Graduates in Social Work: How They Evaluate Their Education?

Journal title SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI
Author/s Carla Facchini, Chiara Respi
Publishing Year 2016 Issue 2016/3
Language Italian Pages 14 P. 161-174 File size 234 KB
DOI 10.3280/SP2016-003010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In recent years strong changes have occurred both in the socialpolicies and in people’s demand for support. As a consequence, all theoperators and, in particular, social workers, for their central role in theservice system, need a more adequate education. The objective of thisarticle is to analyze the social workers’ judgments about the educationreceived, looking at the results of a national survey conducted in 2013-14on graduates from 2006 to 2012. In particular, the research studies theevaluation of the training program in different areas: social and legalchanges, psychological dynamics, social research methodology,methodology and techniques of social work, internships and specificdisciplines of social work. The data show, first of all, substantially positiveratings for all proposed disciplinary axes, although with very articulated anddifferentiated evaluations; at the same time, the judgments become a bit lesspositive for those graduates who work as social workers: this evidence givesthe opportunity to reflect on the current training program.

Keywords: Social Workers; University; Evaluation of Education; ProfessionalSkills; BA Graduates.

  1. Allegri, E. 2013. Attivare relazioni: la prospettiva dei professionisti. In L. Bifulco e C. Facchini a cura di 2013. Partecipazione sociale e competenze. Il ruolo delle professioni nei Piani di Zona, pp. 79-96. Milano: FrancoAngeli.
  2. Alves, H. e Raposo, M. 2009. The Measurement of the Construct Satisfaction in Higher Education. The Service Industries Journal, 29(2), pp. 203-218.
  3. Bifulco, L. e Facchini, C. a cura di 2013. Partecipazione sociale e competenze. Il ruolo delle professioni nei Piani di Zona. Milano: FrancoAngeli.
  4. Cacioppo, M. e May, M. P. 2010. Ingresso nella professione e percorsi lavorativi. In C. Facchini a cura di 2010. Tra impegno e professione. Gli assistenti sociali come soggetto del Welfare, pp. 95-122. Bologna: Il Mulino.
  5. Campanini, A. M. a cura di 2009. Scenari di welfare e formazione al servizio sociale in un’Europa che cambia. Milano: Unicopli.
  6. Campanini, A. M. e Facchini, C. 2013. Values and Motivations in BA Students of Social Work: the Italian Case. Social Work & Society, 11(1),-- http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:hbz:464-sws-472, pp. 1-17.
  7. Clark, C. 1995. Competence and Discipline in Professional Formation. British Journal of Social Work, 25 (5), pp. 563-580.
  8. Payne, M. 2001. Knowledge Bases and Knowledge Biases in Social Work. Journal of Social Work, 2, pp. 133-146.
  9. Council on Social Work Education. 2008. Educational Policy and Accreditation Standards. Alexandria, VA: Council on Social Work Education. Facchini, C. 2009. La formazione dell’assistente sociale tra teoria e operatività. In A. M. Campanini a cura di 2009. Scenari di Welfare e formazione al servizio sociale in un’Europa che cambia, pp. 163-187. Milano: Unicopli.
  10. Facchini, C. a cura di 2010. Tra impegno e professione. Gli assistenti sociali come soggetto del Welfare. Bologna: Il Mulino.
  11. Facchini, C. 2012. Mutamento sociale, mutamento nei servizi competenze degli operatori e nuove sfide per l’università. Rivista trimestrale di Scienze dell’Amministrazione, 2, pp. 123-139.
  12. Facchini, C. e Lorenz, W. 2013. Between Differences and Common Features: The Work of Social Workers in Italy. International Social Work, 56(4), pp. 437-452.
  13. Facchini, C. e Mingione, E. 2011. Il cambiamento della morfologia sociale come matrice di nuovi rischi. In G. Carabelli e C. Facchini a cura di 2011. Il modello lombardo di Wefare. Continuità, riassestamenti, prospettive, pp. 17-38. Milano: FrancoAngeli.
  14. Facchini, C. e Ricotta, G. 2015. Offerta formativa, pregi e difetti: il punto di vista dei laureati in Sociologia. In C. Facchini a cura di 2015. Fare i sociologi. Una professione plurale tra ricerca e operatività, pp.181-202. Bologna: Il Mulino.
  15. Facchini, C. e Ruggeri, F. 2012. Le professioni sociali nelle trasformazioni del Welfare. Appunti per un percorso di ricerca. Rivista trimestrale di Scienza dell’amministrazione, 3, pp. 5-10.
  16. Facchini, C. e Tonon Giraldo, S. 2012. The University Training of Social Workers: Elements of Innovation, Positive and Critical Aspects in the Case of Italy. British Journal of Social Work, 20, pp. 667-684.
  17. Fargion, S. 2009. Il servizio sociale. Storia, temi e dibattiti. Bari: Laterza.
  18. Fazzi, L. 2013. La responsabilità professionale degli assistenti sociali nel settore pubblico e nel nonprofit. Autonomie locali e servizi sociali, 1, pp. 23-36.
  19. García-Aracil, A. 2009. European Graduates’ Level of Satisfaction with Higher Education. Higher Education, 57(1), pp. 1-21.
  20. Hackett, S., Kuronen, M., Matthies, A.L. and Kresal, B. 2003. The Motivation,Professional Developement and Identity of Social Work Students in Four European Countries. European Journal of Social Work, 6(2), pp. 163-178.
  21. Kanno, H. and Koeske, G. F. 2010. MSW Students’ Satisfaction with their Field Placements: the Role of Preparedness and Supervision Quality. Journal of Social Work Education, 46(1), pp. 23-38.
  22. Lazzari, F. a cura di 2007. Servizio sociale trifocale. Azioni e attori delle nuove politiche sociali. Milano: FrancoAngeli.
  23. Lee, M. and Fortune, A. E. 2013. Do We Need More «Doing» Activities or «Thinking» Activities in the Field Practicum? Journal of Social Work Education, 49, pp. 646-666.
  24. Lorenz, W. 2006. Education for the Social Profession. In L. Lyons ed. Social Work in Europe: Educating for Change, pp. 39-57. Birmingham: Venture Press.
  25. Lyons, K. and Lawrence, S. 2006. Social Work in Europe: Educating for Change, pp.39-58. Birmingham: Venture Press.
  26. Moriarty, J., Mac Intyre, G., Manthorpe, J., Crisp, B.R., Orme, J., Green Lister, P., Cavanagh, K., Stevens, M., Hussein, S. and Sharpe, E. 2010. My Expectations Remain the Same. The Student Has to Be Competent to
  27. Practice: Practice Assessor Perspectives on the New Social Work Degree Qualification in England. British Journal of Social Work, 19(40), pp. 583-601.
  28. Respi, C. e Triventi, M. 2015. La Laurea in Servizio sociale: offerta formativa e tendenze nelle iscrizioni. In M. Tognetti a cura di 2015. Voglio fare l’assistente sociale. Formazione e occupazione dei laureati in Servizio sociale in tempi di crisi e discontinuità, pp. 31-53. Milano: FrancoAngeli.
  29. Ruggeri, F. 2009. Trasformazioni del Welfare e ruolo del lavoro sociale. In A. M. Campanini a cura di 2009. Scenari di welfare e formazione al servizio sociale in un’Europa che cambia, pp. 115-160. Milano: Unicopli.
  30. Sala, E., Decataldo, A. e Respi, C. 2015. Il disegno della ricerca. In M. Tognetti a cura di 2015. Voglio fare l’assistente sociale. Formazione e occupazione dei laureati in Servizio sociale in tempi di crisi e discontinuità, pp. 95-115. Milano: FrancoAngeli.
  31. Stephen, W. and Balakrishnan, M. S. 2013. Assessing Student Satisfaction in Transnational Higher Education. International Journal of Educational Management, 27(2), pp. 143-156.
  32. Tognetti, M. a cura di 2015. Voglio fare l’assistente sociale. Formazione e occupazione dei laureati in Servizio sociale in tempi di crisi e discontinuità. Milano: FrancoAngeli.

Carla Facchini, Chiara Respi, Le valutazioni del percorso formativo dei neolaureati in servizio sociale in "SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI" 3/2016, pp 161-174, DOI: 10.3280/SP2016-003010