The significance of the education sector in the labor market: notes and indications from the available statistical sources

Journal title ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE
Author/s Bruno Anastasia
Publishing Year 2020 Issue 2020/1 Language Italian
Pages 28 P. 14-41 File size 480 KB
DOI 10.3280/ES2020-001002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper aims to provide an excursus on the available statistical informations on the employment dynamics of the education sector in Italy and in Veneto in recent years. This dynamic is certainly not brilliant, when placed in the European framework. The analysis is based on the ordinary statistical sources and on the administrative sources newly accessible from INPS Observatory on public employees, MISE (Ministry of Economy), MIUR (Ministry of Education University and Research) and from the employment mandatory Communications. The sources agree that the employment in the education sector (up to university) growths in recent years (post 2014), because of the increase of teachers in support of pupils with disabilities in the public school; for the university, however, there is a sure decline. In prospective, the employment in the education sector will have to face both a high turnover, caused by the current high average age of the teaching staff, and the expected decrease in number of students.

Keywords: Employment, Education Sector, Administrative Statistical Sources

Jel codes: J11, J21, J45

  1. Anastasia B., Emireni G., Gambuzza M., Maschio S., Rasera M. (2016). Grammatica delle comunicazioni obbligatorie /3. Guida alle elaborazioni a partire dai dati di flusso. Collana Tempi & Metodi, marzo -- <www.venetolavoro.it>.
  2. Anastasia B., Gambuzza M., Gatti F., Maschio S., Rasera M. (2018). L’apporto conoscitivo degli indicatori longitudinali per l’analisi del mercato del lavoro. Osservatorio Mercato del Lavoro, luglio -- <www.venetolavoro.it>.
  3. Argentin G. (2018). Gli insegnanti nella scuola italiana. Ricerche e prospettive di intervento. Bologna: il Mulino.
  4. Barbieri G., Sestito P. (2017). La giostra degli insegnanti: precariato e turnover nell’ultimo biennio. Banca d’Italia - Questioni di Economia e Finanza. Occasional Paper, No 338, aprile -- <https://www.bancaditalia.it/pubblicazioni/qef/2017-0378/QEF_378_17.pdf> Colucci Michele, Gallo Stefano (2017). In cattedra con la valigia. Gli insegnanti tra stabilizzazione e mobilità. Roma: Donzelli editore.
  5. CE - Commissione Europea (2019). Relazione di monitoraggio del settore dell’istruzione e della formazione 2019, Italia, Lussemburgo, 2019.
  6. Fondazione Agnelli (2009). Rapporto sulla scuola italiana 2009. Bari-Roma: Laterza.
  7. Fondazione Agnelli (2010). Rapporto sulla scuola italiana 2010. Bari-Roma: Laterza.
  8. Fondazione Agnelli (2018). Scuola. Orizzonte 2028. Evoluzione della popolazione scolastica in Italia e implicazioni per le politiche. Torino, aprile.
  9. Miur (2018). Focus “Principali dati della scuola” – Avvio anno scolastico 2018-2019, settembre.
  10. Miur (2019). Focus “Principali dati della scuola” – Avvio anno scolastico 2019-2020, settembre.
  11. Pedenzini C. (2012). Insegnante: una professione del futuro?. economia e società regionale, 115(1): 212-231. DOI: 10.3280/ES2012-001012
  12. Pintaldi F., Rapiti F. (2019). Il mercato del lavoro in Italia: comparazioni internazionali, debolezze persistenti e rilevanza di alcuni interventi normativi. -- <www.eticaeconomia.it>, 16 aprile.

Bruno Anastasia, La rilevanza del settore istruzione nel contesto del mercato del lavoro: note e indicazioni dalle fonti statistiche disponibili in "ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE " 1/2020, pp 14-41, DOI: 10.3280/ES2020-001002