Come insegnare storia a bambini e adolescenti. Qualche modesta proposta

Journal title HISTORIA MAGISTRA
Author/s Lando Landi
Publishing Year 2015 Issue 2015/18
Language Italian Pages 8 P. 85-92 File size 90 KB
DOI 10.3280/HM2015-018007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

We appreciate the methodological characteristics of the new guidelines that are inspired to constructivism and activism. We also agree with the attention on prehistory, a transversal age useful to highlight the main basic social structures. On the other hand we do not agree with the proposed study plan: Greek and Roman cultures are studied only one time at the age (and attitude) of ten years. We suggest a different organization of the curriculum were each historical period is repeated in different ages focusing the attention on different aspects and progressively increasing the complexity of the cognitive process. As an example, during the primary school, history could be presented from a cultural point of view delineating a gallery of "civility pictures". The main political and economic events could be added during the first grade secondary school, enhancing the complexity of history knowledge. Finally during the second grade secondary school the panel could be completed with a critical review of the different historiographic points of view. .

Keywords: National guidelines, Primary school, Didactic, History, Social structures, Spiral curriculum

  1. Bruner J. (1967), Verso una teoria dell’istruzione, Armando, Roma.
  2. Brusa A. (2008), Un laboratorio ben fatto ben fatto per una nuova didattica della storia, in «Quaderni di Archivio Bergamasco», 2008, n. 2.
  3. Cavalli Sforza L. (2003), Geni, popoli e lingue, Adelphi, Milano.
  4. Chavaillon J. (1998), L’età dell’oro dell’umanità, Jaca Book, Milano.
  5. Cousinet R. (1955), L’insegnamento della storia e l’educazione nuova, La Nuova Italia, Firenze.
  6. D’Alessandro V. (1976), Esperienze di drammatizzazione della storia, ivi.
  7. Di Santo M.R. (2008), Sherlock Holmes in classe, in Landi L. (a cura di), È tutta
  8. un’altra storia. Proposte di laboratorio per la primaria, Carocci, Roma.
  9. Diamond J. (1998), Armi, acciaio e malattie, Einaudi, Torino.
  10. Facchini F. (1994), Il cammino dell’evoluzione umana, Jaca Book, Milano.
  11. Gasparri S. (1982), Un curricolo di storia non urbana, La Nuova Italia, Firenze.
  12. Girardet H. (1983), Un curricolo di storia come costruzione di reti concettuali, in
  13. Pontecorvo C. (a cura di), in Storia e processi di conoscenza, Loescher,
  14. Torino.
  15. Landi L., (2006), Insegnare la storia ai bambini, Carocci, Roma.
  16. Le Goff J. (1983) (a cura di), La nuova storia, Mondadori, Milano.
  17. Lenti C. (2008), Io ero la regina e tu il re, in Landi L. (a cura di), È tutta
  18. un’altra storia. Proposte di laboratorio per la primaria cit.
  19. Leroi-Gourhan A. (1976), Gli uomini della preistoria. L’arte, la tecnica, le
  20. cacce nell’età della renna, Feltrinelli, Milano.
  21. Levi Moreno J., 2007, Il teatro della spontaneità, Di Renzo Editore, Roma.
  22. Pezzati S. (2008), Dall’arte alla storia, in Landi L. (a cura di), È tutta un’altra
  23. storia. Proposte di laboratorio per la primaria cit.
  24. Id. (2010), Le vie dell’arte, in Landi L. (a cura), Di chi è questa storia?
  25. Proposte didattiche per le classi multiculturali, Carocci, Roma.
  26. Piaget J. (1933), Psychologie de l’enfant et enseignement de l’histoire, in «Bulletin
  27. trimestriel de la Conference pour L’Enseignement de l’Histoire», n. 2.
  28. Pomian K. (1983), Storia delle strutture, in Le Goff J. (a cura), La Nuova Storia, Mondadori, Milano, pp. 99-100

Lando Landi, Come insegnare storia a bambini e adolescenti. Qualche modesta proposta in "HISTORIA MAGISTRA" 18/2015, pp 85-92, DOI: 10.3280/HM2015-018007