Comunicazione aziendale e soggettività sociale del lavoratore

Journal title PRISMA Economia - Società - Lavoro
Author/s Davide Lucantoni
Publishing Year 2019 Issue 2018/1-2
Language Italian Pages 14 P. 31-45 File size 240 KB
DOI 10.3280/PRI2018-001003
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The contents and the role of contemporary communication, in the specific case of the corporate one, are taken as a starting point for sociological analysis in order to offer the opportunity to reflect on more general themes, concerning the changes occurred with the transition from Fordism to the total quality system. Its repercussions, as well as the production processes, are influencing the relationship between the individual and society, especially in terms of consumption, in which, for example, the prosumer is a consumer called to participate in the realization of the final products. The chosen methodology proposes to offer a hermeneutical reading of the business rhetorical contents, starting from some contributions offered by the sociological literature as the concept of social subjectivity production, and that of symbolic violence. Corporate communication uses tools from the most varied research fields, including psychology, linguistics and semiotics. The whole discussion is based on the idea that an effective critique of business communication can be made using equally hybrid instruments.

Keywords: Symbolic violence, social subjectivity production, fordism, total quality system, communication.

  1. Artuso P., Meson G., (2008) La nuova comunicazione interna. Reti, metafore conversazioni, narrazioni, FrancoAngeli, Milano
  2. Bataille G., (2000) Il limite dell’utile, Adelphi, Milano
  3. Battezzati L., Bianchi F., (2010) Kaizen. Il miglioramento continuo, Guerini e Associati, Milano
  4. Baudrillard J., (2015) Lo scambio simbolico e la morte, Feltrinelli, Milano
  5. Benjamin W., (1973) Avanguardia e rivoluzione, Einaudi, Torino
  6. Canetti E., (1981) Massa e potere, Adelphi, Milano
  7. Cocco G., (2008) La comunicazione interna. Strategie e strumenti psicologici per le organizzazioni motivanti, FrancoAngeli, Milano
  8. Coda V., Minoja M., Tessitore A., (2012) Valori d’impresa in azione, Egea, Milano
  9. Durkheim E., (2016) La divisione del lavoro sociale, Il Saggiatore, Milano
  10. Foglio A., (2014) La comunicazione interna alle imprese e alle organizzazioni. Modalità, Linguaggio, circuiti, mezzi online e offline, FrancoAngeli, Milano
  11. Foucault M., (2015) Le parole e le cose. Un’archeologia delle scienze umane, Rizzoli, Milano
  12. Habermas J., (2017) Teoria dell’agire comunicativo. Volume 1: Razionalità nell’azione e razionalizzazione sociale, il Mulino, Bologna
  13. Habermas J., (2017) Teoria dell’agire comunicativo. Volume 2: Critica della ragione funzionalistica, Il Mulino, Bologna
  14. Jung C.G., (2012) La psicologia dell’inconscio, Bollati Boringhieri, Torino
  15. Lipovetsky G., Serroy J., (2017) L’estetizzazione del mondo. Vivere nell’era del capitalismo artistico, Sellerio, Palermo
  16. Marcuse H., (1999) L’uomo a una dimensione. L’ideologia della società industriale avanzata, Einaudi, Torino
  17. Orazi F., (2018) Dalla notte dei tempi ai giorni senza tempo. Sacro, profano e cultura ipermediata, Meltemi, Milano
  18. Paolucci G., (2011) Introduzione a Bourdieu, Laterza, Bari
  19. Polanyi K., (2010) La grande trasformazione. Le origini economiche e politiche della nostra epoca, Einaudi,Torino
  20. Searle J., (2000) Mente Linguaggio e società. La filosofia nel mondo reale, Raffaello Cortina, Milano
  21. Searle J., (2006) La costruzione della realtà sociale, Einaudi, Torino
  22. Segre B., (2015) Adriano Olivetti. Un umanesimo dei tempi moderni, Imprimatur, Reggio Emilia
  23. Weber M., (2005) Economia e società. Comunità, Donzelli, Roma
  24. Weber M., (2018) Economia e società. Dominio, Donzelli, Roma
  25. Apel O.K., Gadamer H.G., Habermas J., (1992) Ermeneutica e critica dell’ideologia, Queriniana, Brescia
  26. Adorno T.W., (2018) Prismi. Saggi sulla critica della cultura, Einaudi, Torino
  27. Adorno T.W., Horkheimer M., (2001) Lezioni di sociologia, Einaudi, Torino
  28. Traini S., (2008) Semiotica della comunicazione pubblicitaria. Discorsi, marche, pratiche, consumi, Bompiani, Milano
  29. Toffler A., (1987) La terza ondata, Sperling & Kupfer, Milano
  30. Taylor F.W., (2004) L’organizzazione scientifica del lavoro, Rizzoli Etas, Milano
  31. Taylor C., (1993) Le radici dell’io. La costruzione dell’identità moderna, Feltrinelli, Milano
  32. Smith A., (2013) La ricchezza delle nazioni, Utet, Milano
  33. Richta R., (1977) Progresso tecnico e società industriale, Jaca Book, Milano
  34. Pasolini P.P., (2015) Le ceneri di Gramsci, Garzanti, Milano
  35. Ohno T., (2004) Lo spirito Toyota. Il modello della qualità totale. E il suo prezzo, Einaudi, Torino
  36. Mayo E., (1969) I problemi umani e socio-politici della civiltà industriale, UTET, Milano
  37. Gramsci A., (1978) Quaderno 22. Americanismo e fordismo, Einaudi, Torino
  38. Gouldner W. A, (1972) La crisi della sociologia, Il Mulino, Bologna
  39. Gallino L., Ceri P., (2014) L’impresa responsabile. Un’intervista su Adriano Olivetti, Einaudi, Torino
  40. Dumazedier J., (1993), Sociologia del tempo libero, FrancoAngeli, Milano
  41. Deleuze G., Guattari F., (1980) Rizoma. Millepiani. Capitalismo e schizofrenia. Sezione I, Castelvecchi, Roma
  42. Defeo J.A., Juran J. M., (2010) Juran’s Quality Handbook: The complete guide to performance excellence, McGraw-Hill Education, New York
  43. Chandler A., (1992) La mano visibile. La rivoluzione manageriale nell’economia americana, FrancoAngeli, Milano
  44. Carmagnola F., (2006) Il consumo delle immagini: estetica e beni simbolici nella fiction economy, Bruno Mondadori, Milano
  45. Bourdieu P., (2001) La distinzione. Critica sociale del gusto, il Mulino, Bologna
  46. Bonazzi G., (2008) Storia del pensiero organizzativo, FrancoAngeli, Milano
  47. Bigiaretti L., (2010) Scritti e discorsi di cultura industriale, Hacca, Matelica
  48. Bartezzaghi E., (2010) L’organizzazione dell’impresa. Processi, progetti, conoscenza, persone, Rizzoli Etas, Milano

Davide Lucantoni, Comunicazione aziendale e soggettività sociale del lavoratore in "PRISMA Economia - Società - Lavoro" 1-2/2018, pp 31-45, DOI: 10.3280/PRI2018-001003