Potential and critical issues in a local experience of making knowledge on trajectories of transitions to school and work in the light of the capability approach

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Barbara Giullari
Publishing Year 2016 Issue 2016/141
Language Italian Pages 15 P. 107-121 File size 118 KB
DOI 10.3280/SL2016-141007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The essay reflects on a process of making knowledge in support of local policies to promote access and educational success and school-to-work transition. The arguments refer to capabilities approach (CA), mentioned in the first part of the work. In the second part the Autor explores a programme of research on nonattendance school and to school-to-work transition, developed by Observatory on education in the district of Bologna applying a longitudinal analysis to personal data to follow individuals over extended period of school life and school-to-work transition. The issue concerns about how much long term analysis might be important from the perspective of capabilities to plan welfare outcomes.

Keywords: Informational basis, capabilities, choice, policies

  1. Barca F. (2009). Un’Agenda per la riforma della politica di coesione. Una politica di sviluppo rivolta ai luoghi per rispondere alle sfide e alle aspettative dell’Unione Europea. Rapporto indipendente.
  2. Bifulco L., Mozzana C. (2011) La dimensione sociale delle capacita: fattori di conversione, istituzioni e azione pubblica. Rassegna Italiana di Sociologia, 52(3): 399-415. DOI: 10.1423/3525
  3. Boni A., Arias B. (2013). People first. Rethinking educational policies in times of crisis using the capability approach. Scuola Democratica, 3. DOI: 10.12828/75719
  4. Bonvin J.-M., Farvaque N. (2005). What informational basis for assessing jobseekers? Capabilities vs. preferences. Review of Social Economy, 63(2): 269-89.
  5. Bonvin J.-M., Rosenstein E. (2014). Par de la les evidences: le role de la sociologie dans l’analyse des politiques sociales, paper Colloque ASF Les usages de la sociologie des politiques sociales. MSH de Dijon, 2-3 Octobre.
  6. Busilacchi G. (2011). Approccio delle capacità, teoria dell’azione e welfare state. In: Paci M., Pugliese E., a cura di, cit.
  7. Colombo M. (2015). Dispersione scolastica, tema sfidante per le politiche educative. Livelli di attenzione e strategie in quattro casi nazionali. Scuola Democratica, 2. DOI: 10.12828/80463
  8. de Leonardis O. (2009). Conoscenza e democrazia nelle scelte di giustizia: un’introduzione. La Rivista delle Politiche Sociali, 3.
  9. de Leonardis O., Negrelli S., Salais R., eds. (2012). Democracy and capabilities for voice: welfare, work and public deliberation in Europe. Bruxelles: Lang.
  10. De Luigi N., Martelli A., Rizza R., a cura di (2014). Giovani e mercato del lavoro: instabilita, transizioni, partecipazione, politiche. Sociologia del Lavoro, 136.
  11. Dubet F., Duru-Bellat M., Veretout A. (2010). Le diseguaglianze scolastiche a monte e a valle. Organizzazione scolastica e influenza dei titoli di studio. Sociologia del Lavoro, 120. DOI: 10.3280/SL2010-120004
  12. Giullari B., a cura di (2003). Verso un Osservatorio sulla scolarita. Scelte e percorsi dei giovani in obbligo formativo nella provincia di Bologna. Roma: Carocci.
  13. Giullari B. (2012). Convertire diritti in capacita: l’esperienza della Provincia di Bologna nel contrasto alla dispersione scolastica e formativa. Scuola Democratica, 6: 46-62.
  14. Giullari B., Rossi G. (2010). La diseguaglianza nei processi formativi e nelle transizioni al lavoro in provincia di Bologna: promuovere processi capacitanti. Sociologia del Lavoro, 120. DOI: 10.3280/SL2010-120011
  15. Giullari B., Ruffino M. (2013). Descrivere, classificare, contare: produzione, utilizzo e criticita delle rappresentazioni del lavoro. Sociologia del Lavoro, 129: 9-21. DOI: 10.3280/SL2013-129002
  16. Goglio V., Rizza R. (2014). Transizioni occupazionali di giovani e giovani adulti in Europa: evidenze da quattro paesi. Sociologia del Lavoro, 136. DOI: 10.3280/SL2014-136006
  17. Hallerod B., Strandh M. (2010). Meausiring Capabilities-Possibilities and Obstacles. Collaborative Project WorkAble (244909) – Deliverable 2.2 finale report, July.
  18. Isfol (2009). Ottavo Rapporto di monitoraggio del diritto-dovere. Roma.
  19. Leonardi L. (2009). Capacitazioni, lavoro e welfare. La ricerca di nuovi equilibri tra stato e mercato: ripartire dall’Europa? Stato e Mercato, 85. DOI: 10.1425/29256
  20. Mignani S., Martelli I., Pillati M. (2010). Un indicatore statistico del background familiare nello studio del successo scolastico degli studenti della provincia di Bologna. Sociologia del Lavoro, 120. DOI: 10.3280/SL2010-120010
  21. Paci M. (2005). Nuovi lavori, nuovo welfare: sicurezza e libertà nella società attiva. Bologna: il Mulino.
  22. Paci M., Pugliese E., a cura di (2011). Welfare e promozione delle capacità. Bologna: il Mulino.
  23. Power M. (2002). La società dei controlli. Torino: Edizioni di Comunita.
  24. Rossi Doria M. (2014). La scuola abbandonata. MicroMega, 6.
  25. Salais R. (2003) Work and Welfare: towards a capability approach. In: Zeitlin J., Trubek D.M., eds., Governing work and welfare in a new economy: European and American experiments. Oxford: Oxford University Press.
  26. Salais R. (2013). Le convenzioni come strumenti di policy: l’europa e la decostruzione” della disoccupazione. Sociologia del Lavoro, 129. DOI: 10.3280/SL2013-129003
  27. Sen A. (1985). Commodities and Capabilities. Amsterdam, North Holland: Elsevier Science Publishers B.V.
  28. Sen A. (1990). Justice: Means Versus Freedom. Philosophy and Public Affairs, 19: 111-21.
  29. Sen A. (1994). La disuguaglianza. Un riesame critico. Bologna: il Mulino.
  30. Sen A. (2001). Lo sviluppo è libertà. Milano: Mondadori.
  31. Sen A. (2011). L’idea di giustizia. Milano: Mondadori.
  32. Triventi M. (2014). Le disuguaglianze di istruzione secondo l’origine sociale. Scuola Democratica, 2. DOI: 10.12828/7742
  33. Zimmermann B. (2006). Pragmatism and the Capability Approach. Challenges in Social theory and Empirical Research. European Journal of Social Theory, 9(4): 467-484.

Barbara Giullari, Potenzialità e criticità di un’esperienza locale di creazione e utilizzo di strumenti di analisi delle traiettorie scolastiche e delle transizioni al lavoro alla luce del capability approach in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 141/2016, pp 107-121, DOI: 10.3280/SL2016-141007