Ferrara creative city

Journal title ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI
Author/s Gianfranco Franz
Publishing Year 2016 Issue 2016/117
Language Italian Pages 21 P. 73-93 File size 127 KB
DOI 10.3280/ASUR2016-117004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The essay explores the theme of urban creativity from the illustration of three local practices suddenly blossomed in Ferrara from 2012. The recent phenomenon of creativity that is manifested in Ferrara is put in relation by the author with the results of thirty years of cultural and tourism policies promoted by the City. In conclusion, some considerations are developed both on the practices discussed, both on the general conditions to encourage this type of development.

Keywords: Urban creatività; culture; tourism; urban regeneration

  1. Calafati A.G. (2009). Economie in cerca di città. La questione urbana in Italia. Roma: Donzelli.
  2. Carta M. (2011). Piccole Capitali Creative. In: Alcozer F., a cura di, Middlecities. Città medie oltre il policentrismo. Trento-Barcelona: LIStLab Laboratorio internazionale editoriale: 67-73.
  3. Cersosimo D. e Wolleb G. (2006). Economie dal basso. Roma: Donzelli
  4. Florida R. (2002), The Rise of the Creative Class. Basic Books, New York.
  5. Franz G. (2012). Smart City versus Città Creativa. Una via italiana all’innovazione della città. Lulu Press.
  6. Franz G. (2011). Smart city/Città creativa: idee in movimento. Inforum. Informazioni sulla riqualificazione urbana e territoriale, 37: 28-32.
  7. Grandi R. (2010). Le città creative. Bologna: il Mulino.
  8. Landry C. and Bianchini F. (1995). The Creative City. London: Bournes Green, Demos-Comedia.
  9. Landry C. (2006). The Art of City Making. Londra.
  10. Lindert P.H. (2007). Spesa sociale e crescita. Milano: Università Bocconi Editore.
  11. Montanari F. (2011). Territori creativi. L’organizzazione delle politiche a supporto della creatività. Milano: Egea.
  12. Sacco P.L. (2002). La cultura come risorsa per lo sviluppo locale. La Nuova Città, 8: 2-3.
  13. Santagata W. (2009). Libro bianco sulla creatività. Milano: Egea.
  14. Rullani E. (2004). Economia della conoscenza. Creatività e valore nel capitalismo delle reti. Roma: Carocci.

Gianfranco Franz, Ferrara città creativa in "ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI" 117/2016, pp 73-93, DOI: 10.3280/ASUR2016-117004