Not uniformity of local systems and sustainability of well-being

Journal title RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'
Author/s Irene Paola Borrelli
Publishing Year 2013 Issue 2013/1
Language Italian Pages 9 P. 109-117 File size 164 KB
DOI 10.3280/RISS2013-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The globalization progress pose each territorial system over against new competitive pressures, this new process impose to reconsider and to model competitive strategies for new scenarios. Territorial systems often prefer to accept the uniformity’s guidance, in this way they renounce and do not protect their peculiarity; this choice in the long term could lay today’s resource endowment on the line, then it will limit the future prospective of well-being. In view of these observations, the following review gives a cue of considerations about the importance of territoriality to realize a sustainable globalization and it highlights how the identity protection is the driver to avoid that local systems have to give up with respect to the dynamics of globalization.

Keywords: Local systems, territory, non uniformity, identity, well-being sustainability

  1. Agazzi E. (2001). Globalizzazione e perdita delle identità. In: Paoletti L. & Zamagni S. (2001). Globalizzazione e particolarità. Fondazione Internazionale Nova Spes, pp.124-131.
  2. Agnew J. P.(1994). The territorial trap: the geographical assumptions of international relations theory. Review of International Political Economy, 1, 1: 53-80, DOI: 10.1080/09692299408434268
  3. Camagni R. (2003). A proposito di competitività territoriale: concetto solido o fuorviante?. In: Cucculelli M., Mazzoni R. (2003). Risorse e competitività. Milano: FrancoAngeli.
  4. Caroli, M. G. (2006). Il marketing territoriale. Strategie per la competitività sostenibile del territorio (Vol. 1). Milano: FrancoAngeli.
  5. Carta M. (1999). L’armatura culturale del territorio. Milano: FrancoAngeli.
  6. Cesaretti G.P, Misso R. (2012). La sostenibilità dello sviluppo. In: Andreopoulou Z., Cesaretti G.P. and Misso R. (eds). Sostenibilità dello sviluppo e dimensione territoriale-Il ruolo dei sistemi regionali a vocazione rurale. Milano: FrancoAngeli, pp. 15-35.
  7. Cesaretti G.P, Scarpato D. (2010). Competitività territoriale sostenibile e agroalimentare: l’approccio alla “qualità di sistema. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli, pp. 30-47.
  8. Cesaretti G.P. (2011). L’approccio della Fondazione Simone Cesaretti alla Sostenibilità dello Sviluppo umano. Rivista di studi sulla sostenibilità, 1: 11-13, DOI: 10.3280/RISS2011-001003
  9. Dematteis G., Governa F. (a cura di) (2005). Territorialità, sviluppo locale, sostenibilità: il modello SloT. Milano: Franco Angeli.
  10. Duchesne S., Frognier A.P. (2002). Sur les dynamiques sociologiques et politiques de l’identification à l’Europe. Revue française de science politique, 52, 4: 355-374, DOI: 10.3406/rfsp.2002.403724
  11. Golinelli C.M. (2002). Il territorio sistema vitale. Verso un modello di analisi. Torino: Giappichelli.
  12. Ianuario S., Olleia A. (2010). L’identità territoriale: elemento distintivo e fattore di competizione nel contesto globale. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli.
  13. Johnston R. (2003). Territory and territoriality in a globalizing world. Ekistics, 70, 418-419: 64-70.
  14. Magnaghi A. (2000). La progettazione del territorio. Torino: Bollati Bolinghieri.
  15. Misso R. (2012). I sentieri della sostenibilità territoriale. In: Andreopoulou Z., Cesaretti G.P. and Misso R. (eds). Sostenibilità dello sviluppo e dimensione territoriale-Il ruolo dei sistemi regionali a vocazione rurale. Milano: FrancoAngeli, pp. 37-58.
  16. Napolitano E. M. (2002). Il marketing interculturale. Le identità diventano valore. Milano: FrancoAngeli.
  17. Pilati L. (1996). I sistemi agricoli nelle interdipendenze territoriali. Una lettura stereologica. Rovereto: Edizioni Osiride.
  18. Pollice F. (2005). Il ruolo dell’identità territoriale nei processi di sviluppo locale. Bollettino della Società Geografica, 10(1): 75-92.
  19. Raagmaa G. (2002). Regional Identity in Regional Development and Planning. European Planning Studies, 10(1): 55-76, DOI: 10.1080/09654310120099263
  20. Sack R.D. (1986). Human Territoriality: Its Theory and History. Cambridge: Cambridge University Press, DOI: 10.2307/2505108
  21. Scarpato D. (2010). La dimensione territoriale dello sviluppo tra competitività e sostenibilità. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds) (2010). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli, pp. 19-29.
  22. Simon C., Steel B.S., Lovrich N.P. (2011). State and Local Government: Sustainability in the 21st Century. USA: Oxford University Press.
  23. Valdani E., Arcani F. (2000). Strategie di marketing per il territorio: come vendere un’area geografica. In: Perrone V. (a cura di). L’occupazione possibile. Milano: Etaslibri.

Irene Paola Borrelli, Non omologazione dei sistemi locali e sostenibilità del benessere in "RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'" 1/2013, pp 109-117, DOI: 10.3280/RISS2013-001008