The effectiveness of self-regulation: The case of advertising self-regulation in Italy.

Journal title SOCIOLOGIA DEL DIRITTO
Author/s Maria Cristina Reale
Publishing Year 2022 Issue 2021/2
Language Italian Pages 24 P. 9-32 File size 237 KB
DOI 10.3280/SD2021-002001
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The increasing complexity of contemporary legal systems has highlighted the role of public and private actors in the law-making process. This theme, widely explored by socio-legal theory, has also been taken into consideration by the European institutions, according to which, in order to improve the quality and effectiveness of law making, it would be necessary to integrate and support the existing legislative, judicial and administrative instruments with self-regulation and co-regulation tools. A particularly successful example of self-regulatory organization is the Istituto Italiano di Autodisciplina Pubblicitaria that has been monitoring the fairness and correctness of commercial communication since 1966. Its effectiveness in guiding the conduct of advertising operators and protecting consumers is widely recognized. However, in a legal system like the Italian one, which still appears to be strongly influenced by a formalistic notion of sources of law, full coordination between legislative instruments and self-regulation does not seem easy to achieve.

Keywords: Alternative tools to legislation - Sociology of regulation - European Union - Advertising Self-regulation

  1. Algostino, Alessandra, 2018. Diritto proteiforme e conflitto sul diritto. Studio sulla trasformazione delle fonti del diritto, Torino: Giappichelli.
  2. Alvisi, Chiara, & Vincenzo Guggino (a cura di) 2020. Autodisciplina pubblicitaria. La soft law della pubblicità italiana. Torino: Giappichelli.
  3. Barbuto, Mario, 2020. Correttezza professionale e Autodisciplina Pubblicitaria. Rivista di diritto industriale, LXIX, 2: 149-161.
  4. Bin, Roberto, 2009. Soft law, no law. In Alessandro Somma (a cura di), Soft law e hard law nelle società postmoderne. Torino: Giappichelli.
  5. —, 2021. Critica della teoria delle fonti, Milano: FrancoAngeli.
  6. —, & Giovanni Pitruzzella, G., 2012. Le fonti del diritto. Torino: Giappichelli.
  7. Blutman, László, 2010. In the Trap of a Legal Metaphor: International Soft Law. International and Comparative Law Quarterly, 59(3): 605-624. DOI: 10.1017/S0020589310000242
  8. Bobbio, Norberto, 1960. Teoria dell’ordinamento giuridico, Torino: Giappichelli.
  9. Cafaggi, Fabrizio, 2001. Crisi della statualità, pluralismo e modelli di autoregolamentazione. In Politica del diritto, 4, pp. 543-584, DOI: 10.1437/3253
  10. Carbonnier, Jean, 1978. Sociologie juridique. Paris: Presses Universitaires de France.
  11. Casadei, Thomas, & Stefano Pietropaoli, 2018. “Ricucire” prassi e teoria del diritto: spunti di riflessione a partire da Santi Romano. Jura Gentium, XV, 2.
  12. Cesarini Sforza, Widar, [1929]1963. Il diritto dei privati. Milano: Giuffrè.
  13. Di Cataldo, Vincenzo, 2013. L’esperienza italiana dell’autodisciplina pubblicitaria. Napoli: Editoriale Scientifica.
  14. Ehrlich, Eugen, [1913]1976. I fondamenti della sociologia del diritto. Traduzione italiana a cura di Alberto Febbrajo. Milano: Giuffrè.
  15. Ferrarese, Maria Rosaria, 2002. Il diritto al presente. Globalizzazione e tempo delle istituzioni. Bologna: il Mulino.
  16. Ferrari. Vincenzo, Lineamenti di sociologia del diritto. I. Azione giuridica e sistema normativo. Roma-Bari: Laterza.
  17. —, 2004. Diritto e società. Elementi di sociologia del diritto. Roma-Bari: Laterza.
  18. Galgano, Francesco, 2001. Lex mercatoria. Bologna: il Mulino.
  19. Galletti, Matteo, & Silvia Vida, 2018. Libertà vigilata. Una critica del paternalismo libertario. Roma: IF Press.
  20. Grazzini, Barbara, 2003. Autodisciplina pubblicitaria e ordinamento statuale. Milano: Giuffrè.
  21. Guggino, Vincenzo, 2015. La dimensione europea dell’Autodisciplina Pubblicitaria. In Fogli di lavoro per il diritto internazionale. Tratto da -- www.lex.unict.it/sites/default/files/files/Crio/FogliLavoro/FLADI_2015-1_Guggino.pdf
  22. Gurvitch, Georges, [1953]1957. Sociologia del diritto. Traduzione italiana a cura di Sergio Cotta. Milano: Comunità.
  23. IAP, 1996. Alle origini dell’Autodisciplina pubblicitaria. Milano: Istituto dell’Autodisciplina pubblicitaria.
  24. Kelsen, Hans, (1934(1967. Lineamenti di dottrina pura del diritto. Edizione italiana a cura di Renato Treves. Torino: Einaudi.
  25. Lange, Bettina, 2020. Sociology of Regulation. In Jiří Přibáň (ed.), Research Handbook on the Sociology of Law, Cheltenham, UK, and Northampton, MA: Edward Elgar Publishing.
  26. Lipari, Nicolò, 2007. Fonti del diritto e autonomia dei privati. Riv. dir. civ., I: 729 ss.
  27. Morbidelli, Giuseppe, 2019. Autonomia privata e fonti del diritto. In Aa. Vv., Autonomia privata e fonti del diritto. Atti del convegno tenutosi a Firenze il 16 maggio 2019. Milano: Giuffrè.
  28. Ost, François, & Michel Van de Kerchove, 2002. De la pyramide au réseau? Pour une théorie dialectique du droit. Bruxelles: Publications des Facultés Universitaires Saint-Louis.
  29. Pastore, Baldassare, 2019. Complessità del diritto e autonomia privata. In Aa. Vv., Autonomia privata e fonti del diritto. Atti del convegno tenutosi a Firenze il 16 maggio 2019. Milano: Giuffrè.
  30. Pound, Roscoe, 1910. Law in Books and Law in Action. American Law Review, 44: 12 ss.
  31. Prandini, Riccardo. La “costituzione” del diritto nell’epoca della globalizzazione: struttura della società-mondo e cultura del diritto nell’opera di Gunter Teubner. In Gunther Teubner, La cultura del diritto nell’epoca della globalizzazione. L’emergere delle costituzioni civili. Traduzione italiana a cura di Riccardo Prandini. Roma: Armando Editore.
  32. Punzi, Antonio, 2013. La giustizia dei privati nel sistema dell’autodisciplina pubblicitaria. In Carmine Punzi (a cura di), Disegno sistematico dell’arbitrato, Vol. 3, Padova: Cedam: 415-465.
  33. Ramajoli, Margherita, 2016. Self regulation, soft regulation e hard regulation nei mercati finanziari. Rivista della regolazione dei mercati, 2: 53 ss.
  34. Rodriquez, Simona, 2007. Self-regulation as a Regulatory Strategy: The Italian Legal Framework. Utrecht Law Review, Volume 3, Issue 2: 140 ss.
  35. Romano, Santi, ([1918]1977. L’ordinamento giuridico. Firenze: Sansoni.
  36. Sacco, Rodolfo, 1992. Introduzione al diritto comparato. Torino: UTET.
  37. Scalisi, Vincenzo, 2017. Ritorno al diritto (Dialogo con Paolo Grossi). In Riv. dir. civ., I: 129 ss.
  38. Senden, Linda, 2004. Soft Law in European Community Law, Oxford and Portland: Hart Publishing.
  39. Snyder, Francis, 1994. Soft law and Institutional Practice in the European Community Law. In S. Martin (Ed.), The Construction of Europe: Essays in Honour of Emile Noël, Dordrecht: Springer.
  40. Terpan, Fabien, 2015. Soft Law in the European Union - The Changing Nature of EU Law. European Law Journal, Wiley, 21 (1): 68-96.
  41. Thaler, Richard H., & Cass R. Sunstein, 2008. Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness, Yale University Press, New Haven, 2008.
  42. Teubner, Gunther, 1996. Il diritto come sistema autopoietico. Traduzione italiana a cura di Alberto Febbrajo e Carlo Pennisi. Milano: Giuffrè.
  43. —, 2005. La cultura del diritto nell’epoca della globalizzazione. L’emergere delle costituzioni civili. Traduzione italiana a cura di Riccardo Prandini. Roma: Armando editore.
  44. Treves, Renato, 1987. Sociologia del diritto. Origini, ricerche, problemi. Torino: Einaudi.
  45. Thurer, Daniel, 1990. The role of soft law in actual process of European integration. In O. Jacot-Guillarmod, (éd.), L’avenir du libre-échange en Europe: vers un Espace économique européen?. Zürich: Schulthess Polygraphischer Verlag.
  46. Ubertazzi, Luigi Carlo, 2004. Concorrenza sleale e pubblicità. Padova: Cedam.
  47. Van de Kerchove, Michel, & François Ost, 1988. Le système juridique entre ordre et désordre. Paris: PUF.

Maria Cristina Reale, L’efficacia dell’autoregolamentazione. L’esperienza dell’autodisciplina pubblicitaria in Italia in "SOCIOLOGIA DEL DIRITTO " 2/2021, pp 9-32, DOI: 10.3280/SD2021-002001