Declinazioni e interpretazioni della vicarianza. L’ex-aptation alla luce della didattica semplessa

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Nadia Carlomagno, Cristian Fuschetto, Maurizio Sibilio
Publishing Year 2015 Issue 2015/2
Language Italian Pages 12 P. 37-48 File size 113 KB
DOI 10.3280/ERP2015-002003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Complex systems can be studied either "here and now" or in their evolution in a specific period. On this basis, this paper intends to decline on a diachronic way, in a teaching context, the concept of vicariance used by Berthoz about living organism in a synchronic way . (Bertohz, 2011). "Simplexities" principles and properties can be analyzed on the basis of a analogical intensive methodology, as regulative instruments of education systems (Sibilio, 2013). This hypothesis, in integrating the so-called principle of ex-aptation (Gould and Verba, 1982), aims at enriching useful tools able to face the complexity.

  1. Ammaniti, M., Gallese, V. (2014). La nascita dell’intersoggettività. Lo sviluppo del sé tra psicodinamica e neurobiologia. Milano: Raffaello Cortina.
  2. Barsanti, G. (2005). Una lunga pazienza cieca. Storia dell’evoluzionismo. Torino: Einaudi.
  3. Carlomagno, N., Ciasullo, A., Orefice, C., Frauenfelder, E. (2013). Didactic “Harmonies” in a Bioeducational Perspective. Education Sciences & Society, 4/1: pp. 151 – 158.
  4. Darwin, C. (1967). L’origine delle specie (dalla sesta edizione del 1872). Torino: Bollati Boringhieri.
  5. Gould, S.J., Vrba, E. (1982). Exaptation, a Missing Term in the Science of Form, Paleobiology, 8 (1), pp. 4-15.
  6. Gould, S.J. (1994). Otto piccoli porcellini. Milano: Il Saggiatore.
  7. Eldredge, N. (2002). Trame dell’evoluzione. Milano: Cortina.
  8. Fraunfeleder, E. (2001). Pedagogia e biologia. Una possibile “alleanza”. Napoli: Liguori.
  9. Fuschetto, C. (2010). Darwin teorico del postumano. Natura, artificio, biopolitica. Milano: Mimesis.
  10. Jacob, F. (1978). Evoluzione e bricolage. Torino: Einaudi.
  11. Maturana, H.R., Varela, F.J. (1985). Autopoiesi e cognizione. La realizzazione del vivente. Venezia: Marsilio.
  12. Mayr, E. (1990). Storia del pensiero biologico. Torino: Bollati Boringhieri. Mayr, E., Provine, W.B. (1980). The Evolutionary Synthesis: Perspectives on the Unification of Biology. London: Cambridge Univ. Press.
  13. Pievani, T. (2004). Exaptation: la biologia dell’imprevedibile. Un approccio costruttivista all’idea di “adattamento”. In Barbetta, P., Capararo, M., Pievani, T., Sotto il velo della normalità. Exaptation e sistemi di cura (pp. 13-141). Roma: Meltemi Editore.
  14. Pievani, T. (2008). Exaptation. Il bricolage dell’evoluzione. Torino: Bollati Boringhieri.
  15. Ramachandran, V.S. (2004). Che cosa sappiamo della mente. Milano: Mondadori.
  16. Sibilio, M. (2013). La didattica semplessa. Napoli: Liguori.
  17. Tattersall, I. (1998). Il cammino dell’uomo. Milano: Garzanti.
  18. Vrba, E., Gould, S.J. (1986). The hierarchical expansion of sorting and selection: sorting and selection cannot be equated. Paleobiology, 12/2: (Spring, 1986), pp. 217-228.

Nadia Carlomagno, Cristian Fuschetto, Maurizio Sibilio, Declinazioni e interpretazioni della vicarianza. L’ex-aptation alla luce della didattica semplessa in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2015, pp 37-48, DOI: 10.3280/ERP2015-002003