Central Government Departments: Code of Good Practice 2011, --consultabile su https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/220645/corporate_governance_good_practice_july2011.pdf.
  42. Hood C. (1995). A Public Management for All Seasons? In: Bourn J. (ed.). Public Sector Management. Aldershot: Dartmouth.
  43. INTOSAI (2004). Guidelines for Internal Control Standards for the Public Sector --consultabile su http://www.intosai.org/.
  44. Jensen M.C. and Meckling W.H. (1979). Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure. In: Brunner K. (ed.). Economics and social institutions: insights from the conferences on analysis & ideology. Boston: Martinus Nijhoff Publishers.
  45. Lane J.E. (2000). New Public Management. London-New York: Routledge.
  46. March J.G. and Simon H.A. (1995). Teoria dell’organizzazione. Milano: Etas Libri.
  47. McLaughlin K., Osborne S.P. and Ferlie E. (2002). New Public Management: Current Trends and Future Prospects. London-New York: Routledge.
  48. Ministero dell’Economia e delle Finanze (2007). Libro Verde sulla spesa pubblica, “Spendere meglio: alcune prime indicazioni”. Roma, --consultabile su http://www.rgs.mef.gov.it/_Documenti/VERSIONE-I/Attivit--i/Bilancio_di_previsione/Missioni_e_programmi_delle_ACdS/LaPrecedentestrutturadelbilancio468/Libro-verde-sulla-spesa-pubblica/Libro_Verde_Spesa_Pubblica.pdf.
  49. Moeller R.R. (2007). COSO Enterprise Risk Management. Understanding the New Integrated ERM Framework. Hoboken: Wiley.
  50. Mussari R. (2011). Economia delle amministrazioni pubbliche. Milano: McGraw-Hill Companies.
  51. National Audit Office (2014). Annual Report and Accounts 2013-2014. London: --consultabile su https://www.nao.org.uk/report/nao-annual-report-accounts-2013-14/.
  52. OECD (1996). Management Control in Modern Government Administrations: Some Comparative Practices. SIGMA Paper no. 4,
  53. Passaro A. (2013). Il bilancio dello Stato nella prospettiva europea. Roma: Aracne.
  54. Peta A. (2016). I controlli interni della Pubblica amministrazione: criticità e prospettive evolutive. Banca d’Italia, Questioni di Economia e Finanza (Occasional Papers), n. 312.
  55. Power M. (1994). The Audit Explosion. Demos: London.
  56. Power M. (2003). Evaluating the Audit Explosion. Law & Policy, 25(3): 185-202.
  57. Rathe A.W. (1960). Management Controls in Business. In: Malcolm D.G. and Rowe A.J. (eds.). Management Control Systems. New York: Wiley: 28-62.
  58. Rose-Ackerman S. (1999). Corruption and Government: Causes, Consequences and Reform. Cambridge: Cambridge University Press.
  59. Sepe O. (1988). Controlli, 1) Profili generali. Enciclopedia Giuridica Treccani. Vol. IX. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana fondata da Giovanni Treccani.
  60. Ter-Minassian T., Daniel J., Fedelino A., Robinson M., Tyson J. and Keating M. (2007). Italy. Budget System Reforms, --consultabile su http://www.rgs.mef.gov.it/_Documenti/VERSIONE-I/Pubblicazioni/Analisi_e_valutazione_della_Spesa/Documenti/Italia---Riforme-del-sistema-di-bilancio---Testo-integrale-in-lingua-inglese.pdf.
  61. Torchia L. (a cura di) (2009). Il sistema amministrativo italiano. Bologna: il Mulino.
  62. Weber M. (1947). The Theory of Social and Economic Organization (trad., a cura di, Henderson A.M. and T. Parsons). New York: Oxford University Press.
  63. Zappa G. (1927). Tendenze nuove negli studi di ragioneria. Milano: S.A. Istituto editoriale scientifico.

  • Gli Appalti Di Lavori Nel Nuovo Codice: UnnAnalisi Gius-Economica Delle Principali Misure (Public Works Procurement in the New Code: A Legal and Economic Assessment of the Main Measures) Anna Peta, in SSRN Electronic Journal /2017
    DOI: 10.2139/ssrn.3073067

Anna Peta, I controlli interni gestionali nella PA: criticità e correttivi di un sistema in continua evoluzione in "ECONOMIA PUBBLICA " 1/2017, pp 97-132, DOI: 10.3280/EP2017-001004