Il patrimonio artistico e culturale italiano: gestione, valorizzazione e attrattività turistica

Journal title ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO
Author/s Enrico Beretta, Andrea Migliardi
Publishing Year 2014 Issue 2014/2
Language Italian Pages 37 P. 199-235 File size 405 KB
DOI 10.3280/ED2014-002002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Italy is the country with the most important per capita heritage endowment in Europe. Italian heritage already provides a relevant contribute to the touristic inflows development, above all from abroad, as proved by the Italian International Tourism Survey conducted by the Bank of Italy. Nevertheless, an international comparison shows the potential to significantly boost its economic exploitation. It is important to strengthen Italian heritage valorisation, not only in order to increase its direct effects on occupation and added value, but also in order to enhance its indirect impact on cultural tourism.

Keywords: Artistic and cultural heritage, cultural tourism, policies for culture.

Jel codes: Z10, Z11, L83

  1. Alivernini, A., Breda, E., Cannari, L., Franco, D., Il turismo internazionale in Italia: dati e risultati, Presentazione dei lavori, Banca d’Italia, mimeo, 2013.
  2. Aspen Institute Italia (2012), I musei italiani, www.aspeninstitute.it. Benhamou, F., L’économie de la culture, Paris, La Decouverte, 2004.
  3. Beretta, E., Migliardi, A., Le attività culturali e lo sviluppo economico: un esame a livello territoriale, Banca d’Italia, in ≪Questioni di economia e finanza≫, n. 126, luglio, 2012.
  4. Civita, La fruizione dei siti web museali da parte degli utenti di internet, www.civita.it, 2009.
  5. Confindustria-Confcultura, La valorizzazione della cultura tra Stato e mercato, Sipi editore, febbraio, 2008.
  6. Cori, R., Giorgiantonio, C., Paradisi, I., Il ruolo del capitale umano, in ≪Banca d’Italia ≫, “L’efficienza della spesa per infrastrutture”, Seminari e convegni, n. 10, giugno, 2012.
  7. Cour des Comptes, Les musées nationaux après une décennie de transformation (2000-2010), www.ccomptes.fr, 2011.

Enrico Beretta, Andrea Migliardi, Il patrimonio artistico e culturale italiano: gestione, valorizzazione e attrattività turistica in "ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO " 2/2014, pp 199-235, DOI: 10.3280/ED2014-002002