The physiological thought: a change of paradigm

Journal title IPNOSI
Author/s Valerio Pidone, Emanuele Mazzone
Publishing Year 2019 Issue 2019/1
Language Italian Pages 16 P. 41-56 File size 210 KB
DOI 10.3280/IPN2019-001003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper proposes the hypothesis of a physiological thought of pre-verbal and sensory-motor origins. Since birth, in fact, everyone develops an unconscious motor-sensory vocabulary for creating relationships and these pre-semantic be-havioral patterns can be a real thought. In this way, for the first time, thought leaves the mind and becomes embodied. The hypothesis of a physiological thought can be useful in offering an additional clinical way for explaining some functional deficits in the subject and ambient interactions. This hypothesis, more-over, appears congruent with the ericksonian therapeutic model which uses the body of the subject as a concrete metaphor of positive changing.

Keywords: Thought, action, preverbal, consciousness, metaphor, hypnosis

  1. Ruggiero G. (2011). Ipnosi, processi cognitivi ed evidenze neuroscientifiche. In Del Castello E., Ducci G., a cura di, Ipnosi e scienze cognitive. Milano: Franco Angeli.
  2. Siegel D. (2013). La mente relazionale. Neurobiologia dell’esperienza interpersonale (Seconda Edizione). Milano: Raffaello Cortina.
  3. Ammaniti M., Gallese V. (2014). La nascita della intersoggettività. Lo sviluppo del sé tra psicodinamica e neurobiologia. Milano: Raffaello Cortina.
  4. Baron-Cohen S. (1995). I precursori della teoria della mente: comprendere l’attenzione negli altri. In: Camaioni L., a cura di. La teoria della mente. Origini, sviluppo e patologia. Roma-Bari: Laterza.
  5. Baron-Cohen S. (2012). La scienza del male. L’empatia e le origini della crudeltà, Milano: Raffaello Cortina.
  6. Bernheim H. (1897). L’ipnotismo e la suggestione nei loro rapporti con la medicina legale. Paris: Doin.
  7. Bion W. (2009). Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando.
  8. Bottaccioli F. (2014). Epigenetica e psiconeuroendocrino immunologia. Le due facce della Rivoluzione in corso nelle scienze della vita. Milano: Edra.
  9. Camaioni L., Perucchini P., Muratori F., Parrini B., Cesari A. (2003), The communicative use of pointing in autism: Developmental profiles and factors related to change. European Psychiatry, 18(1): 6-12.
  10. Camaioni L. (1995). La teoria della mente. Origini, sviluppo e patologia. Roma-Bari: Laterza.
  11. Carlson N. (1991). Fisiologia del comportamento. Bologna: Zanichelli.
  12. Dehaene S. (2014). Coscienza e cervello. Come i neuroni codificano il pensiero. Milano: Raffaello Cortina.
  13. Damasio A. (1995). L’errore di Cartesio. Emozione, ragione e cervello umano. Milano: Adelphi.
  14. Damasio A. (2012). Il sé viene alla mente. La costruzione del cervello cosciente. Milano: Adelphi.
  15. Edelman G. (2007). Seconda natura. Scienza del cervello e conoscenza umana. Milano: Raffaello Cortina.
  16. Edelman G., Tononi G. (2000). Un universo di coscienza. Come la materia diventa immaginazione. Torino: Giulio Einaudi.
  17. Ellenberger H.F. (1976). La scoperta dell’inconscio. Storia della psichiatria dinamica, Volume primo. Torino: Bollati Boringhieri.
  18. Erickson M.H. (1978). Le nuove vie dell’ipnosi. Induzione della trance. Ricerca sperimentale. Tecniche di psicoterapia. Roma: Astrolabio.
  19. Ferraris Oliverio A., Liuzzo M.L., Panier Bagat M., Pilleri Senatore R. (1991). Teorie dello sviluppo cognitivo e affettivo. Roma: Bulzoni.
  20. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (1999). Teoria della mente. Trento: Erickson.
  21. Kandel E.R., Schwartz J.H., Jessel T.M., Siegelbaum S.A., Hudspet A.J. (2015). Principi di neuroscienze, quarta edizione italiana. Milano: casa editrice Ambrosiana.
  22. Lecce S., Cavallini E., Pagnin A. (2010). La teoria della mente nell’arco di vita. Bologna: il Mulino.
  23. Piaget J., Inhelder B. (1970). La psicologia del bambino. Torino: Piccola Biblioteca Einaudi.
  24. Piaget J. (1967). La psicologia del bambino. Torino: Piccola Biblioteca Einaudi.
  25. Pichon S., Kell C. (2013). Affective and Sensorimotor Components of Emotional Prosody Generation. Journal of Neuroscience, 33 (4): 1640-1650; DOI: 10.1523/JNEUROSCI.3530-12.2013.
  26. Rizzolatti G., Gnoli A. (2016). In te mi specchio. Per una scienza dell’empatia. Milano: BUR-Rizzoli.
  27. Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006). So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio. Milano: Raffaello Cortina.

Valerio Pidone, Emanuele Mazzone, Il pensiero fisiologico: un cambio di prospettiva in "IPNOSI" 1/2019, pp 41-56, DOI: 10.3280/IPN2019-001003