L’effetto di Montalbano sui flussi turistici nei luoghi letterari e televisivi

Journal title ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO
Author/s Paolo Di Betta
Publishing Year 2015 Issue 2015/2
Language Italian Pages 22 P. 269-290 File size 125 KB
DOI 10.3280/ED2015-002003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The effect of Inspector Montalbano on tourist flows. This article measures the impact of the TV-series featuring Inspector Montalbano (1982-2013) on Ragusa and Agrigento, respectively movie-location and literary-location. The monetary impact from the added arrivals fostered by the TV-series and the literary production is also assessed. This analysis helps in deciding how appropriate is deadweight public funding of the TV-series production in order to improve the movie-location as a tourism destination. Both the TV-series and the books positively influence arrivals. Deadweight public funding of the TV-series is not theoretically justified, as the same rationale could easily be applied to justify the funding of the literary production for the benefit of incoming tourism. The destinations may offer complementary tourist products within an integrated tourist district based upon the cultural creativity they share.

Keywords: Movie tourism, Montalbano, touristic district, fractional logit regression. JEL Classification: L82, L83, M37.

  1. Barca, F., Zambardino, B., Farsagli, S., Andreano, G., Fiorellino, M., e Marzulli, A. Il sostegno alla filiera audiovisiva in Puglia: per una analisi di impatto di Apulia Film Fund (2007-2010), Istituto di Economia dei Media (IEM) della Fondazione Rosselli per Fondazione Apulia Film Commission, 2011. report-fondazionerosselli.pdf, (prelevato il 6 marzo 2014),
  2. Clausi, M., Leone, D., Lo Bocchiaro, G., Pancucci Amarù, A., Ragusa, D. I luoghi di Montalbano. Una guida. Palermo: Sellerio, II edizione, 2007.
  3. Connell, J., Film tourism-Evolution, progress and prospects, in «Tourism Management », 33, 2012, pp. 1007-1029. DOI: 10.1016/j.tourman.2012.02.008
  4. Cracolici, M.F., Nijkamp, P., The attractiveness and competitiveness of tourist destinations: A study of Southern Italian regions, in «Tourism Management», 30, 2008, pp. 336-344. DOI: 10.1016/j.tourman.2008.07.00
  5. Cuccia, T., Izzo, I., Tourism seasonality in cultural destinations: Empirical evidence from Sicily, in «Tourism Management», 32, 2011, pp. 589-595. DOI: 10.1016/j.tourman.2010.05.00
  6. Fumagalli, A., Creatività al potere. Da Hollywood alla Pixar, passando per l’Italia, Torino, Lindau, 2013.
  7. Grasso, A., Buona maestra. Perché i telefilm sono diventati più importanti dei libri e del cinema, Milano, Mondadori, 2007.
  8. ICOMOS, International cultural tourism charter. Principles and guidelines for managing tourism at places of cultural and heritage significance. ICOMOS International Cultural Tourism Committee, 2002.
  9. Luciolli, M., Montalbano. I luoghi televisivi. Arte, storia e cultura della Sicilia sud orientale, Ragusa, Edizioni Enjoy, 2014.
  10. Mantovani, M., Produzioni cinematografiche e turismo: le politiche pubbliche per la localizzazione cinematografica. Il caso del commissario Montalbano, in «Rivista di scienze del turismo», 3, 2010, pp. 81-103.
  11. Marrone, G., Montalbano. Affermazioni e trasformazioni di un eroe mediatico, Roma, Rai Eri, 2003.
  12. Regione Siciliana, Capitolo VI. Il turismo nelle province siciliane, senza data. Da:
  13. Conoscenza. Situazione economica della Sicilia. Quadro regionale. Relazioni provinciali delle Camere di Commercio, Palermo, 1983-1998.
  14. Regione Siciliana. Assessorato Turismo. Osservatorio Turistico, Movimento del turismo in Sicilia, Palermo, 1996.
  15. Rocco, A. (a cura di), Studio sull’impatto economico delle produzioni cinematografiche e televisive sul territorio umbro, Terni: Umbria Film Commission, 2001.
  16. Versace, A., Canova, L., Fabbri, T., Medolago Albani, F., L’evoluzione del sostegno pubblico all’audiovisivo, in Barca F. (a cura di), L’industria della comunicazione in Italia. 1987-2008: le trasformazioni dell’industria della comunicazione in Italia, Fondazione Rosselli – Istituto di Economia dei Media, XI rapporto IEM, Milano, Guerini, 2008.
  17. Wooldridge, J.M., Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data, Cambridge, MA, MIT Press, II ed., 2010.
  18. Wynen, J., Explaining travel distance during same-day visits, in «Tourism Management », 36, 2013, pp. 133-140. DOI: 10.1016/j.tourman.2012.11.007

  • Urban Regionalisation Processes Vincenzo Todaro, Annalisa Giampino, Francesco Lo Piccolo, pp.165 (ISBN:978-3-030-64468-0)
  • Place matters: geographical context, place belonging and the production of locality in Mediterranean Noirs Nicola Gabellieri, in GeoJournal /2022 pp.3895
    DOI: 10.1007/s10708-021-10470-x

Paolo Di Betta, L’effetto di Montalbano sui flussi turistici nei luoghi letterari e televisivi in "ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO " 2/2015, pp 269-290, DOI: 10.3280/ED2015-002003