Artists migrants in Italy. History and stories of life of Orchestra di Piazza Vittorio

Journal title MONDI MIGRANTI
Author/s Milena Gammaitoni
Publishing Year 2021 Issue 2021/2 Language Italian
Pages 20 P. 213-232 File size 226 KB
DOI 10.3280/MM2021-002012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

When the artist is a foreigner, a migrant, how can he live and work in Italy today? The research on the Piazza Vittorio Orchestra, the first Italian multi-ethnic orches-tra, started from its foundation in 2002. The initial objective was to explore the example of good practice in the integration of different ethnic immigrant groups. Structured and semi-participant observation of the concert rehearsals was con-ducted and the life stories of each musician in the different phases of the orchestra were collected over a period of 15 years. Later on, attention was focused on its in-evitable transformation and on the originality of musical creation, always rich in projects and social content.

Keywords: migrants; musicians; sociology; stories of life; identity

  1. AA. VV. (2006). Enciclopedia della Musica. Torino: Einaudi.
  2. AA.VV. (2006). Prove d’Orchestra. Roma: Lucky Red.
  3. Adorno W.T. (1971). Introduzione alla sociologia della musica. Torino: Einaudi.
  4. Ambrosini M. (2017). Migrazioni. Milano: Egea.
  5. Ambrosini M. (2005). Sociologia delle migrazioni. Bologna: il Mulino.
  6. Ambrosini M. e Abbatecola E. (2009). Migrazioni e società. Una rassegna di studi internazionali. Milano: FrancoAngeli.
  7. Battisti F.M. (2002). Giovani e utopia. Milano: FrancoAngeli.
  8. Becker H. (2004). I mondi dell’arte. Bologna: il Mulino.
  9. Bourdieu P. (2001). La distinzione, critica sociale del gusto. Bologna: il Mulino.
  10. Carnà K. (2015). De Florio Angelo, Roma: Guida alla riscoperta del sacro. Roma: Edup.
  11. Collettivo Samgati (2006). Il mondo in casa, Storie di una piazza italiana. Roma: Laterza.
  12. Colombo E. (2011). Le società multiculturali. Roma: Carocci.
  13. Danese G. (1999). Interazioni tra musica e società. Teramo: Andromeda.
  14. De Tocqueville A. (1992). La democrazia in America. Milano: Rizzoli.
  15. Del Grosso Destrieri L. (2002). Sociologia delle musiche. Milano: FrancoAngeli.
  16. Di Luzio F. (2006). Roma, Piazza Vittorio: convivenza di genti e culture. Roma: Casa Editrice La Sapienza
  17. Caritas Migrantes (2019). Dossier Immigrazione Caritas 2019. Roma: Caritas.
  18. Durkheim E. (1912). Les formes élémentaires de la vie religieuse. Paris: Les Presses universitaires de France; trad. it., Le forme elementari della vita religiosa. Torino: Ed Comunità, 1969.
  19. Elias N. (1991). Sociologia di un genio. Bologna: il Mulino.
  20. Fabbri F. (2008). Il suono in cui viviamo, Saggi sulla popular music. Milano: Il Saggiatore.
  21. Ferrarotti F. (2010). La funzione della musica nella società tecnicamente progredita. Roma: Verso l’Arte.
  22. Fourier C. (1965). Oeuvres complètes. Paris: Anthropos.
  23. Gammaitoni M. (2005). L’agire sociale del poeta. Wislawa Szymborska nella vita dei lettori in Italia e in Polonia. Milano: FrancoAngeli.
  24. Gammaitoni M. (2004), La funzione sociale del musicista. Roma: EDUP.
  25. Gammaitoni M., a cura (2016). Le arti e la politica, prospettive sociologiche. Padova: Cleup.
  26. Gammaitoni M., a cura (2012). Per una sociologia delle arti, storia e storie di vita. Padova: Cleup.
  27. Giannattasio F. (1991). Grammatica della musica etnica. Roma: Bulzoni.
  28. Greco G., Ponziano R. (2007). Musica è comunicazione. Milano: FrancoAngeli.
  29. Green A.-M. (2006). De la musique en sociologie. Paris: l’Harmattan.
  30. Halbwachs M. (1987). La memoria collettiva. Milano: Unicopli.
  31. Leydi R. (2008). L’altra musica, etnomusicologia, Milano: Ricordi.
  32. Marcel M. (1925). Essai sur le don. Forme et raison de l'échange dans les sociétés archaïques, Annèe Sociologique. Paris: Presse Universitaire de France; trad. it.: Saggio sul dono. Forma e motivo dello scambio nelle società arcaiche, Torino: Einaudi, 2002.
  33. Marcuse H. (1968). L’uomo ad una dimensione. Torino: Einaudi.
  34. Merriam A.P. (1983). Antropologia della musica. Palermo: Sellerio.
  35. Michaud Y. (2003). L’art a l’etat gazeux. Paris: Hachette.
  36. Middleton R. (2001). Studiare la popular music. Milano: Feltrinelli.
  37. Piccolo F. (2006). Noi che all’Esquilino ci viviamo. In: Prove d’Orchestra. Roma: coll., ed. Lucky Red.
  38. Pollini G. e Scidà G. (2002). Sociologia delle migrazioni e della società multietnica. Milano: FrancoAngeli.
  39. Pugliese E. e Macioti M.I. (2006). Immigrati e rifugiati in Italia: Roma: Laterza.
  40. Istat, (2020). Rapporto Annuale, 2019. Roma: Istat.
  41. Rizzoni C. (2011). Fare etnomusicologia oggi. Roma: Nuova Cultura.
  42. Ross A. (2009). Il resto è rumore, ascoltando il XX secolo. Milano Bompiani.
  43. Sachs C. (1979). Le sorgenti della musica, introduzione all’etnomusicologia. Torino: Bollati Boringhieri.
  44. Sayad A. (2002). La doppia assenza, Dalle illusioni alle sofferenze dell’immigrato. Milano: Cortina.
  45. Schutz W. (1979). Profound Simplicity. New York: Bantam Books.
  46. Serravezza A. (1980). La Sociologia della Musica. Torino: EDT.
  47. Serravezza A. (1971). Sulla nozione di esperienza musicale. Bari: Adriatica ed.
  48. Shepherd J. (1977). Whose music? A sociology of musical languages. New Brunswick and London: Transaction books.
  49. Shütz W. (1979). Profound Semplicity. New York: Bantam Books.
  50. Simmel G. (2008). Studi psicologici ed etnologici sulla musica, ed. ital. a cura di Massimo del Forno. Roma: Aracne.
  51. Simmel G. (1999). Il Conflitto della civiltà moderna. Milano: SE.
  52. Simmel G. (1997). La socievolezza, ed. ital. a cura di Turnaturi G., Roma: Armando.
  53. Simmel G. (1995). La metropoli e la vita dello spirito, ed. it. a cura di Jedlowski P., Roma: Armando.
  54. Simmel G. (1976). Arte e civiltà, ed. ital. a cura di Formaggio D. e Perucchi L., Milano: Isedi.
  55. Thomas W. e Znaniecki F. (1918). The Polish Peasant in Europe and America, 1^ ed. Boston: The Gorham Press; trad. it. Il Contadino polacco in Europa e in America, Torino: ed. Comunità, 1968.
  56. Weber M. (1995). I fondamenti razionali e sociologici della musica. In: Economia e Società. Torino: Edizioni di Comunità.
  57. Withol de Wenden C. (2015). Il diritto di migrare. Roma: Ediesse.
  58. Zoldberg V. (1990). Sociologia dell’arte. Bologna: il Mulino.

Milena Gammaitoni, Artisti stranieri in Italia. Storia e storie di vita dell’Orchestra di Piazza Vittorio in "MONDI MIGRANTI" 2/2021, pp 213-232, DOI: 10.3280/MM2021-002012