Gestalt Therapy at School: a Relational Approach for Wellness

Journal title QUADERNI DI GESTALT
Author/s Mabi Cinquini
Publishing Year 2017 Issue 2016/2
Language Italian Pages 13 P. 59-71 File size 216 KB
DOI 10.3280/GEST2016-002006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In this article, a long term experience of relational wellness promotion in junior high school is presented. The work itself is based on class room group dynamics in which an understanding of the interactions among students and teachers as a figure/background process is central. This article refers to the group theory of Margherita Spagnuolo Lobb (2011; 2012). The work with class room groups in its synchronic and diachronic aspects is described.

Keywords: Relational wellness, class-group, figure/background, boys and girls, identity, group, school

  1. Balsamo E. (2010). Libertà e amore. Torino: Il Leone Verde.
  2. Borino T., Craparo G. (2012). La terapia di gruppo nella clinica contemporanea. Dialogo tra Calogero Lo Piccolo, Giovanni Lo Castro e Margherita Spagnuolo Lobb. Quaderni di Gestalt, XXV, 1: 9-22. DOI: 10.3280/GEST2012-00100
  3. Cavaleri P.A., Pintus G. (2010). “Essere-con” nel mondo di oggi. Dialogo sulla cultura della relazione. Quaderni di Gestalt, XXIII, 1: 35-49. DOI: 10.3280/GEST2010-00100
  4. Cinquini M., a cura di, (2015). “Ehi prof... mi senti?”. Padova: Istituto Comprensivo Selvazzano 1.
  5. Galimberti U. (2009). I miti del nostro tempo. Milano: Feltrinelli.
  6. Mione M., Conte E. (2004). Postmodernità e relazione educativa: l’età della fanciullezza. In: Romano R.G., a cura di, Ciclo di vita e dinamiche educative nella società postmoderna. Milano: FrancoAngeli, pp. 93-125.
  7. Montessori M. (1949). Dall’infanzia all’adolescenza. Milano: Garzanti.
  8. Polito M. (2000). Attivare le risorse del gruppo classe. Gardolo (TN): Erickson.
  9. Polito M. (2004). Benessere in classe e prevenzione: alcune indicazioni teoriche e strategie operative. In: Orlandini D., Nardelli R., Bottignolo E., a cura di, Prevenzione delle di-pendenze in ambito scolastico. Venezia: Ulss 12 Veneziana, Grafiche Venete, pp. 84-102.
  10. Polster E., Polster M. (1986). Terapia della Gestalt integrata. Milano: Giuffrè.
  11. Scalari P. (2012). Il dialogo nutre la forza del desiderio. Animazione Sociale, Febbraio: 58-70.
  12. Spagnuolo Lobb M. (2011). Il now-for-next in psicoterapia. La psicoterapia della Gestalt raccontata nella società post-moderna. Milano: FrancoAngeli.
  13. Spagnuolo Lobb M. (2012). Il now-for-next nella psicoterapia di gruppo: la magia dello stare insieme. Un modello di intervento gestaltico nei gruppi. Quaderni di Gestalt, XXV, 1: 51-62. DOI: 10.3280/GEST2012-00100
  14. Stern D.N. (1987). Il mondo interpersonale del bambino. Torino: Bollati Boringhieri.
  15. Stern D.N. (1995). La costellazione materna: il trattamento psicoterapeutico della coppia madre-bambino. Torino: Bollati Boringhieri.

Mabi Cinquini, Il benessere relazionale a scuola: un intervento gestaltico in "QUADERNI DI GESTALT" 2/2016, pp 59-71, DOI: 10.3280/GEST2016-002006