Adolescence Today: the View of Gestalt Therapy

Journal title QUADERNI DI GESTALT
Author/s Elisabetta Conte, Elisa Spini
Publishing Year 2017 Issue 2016/2
Language Italian Pages 12 P. 19-30 File size 211 KB
DOI 10.3280/GEST2016-002003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Beginning with a reflection on the adolescent condition in today’s society, this article presents a summary of the main works of Gestalt authors about adolescence. In a phenome-nological field prospective, this period of life is characterized by many modifications of the self that for Gestalt authors necessarily involve the teenager, her/his family and the society in which s/he lives. It shows a paradigm of care that looks at the need for adolescents to be recognized and loved in their intentions to contact the other. These epistemological principles guide the therapist’s work both at clinical and preventive level.

Keywords: Gestalt therapy with adolescents, clinical interventions in adolescence, prevention, self functions, teenage desensitisation, Gestalt therapy care paradigm, aesthetic relational perspective.

  1. Borgna E. (2005). Le figure dell’ansia. Milano: Feltrinelli.
  2. Cavaleri P.A., Pintus G. (2010). “Essere-con” nel mondo di oggi. Dialogo sulla cultura della relazione. Quaderni di Gestalt, XXIII,1: 35-49. DOI: 10.3280/GEST2010-00100
  3. Conte E. (2011). L’esperienza depressiva nell’adolescenza. L’oscurarsi della creatività. In: Francesetti G., Gecele M., a cura di, L’altro irraggiungibile. La psicoterapia della Gestalt con le esperienze depressive. Milano: FrancoAngeli, pp. 254-261.
  4. Conte E. (2014). Il dolore e la bellezza in adolescenza. In: Francesetti G., Ammirata M., Ric-camboni S., Sgadari M., Spagnuolo Lobb M., a cura di, Il dolore e la bellezza. Atti del III convegno della Società Italiana Psicoterapia Gestalt. Milano: FrancoAngeli, pp. 161-163.
  5. Conte E., Lipani M. (2015). Walking a Tightrope. Depressive Experiences in Adolescence. In: Francesetti G., ed., Absence Is the Bridge Between Us. Gestalt Therapy Perspective on Depressive Experiences. Siracusa: Istituto di Gestalt HCC Italy Publishing Co.
  6. Conte E., Mione M. (2008). La relazione educativa nella postmodernità: l’età della fanciullezza. In: Ferrara A., Spagnuolo Lobb M., a cura di, Le voci della Gestalt. Sviluppi e innovazioni di una psicoterapia. Milano: FrancoAngeli, pp. 174-179.
  7. Conte E., Mione M. (2013). Anorexic, Bulimic and Hyperphagic Existences: Dramatic Forms of Female Creativity. In: Francesetti G., Gecele M., Roubal J., eds., Gestalt Therapy in Clinical Practice. From Psychopathology to the Aesthetics of Contact. Milano: FrancoAngeli (trad. it.: La psicoterapia della Gestalt nella pratica clinica. Dalla psicopatologia all’estetica del contatto. Milano: FrancoAngeli, 2014).
  8. Erikson H.E. (1995). Gioventù e crisi d’identità. Roma: Armando Editore.
  9. Fabbrini A. (2003). Il primo colloquio con ragazzi in crisi. Conversazione con G.. Quaderni di psicologia, analisi transazionale e scienze umane, vol. 40 --http://www.psychomedia.it/ cpat/articoli/40-fabbrini.htm
  10. Fabbrini A., Melucci A. (2000). L’età dell’oro. Adolescenti tra sogno ed esperienza. Milano: Feltrinelli.
  11. Freud S. (1975). Tre saggi sulla teoria sessuale. Torino: Bollati Boringhieri.
  12. Galimberti U. (2007). L’ospite inquietante. Il nichilismo e i giovani. Milano: Feltrinelli.
  13. Kohlberg L. (1981). Essays on Moral Development, Vol. I: The Philosophy of Moral Development. San Francisco, CA: Harper & Row.
  14. Lipani M. (2014). “Mi sento taroccato”. Identikit per un adolescente in “affanno”. In: Francesetti G., Ammirata M., Riccamboni S., Sgadari M., Spagnuolo Lobb M., a cura di, Il dolore e la bellezza. Atti del III convegno della Società Italiana Psicoterapia Gestalt. Milano: FrancoAngeli, pp. 165-168.
  15. McConville M. (1995). Adolescence: Psychotherapy and the Emergent Self. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  16. McConville M. (2001). Lewininan Field Theory, Adolescent Development and Psychotherapy. In: McConville M., Wheeler G., eds., The Heart of Development: Gestalt Approaches to Working with Children, Adolescents and Their Worlds: Vol. 2. Adolescence. Hillsdale, NJ: Analytic Press.
  17. Mione M., Conte E. (2012). El proceso de contacto corporal. El ground y el hacerse acción de la experiencia del contacto. Cuadernos Gestalt, 2: 32-37.
  18. Oaklander V. (1997). The Therapeutic Process with Children and Adolescents. Gestalt Review, 1(4): 292-317.
  19. Perls F., Hefferline R., Goodman P. (1997). La terapia della Gestalt: eccitazione e accrescimento nella personalità umana. Roma: Astrolabio (ed. or.: Gestalt Therapy. Excitement and Growth in the Human Personality. Highland, NY: Gestalt Journal Press, 1951).
  20. Piaget J. (1967). Lo sviluppo mentale del bambino e altri studi di psicologia. Torino: Einaudi.
  21. Spagnuolo Lobb M. (2004). Diventare genitori nella società post-moderna. In: Romano R.G., a cura di, Ciclo di vita e dinamiche educative nella società postmoderna. Milano: FrancoAngeli, pp. 211-228.
  22. Spagnuolo Lobb M. (2010). Il corpo e la mente in adolescenza: l’approccio estetico della psicoterapia della Gestalt. Relazione presentata al Convegno “Dai fenomeni di conversione alla funzione organizzatrice della corporeità” (Roma, Istituto Psicoanalitico di Formazione e Ricerca “Armando Ferrari”, 21-23 maggio 2010).
  23. Spagnuolo Lobb M. (2011). Il now-for-next in psicoterapia. La psicoterapia della Gestalt raccontata nella società post-moderna. Milano: FrancoAngeli.
  24. Spagnuolo Lobb M. (2012). Lo sviluppo polifonico dei domini. Quaderni di Gestalt, XXV, 2: 31-50. DOI: 10.3280/GEST2012-00200
  25. Spagnuolo Lobb M. (2014). Web: il richiamo dell’altrove, tra riconoscimento e definizione di sé. Etica per le professioni, 2: 21-28.
  26. Spagnuolo Lobb M. (2015). Il sé come contatto. Il contatto come sé. Un contributo all’esperienza dello sfondo secondo la teoria del sé della psicoterapia della Gestalt. Quaderni di Gestalt, XXVIII, 2: 25-56. DOI: 10.3280/GEST2015-00200
  27. Toman S.M., Bauer A., McConville M., Robertson B. (2005). Adolescents: Development and Practice From a Gestalt Orientation. In: Woldt A.L, Toman S.M., eds., Gestalt Therapy: History, Theory, and Practice. London: Sage Publications

Elisabetta Conte, Elisa Spini, Adolescenza oggi: lo sguardo della psicoterapia della Gestalt in "QUADERNI DI GESTALT" 2/2016, pp 19-30, DOI: 10.3280/GEST2016-002003