Home-school proximity among immigrant-origin youths in Bologna

Journal title SOCIOLOGIA URBANA E RURALE
Author/s Federica Santangelo, Giancarlo Gasperoni, Debora Mantovani
Publishing Year 2019 Issue 2018/117
Language Italian Pages 19 P. 98-116 File size 600 KB
DOI 10.3280/SUR2018-117006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This text explores home-school proximity among youths attending lower secondary schools in Bologna. Via geolocation of school and students’ addresses, characteristics of pupils preferring schools closest to home are identified in light of city area, migration status, family cultural background, and potential and actual recruitment capabilities of each school. First-generation immigrants and students of low social background residing in disadvantaged areas express a greater tendency towards educational immobility.

Keywords: Bologna, home-school proximity, lower secondary education, immigrant-origin students, families’ cultural background, school segregation

  1. Ambrosini M. (2005). Sociologia delle migrazioni. Bologna: il Mulino.
  2. Barberis E., Violante A. (2017). School Segregation in Four Italian Metropolitan Areas: Rescaling, Governance and Fragmentation of Immigration Policy. Belgeo, 2-3: 1-16.
  3. Bergamaschi M. (2012). Distribuzione territoriale e modelli insediativi della popolazione straniera a Bologna. Sociologia urbana e rurale, 99: 117-133. DOI: 10.3280/SUR2012-099010
  4. Bergamaschi M., Castrignanò M. (2017). Un modello di sperimentazione di mix sociale nell’edilizia residenziale pubblica. Sociologia urbana e rurale, 112: 29-40. DOI: 10.3280/SUR2017-112004.
  5. Bison I., Cvajner M. (2017). Reti sociali e performance scolastica. L’effetto del gruppo dei pari sull’apprendimento scolastico nelle classi con studenti stranieri. Mondi Migranti, 2: 83-104. DOI: 10.3280/MM2017-002005
  6. Bolt G., Phillips D., Van Kempen R. (2010). Housing Policy, (De)segregation and Social Mixing: An International Perspective. Housing Studies, 2: 129-135. DOI: 10.1080/02673030903564838
  7. Cancellieri A., Marzadro M., Ostanel E. (2015). Hotel house, cita e “via anelli”. Risorse, percorsi e rischi di tre condomini multietnici. Sociologia urbana e rurale, 107: 35-52. DOI: 10.3280/SUR2015-107004
  8. Castrignanò M. (2017). Il ruolo pubblico della sociologia del territorio. Sociologia urbana e rurale, 114: 7-11. DOI: 10.3280/SUR2017-114001
  9. Clapp J.M., Ross S.L. (2004). Schools and Housing Markets: An Examination of School Segregation and Performance in Connecticut. The Economic Journal, 114: 425-440.
  10. Cognetti F. (2014). Il ruolo dello spazio nelle dinamiche di segregazione scolastica. Quale giustizia spaziale? Mondi Migranti, 1: 101-120. DOI: 10.3280/MM2014-001007
  11. Dalla Zuanna G., Impicciatore R., Michielin F. (2005). Le seconde generazioni in Italia: una nuova vecchia storia. In Livi Bacci M. (a cura di). L’incidenza economica dell’immigrazione. Torino: Giappichelli.
  12. De Luigi N., Santangelo F. (2014). Esperienza scolastica, senso di appartenenza e aspettative future tra gli studenti di scuola media. In Cuconato M. (a cura di). Il tempo delle medie. Esperienze scolastiche e transizioni generazionali. Roma: Carocci.
  13. Fekjaer S.N., Birkelund G.E. (2007). Does the Ethnic Composition of Upper Secondary Schools Influence Educational Achievement and Attainment? A Multilevel Analysis of the Norwegian Case. European Sociological Review, 3: 309-323.
  14. Frankenberg E. (2005). The Impact of School Segregation on Residential Housing Patterns: Mobile, Alabama, e Charlotte, North Carolina. In Boger J.C., Orfield G. (a cura di). School Resegregation: Must the South Turn Black? Chapel Hill: University of North Carolina Press.
  15. Gramberg P. (1998). School Segregation: The Case of Amsterdam. Urban Studies, 3: 547-564. DOI: 10.1080/0042098984907
  16. Mingione T., Borlini B., Vitale T. (2009). Immigrés à Milan: faible ségrégation mais fortes tensions. Revue Urbanisme, 362: 83-96.
  17. Oberti M. (2007). Social and School Differentiation in Urban Space: Inequalities and Local Configurations. Environment and Planning, 1: 208-227.
  18. Pacchi C., Ranci C. (a cura di) (2017). White Flight a Milano. La segregazione sociale ed etnica nelle scuole dell’obbligo. Milano: FrancoAngeli.
  19. Pisati M. (2007). Immigrazione straniera e segregazione residenziale: il caso di Roma. In Ministero dell’Interno. 1° Rapporto sugli immigrati in Italia. Roma: Ministero dell’Interno.
  20. Queirolo Palmas L. (2006). Prove di seconde generazioni. Giovani di origine immigrata tra scuole e spazi urbani. Milano: FrancoAngeli.
  21. Rangvid B.S. (2007). Living and Learning Separately? Ethnic Segregation of School Children in Copenaghen. Urban Studies, 7: 1329-1354. DOI: 10.1080/00420980701302338
  22. Raveaud M., van Zanten A. (2007). Choosing the Local School: Middle Class Parents’ Values and Social and Ethnic Mix in London and Paris. Journal of Education Policy, 1: 107-124. DOI: 10.1080/02680930601065817
  23. Rivkin S.G. (1997). Residential Segregation and School Integration. Sociology of Education, 4: 279-292.
  24. Romito M. (2016). Una scuola di classe. Orientamento e disuguaglianza nelle transizioni scolastiche. Milano: Guerini e Associati.
  25. Willis P. (1977). Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York: Columbia University Press.
  26. Zajczyk F. (2005). Segregazione spaziale e condizione abitativa a Milano. In Saraceno C., Negri N. (a cura di). Povertà e vulnerabilità sociale in aree sviluppate. Roma: Carocci.

  • Home-school distance among native and immigrant-origin lower secondary students in urban Northern Italy Debora Mantovani, Giancarlo Gasperoni, Federica Santangelo, in Journal of Ethnic and Migration Studies /2022 pp.2369
    DOI: 10.1080/1369183X.2021.1935659
  • Diffusione periferica e concentrazioni. La dinamica insediativa dei residenti stranieri a Bologna e Milano Maurizio Bergamaschi, Luca Daconto, Maria Grazia Montesano, in MONDI MIGRANTI 2/2021 pp.151
    DOI: 10.3280/MM2021-002009

Federica Santangelo, Giancarlo Gasperoni, Debora Mantovani, Interstizi scolastici: la prossimità residenza-scuola fra gli alunni di origine immigrata a Bologna in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 117/2018, pp 98-116, DOI: 10.3280/SUR2018-117006