How to Be Significant Adults with Adolescents: Gestaltic Reflections on the Bond of Caring Today

Journal title QUADERNI DI GESTALT
Author/s Mariangela Patti
Publishing Year 2017 Issue 2016/2
Language Italian Pages 9 P. 49-57 File size 164 KB
DOI 10.3280/GEST2016-002005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Starting from the analysis of the "adolescent living", this article proposes a Gestalt ori-ented interpretation of the psycho-educational function that parents, teachers and the broader social context are called to play towards new generations. In fact, Gestalt psychotherapy looks at the educational relationship as a genuine contact event, where the family and the school are the favorite places of the exchange and of the human, affective, cultural and social encounter. The post-modern society where our teenagers live, reflects the liquidity and fragility of the emotional bonds. In the context of what has been defined as the "liquid modernity" in the post-modern society, there is the necessity to promote an education that considers the emotional illiteracy of young people and at the same time includes an aesthetic approach based on the knowledge through the senses and a confidence in the self-regulation of the relationships.

Keywords: Adolescence, growth, education, family, relationship, school.

  1. Ammaniti M. (2015). La famiglia adolescente. Roma-Bari: Laterza.
  2. Arioli A. (2013). Questa adolescenza ti sarà utile. La ricerca di senso come risorsa per la vita. Milano: FrancoAngeli.
  3. Bauman Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press (trad. it.: Modernità liquida. Roma-Bari: Laterza, 2002).
  4. Bertolé L. (2015). Il miele e l’aceto. La sfida educativa dell’adolescenza. Milano: Novecento Media.
  5. Cappello G., a cura di (2004). L’adulto svelato. Gli adolescenti guardano gli adulti. Milano: FrancoAngeli.
  6. Cavaleri P.A. (2007). Vivere con l’altro. Per una cultura della relazione. Roma: Città Nuova.
  7. Fabbrini A., Melucci A. (2000). L’età dell’oro. Adolescenti tra sogno e esperienza. Milano: Feltrinelli.
  8. Kant I. (1781). Critica della ragion pura. Roma-Bari: Laterza, 2000.
  9. Pennac D. (2008). Diario di scuola. Milano: Feltrinelli.
  10. Perls F., Hefferline R.F., Goodman P. (1951). Teoria e pratica della terapia della Gestalt. Vitalità e accrescimento nella personalità umana. Roma: Astrolabio, 1971, 1997 (ed. or.: Gestalt Therapy. Excitement and Growth in the Human Personality. Highland, NY: Gestalt Journal Press, 1951).
  11. Recalcati M. (2014). L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento. Torino: Einaudi.
  12. Spagnuolo Lobb M. (2000). “Papà mi riconosci?” Accogliere la diversità dei figli oggi. Quaderni di Gestalt, XX, 30/31: 95-98.
  13. Spagnuolo Lobb M. (2004). Diventare genitori nella società post-moderna. In: Romano R.G., a cura di, Ciclo di vita e dinamiche educative nella società post-moderna. Milano: FrancoAngeli, pp. 211-228.
  14. Spagnuolo Lobb M. (2011). Il now-for-next in psicoterapia. La psicoterapia della Gestalt raccontata nella società post-moderna. Milano: FrancoAngeli (trad. ing.: The Now-for-next in Psychotherapy. Gestalt Therapy Recounted in Post-Modern Society. Siracusa: Is-tituto di Gestalt HCC Italy Publishing Co, 2013).
  15. Spagnuolo Lobb M. (2012). Lo sviluppo polifonico dei domini. Verso una prospettiva evolutiva della psicoterapia della Gestalt. Quaderni di Gestalt, XXV, 2: 31-50. DOI: 10.3280/GEST2012-00200

Mariangela Patti, Essere adulti significativi con gli adolescenti: riflessioni gestaltiche sul legame educativo oggi in "QUADERNI DI GESTALT" 2/2016, pp 49-57, DOI: 10.3280/GEST2016-002005