Inequalities in the educational process and in school-to-work transition of young people in the discrict of Bologna

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Barbara Giullari, Giulia Rossi
Publishing Year 2014 Issue 2014/136 Language Italian
Pages 18 P. 166-183 File size 210 KB
DOI 10.3280/SL2014-136009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Inequalities in the educational process and in school-to-work transition of young people in the district of Bologna. The paper is based on programme of research to support the policy making process to prevent non-attendance school and to improve school-to-work transition. It starts analyzing the relationship between social inequalities and educational and training inequalities and then between school-to-work transition of young people, in the district of Bologna. The paper finally suggests the need of welfare policies that integrate devices for training and working with social protection policies and the fight to social inequalities.

Keywords: Inequalities, education and training, work transitions, capabilities, integration

  1. Bifulco L., Mozzana C. (2011). La dimensione sociale delle capacità: fattori di conversione, istituzioni e azione pubblica. Rassegna Italiana di Sociologia, 3. DOI: 10.1423/35258
  2. Blossfeld H.-P., Hofacker D., Rizza R., Bertolini S., a cura di (2011). Giovani, i perdenti della globalizzazione? Lavoro e condizione giovanile in Europa e in Italia. Sociologia del Lavoro, 124.
  3. Bonvin J.-M., Dif-Pradalier M. (2010). Implementing the capability approach in the field of education and welfare: conceptual insights and practical consequences. 2nd workshop «A theoretical framework for measuring capabilities, FP7 Research Programme “WorkAble”, Pavia, 26-27 mai.
  4. Bonvin J.M. (2006). Riforme della sfera pubblica e approccio della capacitazione.
  5. L’esperienza delle politiche dell’impiego. La Rivista delle Politiche Sociali, 2: 293-308.
  6. Busilacchi G. (2010). Approccio delle capacità e sociologia economica: un matrimonio vincente per lo studio delle politiche. In: Barbera F., a cura di, La ricerca socio-economica tra politiche pubbliche, interessi economici e società civile. Milano: FrancoAngeli.
  7. Busso S., Negri N. (2012). La programmazione sociale a livello locale. Innovazione, tradizione e rituali. Roma: Carocci.
  8. Checchi D., Ballarino G. (2006). Sistema scolastico e diseguaglianza sociale. Scelte individuali e vincoli strutturali. Bologna: il Mulino.
  9. Colombo M. (2010). Dispersione scolastica e politiche per il successo formativo: dalla ricerca sugli early school leaver alle proposte di innovazione. Trento: Erickson.
  10. Cordella G., Masi S.E., a cura di (2012). Condizione giovanile e nuovi rischi sociali. Roma: Carocci.
  11. de Leonardis O. (2009). Conoscenza e democrazia nelle scelte di giustizia: un’introduzione. La Rivista delle Politiche sociali, 3.
  12. De Mauro T. (2011). Introduzione. In: Nussbaum M.C. Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino.
  13. Dubet F., Duru-Bellat M., Vérétout A. (2010). Le diseguaglianze scolastiche a monte e a valle. Organizzazione scolastica e influenza dei titoli di studio. Sociologia del Lavoro, 120. DOI: 10.3280/SL2010-120004
  14. Esping-Andersen G. (2005). I bambini nel welfare state. Un approccio all’investimento sociale. La Rivista delle Politiche sociali, 4.
  15. Ghione V. (2005). La dispersione scolastica. Le parole chiave. Roma: Carocci.
  16. Giovannini M.L. (1998). Le ricerche di Mario Gattullo sulla selezione nella scuola dell’obbligo. In: Morgagni E., a cura di. Adolescenti e dispersione scolastica. Possibilità di prevenzione e recupero. Roma: Carocci.
  17. Giullari B. (2006). Lavoro, occupabilità e trasformazioni del sistema formativo nella società della conoscenza. Milano: FrancoAngeli.
  18. Giullari B. (2010). Tra lavoro e conoscenza. Una introduzione. Sociologia del Lavoro, 120: 7-22. DOI: 10.3280/SL2010-120001
  19. Giullari B., a cura di (2010). Tra conoscenza e lavoro: scenari e strategie nel rapporto tra formazione e occupazione. Sociologia del Lavoro, 120. Giullari B., a cura di (2003). Verso un Osservatorio sulla scolarità. Scelte e percorsi dei giovani in obbligo formativo nella provincia di Bologna. Roma: Carocci.
  20. Giullari B. (2012). Convertire diritti in capacità: l’esperienza della Provincia di Bologna nel contrasto alla dispersione scolastica e formativa. Scuola Democratica, 6: 46-62.
  21. Giullari B., Rossi G. (2010). La diseguaglianza nei processi formativi e nelle transizioni al lavoro in provincia di Bologna: promuovere processi capacitanti. Sociologia del Lavoro, 120. DOI: 10.3280/SL2010-120011
  22. Grimaldi G., Romano T., Serpieri R. (2011). I discorsi della dispersione. Una politica di parternariato. Napoli, Liguori.
  23. Jenson J. (2009). Unione Europea: dalle pari opportunità all’“investimento sociale”. La Rivista delle Politiche Sociali, 2.
  24. Mignani S., Martelli I., Pillati M. (2010). Un indicatore statistico del background familiare nello studio del successo scolastico degli studenti della provincia di Bologna. Sociologia del Lavoro, 120. DOI: 10.3280/SL2010-120010
  25. Moscati R., Nigris, E., Tramma S., a cura di (2008). Dentro e fuori la scuola. Milano: Bruno Mondadori.
  26. Paci M. (2005). Nuovi lavori, nuovo welfare: sicurezza e libertà nella società attiva. Bologna: il Mulino.
  27. Rullani E. (2004). Economia della conoscenza. Creatività e valore nel capitalismo delle reti. Roma: Carocci.
  28. Saraceno C. (2013). Il Welfare. Bologna: il Mulino.
  29. Sen A. (1985). Commodities and capabilities. Amsterdam: North-Holland.
  30. Sen A. (1992). Inequality reexamined. Oxford: Oxford University Press.
  31. Sen A. (1999) Development as freedom. Oxford: Oxford University Press.
  32. Zimmermann B. (2006). Pragmatism and the Capability Approach: challenges in Social Theory and Empirical Research. European Journal of Social Theory, 9; 467:484. DOI: 10.1177/1368431006073014

Barbara Giullari, Giulia Rossi, Le diseguaglianze nei processi formativi e nelle transizioni al lavoro dei giovani in provincia di Bologna in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 136/2014, pp 166-183, DOI: 10.3280/SL2014-136009